בגדי עילית לא רק לאליטות: שבוע אופנת הוט-קוטור בפריז 2014

שבוע האופנה שננעל בסוף השבוע האחרון מוכיח שגם האופנה העילית מסוגלת להתאים את עצמה להלך הרוח העכשווי ולסדר העולמי החדש ■ מדובר באתגר לא פשוט: קשה לגרום לקולקציית קוטור להיראות מושגת לרוב צרכני האופנה

מאז המשבר הכלכלי הגדול ב-2008, קולקציות ההוט-קוטור נראות משנה לשנה פחות ופחות כרקוויאם צורם למסורת ארוכת השנים של התפירה העילית, ויותר כקולקציות אקסקלוסיביות, המלוות בפאר מרשים אך פחות ראוותני ויותר פרופורציונאלי ולביש. אם לשפוט על-פי שבוע ההוט-קוטור שנחתם בסוף השבוע האחרון בפריז, המעצבים מצליחים להתאים את האקסקלוסיביות של האופנה העילית לדרישה העולמית המהדהדת לסדר חברתי וכלכלי חדש, אף כי מדובר באתגר לא פשוט: קשה לגרום לקולקציית קוטור להיראות ולהרגיש רלבנטית, בעיקר משום שמעצם הגדרתה - האופנה העילית היא בלתי מושגת לרובם המוחץ של צרכני האופנה. בגדי הקוטור הם הדבר הקרוב ביותר ליצירת אמנות שביכולתו של עולם האופנה להציע: הבגדים נתפרים על-פי מידותיה האישיות של הלקוחה, מחומרים משובחים, על-ידי בעלי המלאכה המיומנים בעולם בעבודת יד, בשילוב של טכניקות תפירה קפדניות המתפרשות על מאות שעות יצירה. במובנים האלה, מסורת היא מסורת וההצגה חייבת להימשך, הנה כמה מהקולקציות המדוברות ביותר בשבוע האופנה הזה.

תחכום או התחכמות: שאנל

קרל לגרפלד סובב את הראש למוסכמות הקוטור כשפיתח באמצעות הצוות המיומן שבאטלייה החברה את האסתטיקה הספורטיבית, שכן גם בשאנל לוקחים ברצינות את השילוב בין ספורט לפריטים בעלי נוכחות אופנתית. כך, על מסלול קרח, בליווי תזמורת מכובדת, הצעידו הדוגמניות את מערכות הלבוש, חלקן כללו שמלות ערב, כשהן מתהלכות בנעלי ספורט. בין אם מדובר בגימיק או בהתחכמות מתגרה, לגרפלד יכל לסמוך על כך שהסנסציה הספורטיבית תספק את הבאזז הראוי.

למה כובע: ז'אן פול גוטייה

אפשר לסמוך על גוטייה שתמיד ימשיך לספק את התצוגה הכי תיאטרלית וראוותנית על המסלול.

הפעם הוא הציג פריטי לבוש דרמטיים שלא היו מביישים אף סרט הוליוודי תקופתי בגדר הצלחה מסחררת. הפעם, את עיקר ההצגה (שלוותה הפעם במלא כובעים מוזרים), גנבה כוכבת הבורלסק דיטה פון טיז (בתמונה), שלמרות שעל הבמה היא בעיקר מתפשטת, מחוץ לשעות העבודה היא כבר הפכה לאייקון אופנה ולחביבת המעצבים החשובים.

טירוף יצירתי: ארמאני פריבה

אין כמעט שטיח אדום בלי ארמאני, ואפשר להיות בטוחים שגם האוסף הזה יככב על השטיח האדום של טקס האוסקר הקרוב. הפעם, האלגנטיות המהוקצעת של קו הקוטור של ארמאני, לוותה בממד צועני חדש שבעט פנימה, כשהדוגמניות צעדו על המסלול עם ראשים עטופים בצעיפים, עגילים מתנדנדים, בדגש על ברירת המחדל שלו: כחול כהה. בשילוב עם אלמנטים מבריקים, כסופים והסברובסקי המנצנץ של המחוכים - ביחס לארמאני מדובר בטירוף יצירתי שלא במפתיע השאיר את הקהל פעור פה.

המצטיינת: ולנטינו

55 מערכות לבוש ל-55 אופרות: המעצבים מריה גרציה קיורי ופיירפאולו פיצ'ולי לבית האופנה האיטלקי ולנטינו, הביאו איתם משהו אחר לגמרי לעונה הזו כשבחרו להתבסס, גם בתפאורה, גם במוזיקה ובעיקר בבגדים, על המסורת עתיקת הימים של האופרה. "אנחנו רוצים לתאר את דמותו של הגיבור בכל אופרה באופן בראשיתי", הסביר פיצ'ולי על האוסף. כך, לכל אופרה כמו לה בוהם של פוצ'יני, לה טרוויאטה של ורדי, כרמן של ביזה - הוקדשה שמלה מלכותית משלה.