ייצוגית: עיריית הוד-השרון גבתה ארנונה על שטחים משותפים

תושב רחוב גולדה מאיר בהוד-השרון טוען לגביית יתר של הארנונה ודורש מהעירייה להשיב לתושבי דירות בבניינים משותפים בעיר סך של 15 מיליון שקל

עיריית הוד-השרון גבתה בשנתיים האחרונות מתושביה ארנונה בגין שטחים משותפים בניגוד לדין - כך נטען בבקשה לתביעה ייצוגית שהוגשה לאחרונה נגד העירייה בגין גביית יתר של ארנונה.

את הבקשה הגיש עמית יהושוע, תושב רחוב גולדה מאיר בהוד-השרון, ובה הוא דורש השבת כספים לתושבי דירות בבניינים משותפים בעיר בסך של 15 מיליון שקל.

בבקשה שהוגשה לבית המשפט המחוזי מרכז באמצעות עורכי הדין עינב כהן ואלון אידלמן המתמחים במיסוי מוניציפלי, טוען יהושוע כי עיריית הוד-השרון החליטה לגבות מכל מחזיקי דירות המגורים בבניינים המשותפים בעיר ארנונה בגין חלקם היחסי בשטחים המשותפים, שאינם בני חיוב על-פי צו המסים של העירייה, וזאת בניגוד לחוק.

בבקשה נטען כי העירייה דורשת מיהושוע לשלם ארנונה בגין שטח של 273 מ"ר, 45 מ"ר מתוכם בגין שטח משותף יחסי. לטענתו, מלבד שטח הדירה עצמה, הוא חויב גם בשטחים נוספים הכוללים את חלקו היחסי בהתאם לגודל דירתו בכל השטחים המשותפים בבניין, ובין היתר חדרי אשפה, לובי, חדר עגלות, כיבוי אש, דחסניות, מועדון, שירותים ועוד.

עוד נטען כי על-פי צו המסים של העירייה מ-1985 ועד 2014, ניתן לחייב בעלי דירות מגורים, מלבד שטח הדירה, גם בחלקם היחסי רק בשטח חדר המדרגות בניין, ולא יותר מכך. "לשטח כל דירה בבית משותף יתווסף החלק היחסי של הדירה בחדר המדרגות", קובע צו המסים.

בבקשה צוין כי רק בבניין של יהושוע חייבה העירייה את הדיירים בגין שטח נוסף של 1,538 מ"ר מעבר לשטח חדר המדרגות, לפי חלקם היחסי של הדיירים. הגבייה העודפת רק מ-61 דיירי אותו בניין מגיעה לסך של 100 אלף שקל בשנה.

"מדובר בפעולה גורפת של המשיבה, שביום בהיר אחד החליטה - בניגוד לצו המסים שלה, בניגוד לכל דין ועל דעת עצמה, מבלי שהיא מתריעה בפני התושבים בעיר - לשנות את דרך החיוב ולחייב בגין כלל השטחים הנמצאים בבנייני מגורים משותפים מעבר לחיוב שטח חדר המדרגות", נטען.

עורכי הדין כהן ואידלמן טוענים בבקשה כי צו המסים של העירייה הוא חד-משמעי ולא ניתן לפרשנות, מאחר שחוקי ההקפאה הגבילו את הרשויות המקומיות לשמור את שיטת החישוב שנקבעה בצו המסים של כל רשות מ-1985, מבלי יכולת לשנותה.

בבקשה דורש יהושוע להשיב לו ולכל המחזיקים ב-9,000 דירות מגורים בבניינים משותפים בעיר את הסכומים שגבתה מהם ביתר בגין השטחים הנוספים מעבר לחיוב בגין חדרי מדרגות בין השנים 2012-2013, המסתכמים ב-15 מיליון שקל.

מעיריית הוד-השרון נמסר בתגובה: "העירייה קיבלה ביום 26.1.14 את התביעה, ולאחר שתסיים ללמוד אותה, תגיב לבית המשפט כמתחייב על-פי דין".