עילדב: הבעלים רוני שטרנבך לא יקבל 2.8 מיליון שקל

החברה דחתה את הדרישה של בעל השליטה בה לדמי ניהול רטרואקטיביים ■ שטרנבך מנוע זה שנתיים מקבלת שכר בעילדב, בשל התנגדות בעלי מניות המיעוט

לא בכל יום מתעמתת חברה ציבורית עם בעל השליטה בה, אבל זה בדיוק מה שמתרחש בחברת עילדב, שבה טוען בעל השליטה, רוני שטרנבך, לזכאות לקבלת דמי ניהול רטרואקטיביים בסך 2.8 מיליון שקל.

אתמול פרסמה החברה תגובה לכך, בחתימת המנכ"ל אמיר דיאמנט, וציינה כי "לאור בחינה ראשונית שקיימה החברה, לעמדתה, ליו"ר ו/או לחברת הניהול בבעלותו לא עומדת זכות קנויה לקבלת דמי הניהול המפורטים במכתב". בין היתר מוסבר הדבר בכך שההתקשרות עם שטרנבך לא אושרה בהתאם להוראות חוק החברות.

בשנתיים האחרונות מנוע שטרנבך, המשמש כיו"ר עילדב, מלקבל שכר מהחברה. הסיבה לכך הייתה מאבק מול בעלי מניות מיעוט, שהתנגדו לאשר את שכרו כפי שנדרש בהתאם לתיקון 16 לחוק החברות.

מכיוון שחברת ההשקעות לא הצליחה להשיג רוב מקרב בעלי מניות המיעוט לאישור שכרו של שטרנבך (102אלף שקל בחודש, בתוספת אופציות ומענק שנתי), ביטלה עילדב בתחילת 2012 את אסיפת בעלי המניות שנועדה לאשר את שכרו, והודיעה שהיו"ר יעבוד ללא שכר.

אלא שלפני שלושה שבועות התקבל בחברה מכתב מבא כוחו של שטרנבך, ובו נטען כי לפי עמדתו של בעל השליטה, הוא זכאי לקבל מהחברה דמי ניהול ומענקים בסך כולל של כ-2.8 מיליון שקל, רטרואקטיבית, עבור השנים 2011-2013.

עם זאת, במכתב צוין כי אם אסיפת בעלי המניות תאשר לשטרנבך את תשלום דמי הניהול לשנת 2013 - הרי שהוא יסתפק בכך. מנגד, אם לא יתקבל אישור האסיפה, שטרנבך "יעמוד על זכאותו לקבל מן החברה דמי ניהול ומענקים ביחס לשנים 2011-2013".

האסיפה נדחתה

שטרנבך מחזיק ב-33.1% ממניות עילדב, ששווי השוק שלה עומד על 98 מיליון שקל, ובמקביל הוא מחזיק בבעלות משותפת בחברה הפרטית עילדב החזקות, שמחזיקה ב-19.1% נוספים מעילדב. את שכרו מהחברה הוא אמור לקבל באמצעות חברת ניהול שבבעלותו.

אסיפת בעלי המניות, שהייתה אמורה להתכנס מחר, אך נדחתה בינתיים ל-18 בפברואר, תתבקש לאשר לשטרנבך דמי ניהול בסך 906 אלף שקל בגין שנת 2013, כלומר 75.5 אלף שקל בחודש, וכן החזר הוצאות ובונוס של עד 1.35 מיליון שקל בשנה. מדובר בהסכם שעלויותיו פחותות משמעותית לעומת זה שניסתה החברה לאשר לשטרנבך ב-2012.

"תוקפו של הסכם הניהול הקודם בין החברה לבין חברת הניהול של שטרנבך פקע ב-15 בנובמבר 2011, לאור כניסתו לתוקף של חוק החברות (תיקון 16)", נכתב בזימון לאסיפת בעלי המניות.

עוד נכתב בזימון לאסיפת בעלי המניות, כי "מר שטרנבך וחברת הניהול ניאותו לוותר על תשלום דמי ניהול בתקופה שמיום 16 בנובמבר 2011 עד ליום 31 בדצמבר 2012, אשר עלותם לחברה מסתכמת ב-1.1 מיליון שקל, וכן על המענק בגין שנת 2013, אשר נכון ל-30 בספטמבר 2013, עלותו לחברה מסתכמת ב-0.5 מיליון שקל".

בהודעת עילדב יש התייחסות לסכום הנדרש על-ידי שטרנבך, ומציינים שם כי הסכום מתבסס ברובו, ככל הנראה, על התגמול אשר לו היה זכאי בעבר. "עמדת החברה הנה כי אין כל ודאות שהסכם כאמור או הסכם דומה לו היה מאושר על-ידי בעלי המניות כנדרש".

בחברה מוסיפים את העובדה ששטרנבך המשיך לתת שירותי ניהול לחברה בהיקף של משרה מלאה לאחר פקיעת הסכם הניהול הקודם, ומציינים שסוגיה דומה טרם הוכרעה בבית המשפט, כך שהחברה לא יודעת להעריך כיצד תכריע ערכאה שיפוטית במקרה זה, אם יגיע למשפט.

בעלי מניות המיעוט טרפדו

כאמור, בעלי מניות המיעוט בעילדב טרפדו לפני שנתיים את אישור התגמולים לשטרנבך. מדובר בפרסומאי דודי שמעוני וביזם ההיי-טק רוני קז, שטענו בין היתר, כי "מדובר במקרה שבו בעל השליטה עושה בחברה כבשלו, כשכל מעייניו בהעברת מזומנים ונכסים אחרים מן החברה לידיו הפרטיות".

בעילדב טענו אז בתגובה, כי השניים "מונעים ממטרות פרטיות ולא משיקולים של טובת החברה". השניים עדיין מחזיקים במניות החברה: שמעוני בכ-9.6% וקז ב-3.6%. בעלי מניות המיעוט העלו גם טענות נגד החברה ונגד שטרנבך בנוגע לשימוש אסור במידע פנים.

עילדב מכרה לאחרונה את יתרת מניותיה בחברת אספקת המידע קו מנחה, שעוסקת באספקה ובהפצה של מידע בורסאי וכן מידע ותוכן בתחומי הפיננסים, המשפט ועוד. עילדב מכרה 15.9% ממניות קו מנחה תמורת 19.2 מיליון שקל בסוף דצמבר, וסיכמה השקעה מוצלחת של כשלוש שנים בחברה.

עוד קודם לכן, ב-2011, מכרה עילדב את השליטה בחברת הציוד הרפואי מדטכניקה לידי אילקס מדיקל תמורת 190 מיליון שקל, ורשמה רווח הון של 51 מיליון שקל.

כיום, החזקתה המרכזית של עילדב היא 5% ממניות חברת החיתום פועלים אי.בי.אי, ויש לה קופת מזומנים דשנה בהיקף של 136 מיליון שקל, נכון לסוף הרבעון השלישי של 2013. אגב, מנכ"ל עילדב דיאמנט אמור להשתכר על פי מדיניות התגמול של החברה 438 אלף שקל בשנה, ולקבל מענק שיגיע עד לסכום של 936 אלף שקל, וזאת בכפוף לאישור האסיפה.