אנגלה תציל את ניצולי השואה

הגיע הזמן שממשלת גרמניה תבקש את הכסף בחזרה

רוב נבחרי הציבור שלנו לא עושים הרבה כדי לשפר את מצבם המחפיר של ניצולי השואה, אם לא מביאים בחשבון ראיונות שהם נותנים מפעם לפעם בכלי התקשורת בנושא' ואת תרומתה הנכבדה של נסיעת 54 חברי הכנסת השבוע לטקסי ציון יום השואה הבינלאומי בפולין, למענה סבלו לילה שלם של שהיה במטוס בקראקוב.

למרות העיסוק התקשורתי במצבם החמור של הניצולים, ולמרות תחקירים ומחאות ציבוריות, שום דבר לא משתנה. אבל יש גורם שלישי שמשחק תפקיד במציאות העגומה הזו: העם הגרמני ונציגיו. והגיע הזמן לגייס אותם למאבק.

הגרמנים העבירו מיליארדי מארקים לישראל, דרך "הסכם השילומים", שתכליתם היתה להעניק פיצוי ולדאוג לרווחתם ובטחונם של הניצולים. אם תכלית זו לא הושגה, אפשר שזו זכותם, ואולי חובתם, לדרוש את הכסף חזרה ולדאוג בעצמם, באופן ישיר, לניצולי השואה, במקום שבו נכשלו ממשלות ישראל לדורותיהן.

בהסכם השילומים שנחתם ב-1952, שילמו הגרמנית שלושה מיליארד מארק בערכים של אז, עד לשנת 1965, חלקם בסחורות והיתר בכסף מזומן, על הסבל והנזק החומרי שנגרם ליהודים בתקופת השואה. הגרמנים התחייבו לשלם להם רנטות, תשלומים חודשיים אישיים וממשלת ישראל ויתרה על כל תביעה עתידית.

ההסכם נחתם מתוך ההכרה של הגרמנים באחריותה לרצח היהודים ותוך הכרה במדינת ישראל כמייצגת את העם היהודי, את הנרצחים בשואה, וכמדינה שנשאה בנטל העיקרי של קליטת הפליטים היהודים ושיקומם. זאת אומרת, שתפקידה של מדינת ישראל, מכורח ההסכם, היה לדאוג לכל מחסורם של הניצולים עד סוף ימיהם.

הגרמנים מילאו את חלקם. ומדינת ישראל? מדינת ישראל ירקה לגרמנים ולניצולים בפרצוף והעדיפה להשקיע את הכסף בתשתיות, בסגירת החוב הלאומי, צמצום האינפלציה וקניה של מיטות סוכנות לקיבוצים. שארית הפליטה קיבלה את השאריות.

אז הגיע הזמן שהגרמנים ייקחו את העסק הזה לידיים, ויבדקו לאן, לעזאזל, הלכו עשרות המיליארדים ששילמו ואיך יכול להיות שאחרי שהוקמה ועדת חקירה ממלכתית בראשותה של השופטת בדימוס דליה דורנר, שקבעה שמדינת ישראל הזניחה והתרשלה בטיפול בניצולים, ובפסק דין חריף של בית המשפט המחוזי באותה הרוח, ממשיכים הישראלים לצפצף על ההסכם עליו הם חתומים כבר מעל 60 שנים.

בעבר נעשתה פניה למבקר החשבונות של גרמניה, כדי שיעבור על הנתונים, אבל יש לשער שהוא, כמו הרבה גרמנים אחרים, חושש לגרד את הכתם ההיסטורי המדמם הזה, שגם אחרי כל כך הרבה שנים טרם הגליד.

ואני אומרת, אל תחששי הגברת אנגלה מרקל מהכאב שיגרם, מהזיכרונות הקשים שיעלו ואפילו מהטענות הלא פשוטות שיופנו אליך. דרשי בחזרה את הכספים שהעבירה גרמניה למדינת ישראל בהסכם השילומים, כספים שניתנו לה מתוך אמונה שהיא זו תדאג לאלה שנפגעו המלחמה הארורה ההיא.

האומה שלך לקחה על עצמה את האחריות על טבח העם היהודי ושילמה במיטב כספה כדי לסייע לאנשים שבהם פגעה. מדינת ישראל הפרה את ההסכם. ולכן, אולי את, קנצלרית גרמניה, תוכלי להצליח במה שבו נכשלנו ולהחזיר ל-70,000 הניצולים האומללים שחיים בעוני מחפיר, את הכבוד המגיע להם במעט השנים שעוד נותרו להם לחיות.