הרב הראשי של חיפה, שלמה שלוש, יואשם במירמה והפרת אמונים

זאת בכפוף לשימוע ■ יואשם גם בשימוש לרעה בכוח המשרה ■ עפ"י החשד, שלוש ביקש מחברות להן העניק אישורי כשרות להעביר כספים לעמותה בראשה עמד

פרקליטות מחוז חיפה (פלילי) הודיעה היום לרב שלמה שלוש, הרב הראשי הספרדי של חיפה וראש אבות בתי הדין הרבניים בעיר, כי היועץ המשפטי לממשלה שוקל להעמידו לדין פלילי בכפוף לשימוע. בכך אימץ היועץ המשפטי יהודה וינשטיין את המלצת פרקליט המדינה ופרקליטות מחוז חיפה.

בהודעה שנשלחה לרב שלוש ולבא-כוחו נכתב כי העמדתו לדין נשקלת בגין 3 אירועים שעניינם ביצוע עבירות מירמה והפרת אמונים, וכן בגין אירוע נוסף שעניינו שימוש לרעה בכוח המשרה.

הרב שלמה שלוש היה ממונה במסגרת תפקידו על מערך הכשרות ועל מתן תעודות הכשרות למפעלים ולבתי עסק באזור העיר חיפה. אירוע ראשון בו התגבשה תשתית ראייתית לכאורית להעמדתו לדי, נוגע לניגוד עניינים לכאורה בו פעל לכאורה הרב שלוש.

על-פי החשד, בשנים 2000-2011 העניק הרב שלוש אישורי כשרות לחברת ויטאמד. בחלק מהתקופה האמורה לעיל, בה העניק הרב שלוש אישורי כשרות לחברת ויטאמד, ביקש הרב מהחברה להעביר כספים לעמותה בראשה עמד. חברת ויטאמד נעתרה לבקשת הרב שלוש והעבירה לעמותה סכומי כסף בחלק מהשנים האמורות. בין השנים 2006-2011 העבירה חברת ויטאמד לעמותה סכומים שעמדו על כ-165 אלף שקל. במעשים אלה, שנעשו בין השנים 2006-2011, בהיותו עובד ציבור, פעל לכאורה הרב שלוש בניגוד עניינים בין תפקידו כיו"ר העמותה (ולאחר מכן כנשיאה) לבין תפקידו כרב הראשי הספרדי של העיר חיפה, המעניק תעודות כשרות. מעשים אלה עולים לכאורה כדי הפרת אמונים.

אירוע שני בו התגבשה תשתית ראייתית להעמדה לדין נוגע לשנים 2006-2008. על-פי החשד, בתקופה זו ביקש הרב מחברת מילועוף, לה העניק תעודות כשרות במסגרת תפקידו, להעביר כספים לעמותה בראשה עמד. חברת מילועוף נעתרה לבקשת הרב שלוש והעבירה לעמותה בשנים האמורות סכומים שעמדו על כ-80 אלף שקל. במעשים אלה, ובהיותו עובד ציבור, פעל לכאורה הרב שלוש בניגוד עניינים העולה כדי הפרת אמונים.

האירוע השלישי העולה מהתשתית הראייתית נוגע לכך שבחודש מאי 2011 פעל הרב שלוש, לכאורה בניגוד עניינים, כאשר קידם את מינויו של קרוב משפחתו - שפוטר קודם לכן מהמועצה הדתית בחיפה - כאחראי כשרות בחברת מילועוף, לה העניק תעודות כשרות, וכן התערב בתנאי העסקתו.

אירוע רביעי העולה מהתשתית הראייתית נוגע לכך שבשנת 2011 הסיר הרב את הכשרות מאולם האירועים "קאלה", ואף פרסם ברבים כי הכשרות הוסרה מהאולם. על-פי החשד, פעולות אלה נעשו באופן שרירותי, על מנת להביא באמצעים אלה להחזרת עוזרו האישי לעבודתו כמשגיח הכשרות באולם זה, לאחר שהעוזר פוטר מעבודה זו. בכך הרב שלוש עשה לכאורה שימוש לרעה בסמכויותיו, תוך פגיעה בזכויותיו של בעל האולם, וביודעו כי הסרת הכשרות מהאולם תביא לביטולם של אירועים מתוכננים ותפגע שלא כדין בפרנסתו ובשמו הטוב של בעל האולם.

שרת המשפטים, ציפי לבני, הודיעה היום כי נוכח הודעת היועץ המשפטי לממשלה כי הוא שוקל להעמיד לדין פלילי את הרב שלמה שלוש, היא מצדה תפעל מיידית להשעיית הרב מתפקידו כדיין וכראש בתי הדין הרבניים בחיפה עד לתום ההליכים המשפטיים שלו. לבני זימנה את הרב שלוש לשימוע, שיתקיים ביום שלישי בשבוע הבא.

בהודעת המדינה לבג"ץ נמסר כי "בכוונת שרת המשפטים לפעול מיידית ולהביא לכך שהמשיב שלוש לא ישב בדין". עוד נמסר כי שרת המשפטים סבורה כי דיין שכנגדו עומדים חשדות כבדים בגין עבירות מירמה והפרת אמונים, וכן בגין שימוש לרעה בכוח המשרה, לא יכול שיישב על כס הדיין ויפסוק בעניינם של אחרים, זאת עד לסיום ההליכים הפליליים נגדו.