דייויד סטרן הרוויח 165 מיליון דולר ב-30 שנה כקומישינר של ה-NBA

כך מפרסם כתב ESPN ■ בתקופתו של סטרן, שפרש רשמית מתפקידו בסוף השבוע, צמחה הליגה באלפי אחוזים בכל הפרמטרים הכלכליים והמסחריים

הקומישינר המיתולוגי של ה-NBA, דייויד סטרן, סיים אתמול (שבת) באופן רשמי את תפקידו, כשפרש בתום 30 שנים בתפקיד. בארצות הברית התפנו לסכם את הקדנציה הארוכה שלו, והשורה התחתונה, לפחות בכל הקשור לנושאים הכלכליים - היא הצלחה מסחררת.

כשסטרן התיישב על כיסא המנהל של הליגה הטובה בעולם ב-1984, שיחקו בה 23 קבוצות, וההכנסה הכוללת שלה הסתכמה ב-165 מיליון דולר. מאז זינק המחזור של ה-NBA, שכיום כבר מכילה 30 קבוצות, באלפי אחוזים - עד לכדי 5.5 מיליארד דולר בשנת 2013.

בעוד ב-1984 עמד הסכם השידורים הארצי של ה-NBA על 28.5 מיליון דולר בלבד, בשנה החולפת הוא כבר הכניס 973 מיליון דולר. הגידול המאסיבי בהכנסות סייע גם לכדורסלנים שהגשימו את החלום והגיעו לליגה, להפוך למיליונרים: השכר השנתי הממוצע ב-1984 עמד על 290 אלף דולר ברוטו לשחקן, ועד השנה שעברה הספיק להמריא ב-1,865% בסך הכל, אל 5.7 מיליון דולר בממוצע.

סטרן, 71, נודע בהצלחתו להפוך את הליגה למותג גלובלי. כשהוא קיבל את התפקיד ב-1984 היא שודרה רק בשתי מדינות - ארה"ב וקנדה; כיום ניתן לצפות ב-NBA ברחבי 215 מדינות שונות ברחבי העולם.

הפיצוי שסטרן עצמו גרף בעקבות כל ההצלחות האלה עמד, על-פי כתב ESPN דארן רובל, על סך משכורות ופיצויים של 165 מיליון דולר ברוטו ב-30 שנותיו בתפקיד. מצד אחד, לא שכר גבוה במונחים של מנכ"לים בחברות בכירות בארה"ב; מצד שני, ככל הנראה הרבה יותר ממה שסטרן היה מרוויח אם היה בוחר לעסוק באופן מלא במקצועו האקדמי - עורך דין.

מי שנכנס כעת לנעליו של סטרן הוא אדם סילבר, בוגר אוניברסיטת דיוק שעובד בהנהלת ה-NBA מאז 1992. בין תפקידיו הקודמים בליגה: עוזר מיוחד לקומישינר, ראש צוות, סגן נשיא בכיר של מחלקת הבידור, נשיא מחלקת הבידור.