סוללים את דרכם לג'ובים

לייצר את הדור הבא של משרתי הציבור, שרואים בכך שליחות

אחת הבעיות החריפות במשק הישראלי היא נטייה של רגולטורים ופקידים בכירים לעבור אחרי מספר שנים בשירות הציבור לצד השני של המתרס, ולשרת את בעלי ההון.

הידיעה שבמהלך הקריירה, אחרי השירות הציבורי, צפויה להם נחיתה רכה במגזר העסקי, סירסה מראש את יכולתם לפקח ולבקר חברות ותאגידים, כדי לא לירוק לבאר שממנה הם עשויים לשתות. הדבר איפשר לטייקונים לפגוע בעבודת הרגולטורים באמצעות "פיתויים" עתידיים. אילי-הון הורגלו במשך שנים, שניתן להשפיע על פקידים בכירים בתחומים שונים.

הפזילה לתפקידים, קידום וקריירה במגזר העסקי במהלך השירות הציבורי פוגעת בתפקודם וביכולתם של רגולטורים לשים מחסום אפקטיבי לפעילותם החריגה של הטייקונים. כי הטייקון, שסולל את דרכם לג'וב בעתיד, משתק אותם כשומרי-הסף של הציבור וכנאמניו. זהו מצב הרה-סכנות למדינה קטנה כישראל, שבה השוק הקטן מהווה מגבלה תעסקותית, והכלכלה הריכוזית נגועה לעתים בשחיתות ובמפגש בעייתי בין הון לשלטון.

הגיע הזמן לייצר זן חדש-ישן של משרתי-ציבור, שיהיו מסורים כל-כולם לעבודתם הציבורית, כפי שנהגו בעבר משרתי-הציבור, לפני שהכסף סימא אותם. הם כונו בעבר "אצולת השירות" והיו מחויבים לאינטרס הציבורי ולשירות הממלכתי. אמנם מאז התפתח כאן מגזר עסקי עתיר הון ואפשרויות, אך השירות אינו אבוד. צריך רק לפעול ביתר-נחרצות.

כניסה לעבודה בשירות הציבורי היא בגדר שליחות. לחיים. לכן, יש להבטיח לדרג הבכיר תנאי שכר והטבות ראויים כדי להדוף פיתויים מבחוץ. חשוב לייצר מסלולי קידום לעתיד, לגבש נורמות וכללי התנהגות ותודעת שירות - כדי להבטיח שאליטת השירות הציבורי תהיה מסורה לאינטרס הציבורי, תוך אכיפת מדיניות הממשלה והבטחת הניהול התקין של כספי החיסכון ארוך-הטווח.

הדבר מחייב מסלולי-קידום שכוללים לימודים גבוהים; הכשרה במיטב בתי-הספר למינהל ציבורי; תנאי עבודה משופרים שאינם נופלים באיכותם מהמגזר הפרטי, תוך שיפור הדימוי של הבכירים. בשלב ראשון, יש להבטיח זאת באמצעות נורמות התנהגות מחייבות וקוד אתי, ואם צריך, גם בחקיקה. צינון לבדו אינו מספיק, והוא חייב להיות ארוך.

בשל החשש, שהפיכת השירות הציבורי לעיר מבוצרת תביא לסטגנציה שלו, מוכרחים להבטיח תחלופה ומעבר של בעלי ידע וניסיון משני עברי המתרס. המשבר הפיננסי העולמי הראה כי חלק גדול מהשבר נבע מכשלים רגולטוריים.

הלקח מהפרשיות האחרונות חייב להוליד עולם חדש וטוב יותר; לקבוע אמות-מידה חדשות וערכיות שלאורן יתנהלו המשק, הכלכלה ושוק ההון. אם נצא מהפרשות רק עם תגלחת בכספי הפנסיה, ונמשיך כאילו לא קרה דבר, נאבד הזדמנות-פז לחולל שינוי לטובה בדרך התנהלות המערכות הגורליות לעתידנו.

הכותבת היא מקבוצת לוצאטו; וחברת הוועד-המנהל של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב