ארבע שנים אחרי גיבוש קבוצת הרכישה -37 עוזבים

4 שנים לאחר גיבוש הקבוצה לפרויקט בן 245 דירות בפ"ת, ולאחר עיכובים בתחילת הבנייה שעד היום טרם החלה, מוצעות כעת למכירה 37 דירות בפרויקט שרוכשיהן לא אושרו ע"י הבנק לצורך ליווי הפרויקט

המחיר של העיכובים בפרויקטים של קבוצת רכישה: 4 שנים לאחר גיבוש קבוצת רכישה לפרויקט בן 245 דירות בפתח תקוה, ולאחר עיכובים בתחילת הבנייה שעד היום טרם החלה, מוצעות כעת למכירה 37 דירות בפרויקט שרוכשיהן לא אושרו ע"י הבנק לצורך ליווי הפרויקט.

בספטמבר 2009, בשיא הפופולריות של טרנד קבוצות הרכישה, רכשו קרן בן דוד וחני הורוביץ, שהחזיקו אז בחברת "מגדלים", אופציה לרכישת הזכויות שמעל מבנה מסחרי ברחוב גוטמן, במרכז העיר פתח תקוה וסמוך לשוק העירוני. על האופציה חתמו השתיים מול משפחת מנחמוב על פי שווי של 60 מיליון שקל.

ב-2009-2010 גייסו השתיים רוכשים על מנת לרכוש את הקרקע, ובפברואר 2010, בדיוק לפני ארבע שנים, הודיעו הורוביץ ובן דוד כי בעוד חצי שנה יחלו העבודות להקמת פרויקט מגדלי "לב העיר" הכולל שני מגדלים בני 22 קומות ו-245 דירות. על פי הערכות אופטימיות, הפרויקט היה אמור כבר להתאכלס, אך מאז גיבוש הקבוצה, חתול שחור עבר בין השתיים, דרכיהן נפרדו כל אחת לחברה משלה והן לא השיגו ליווי בנקאי לפרויקט.

מאז חלפו 4 שנים, וכעת מוצעות 37 דירות בפרויקט למכירה, על ידי מארגן חדש, חברת הניהול "ונטורה ג'נריישן בע"מ", שהצליח להשיג הסכם ליווי לפרויקט עם בנק מזרחי טפחות, והסכם לבנייה עם חברת אלקטרה בנייה. ל"גלובס" נודע כי הדירות המוצעות כעת למכירה, בגדלים שונים ובקומות שונות, הן דירות שרוכשיהן לא הצליחו לעמוד בעלויות הנוספות ובדרישות הבנק בשל התקופה הארוכה שעברה בין תחילת גיבוש הקבוצה ב-2009 ועד היום, כאשר הבנייה במקום טרם החלה.

בשיחה שקיים "גלובס" עם נציגת החברה נאמר: "מדובר בקבוצת רכישה שהמארגנות שלה הסתכסכו ולא הצליחו להשיג מימון בנקאי. עכשיו חברת הניהול שלנו השיגה הסכם עם בנק מזרחי ומציעה למכירה דירות של רוכשים שהבנק לא אישר או שלא שיתפו פעולה. מדובר בדירות מ-3 חדרים ב-850 אלף שקל ועד פנטהאוז ב-2.8 מיליון שקל". החברה, אגב, מקבלת הצעות לרכישת הנכס עד 5 בפברואר, בצירוף 10% מסכום ההצעה, לפקודת משרד עוה"ד נשיץ ברנדס.

אחד הסיכונים ברכישת דירה מקבוצות רכישה, שלא מתקיימים ברכישת דירה מיזם, הוא היעדר התחייבות ללוחות זמנים ולמחיר סופי, והעובדה כי כל חבר קבוצה תלוי בחבר קבוצה אחר וביכולתו הכלכלית להמשיך בהליכי רכישת הדירה, גם אם חלים עיכובים בתחילת הבנייה או חריגות במחירה הסופי. גורמים בקבוצה מסרו כי "כל ההבטחות שנתנו המארגנות לא התממשו, אך כעת, עם כניסת גורם רציני יותר לתמונה, הבנייה במקום נראית קרובה".

מנציגות קבוצת "מגדלים" לשעבר נמסר בתגובה: "פרסום 38 הדירות הנותרות - בשורה חיובית מאוד לפרויקט, שכן המשמעות היא שהוסרו כל החסמים איתם התמודדנו ביעילות. לראייה - בנק המזרחי לקח על עצמו את ליווי הפרויקט. יש להבין כי בכל מסגרת של קבוצת רכישה הבנק המלווה בודק את היכולת הפיננסית של הרוכשים ואלה שלא אושרו, נשרו. על כן התפנו הדירות המדוברות".