ייני התקפל: בוטל מתווה הרכישה של מניותיו ביעד ע"י גרינסטון

כעת ינסה ייני לקדם מתווה חדש לעסקה, שכולל שיפוי כספי לגרינסטון במקרה של הפסד מרכישת יעד ושינוי בהיקף המניות שיירכשו

האסיפה של חברת גרינסטון , שהתקיימה ביום חמישי האחרון, הייתה אמורה להיות אסיפה מכרעת, שבה ייקבע גורל עסקת בעלי העניין שניסה בעל השליטה בגרינסטון, ירון ייני, לרקום: רכישת מניות חברת יעד מידיו בתמורה ל-21 מיליון שקל.

בפועל, לא התרחשה דרמה גדולה באסיפה, שנמשכה כחצי שעה בלבד. מוטי מנשה ויאיר פודים, אנשיו של ייני שמכהנים כמנכ"ל ויו"ר גרינסטון בהתאמה, הבינו עוד בטרם כונסה האסיפה כי אין בידיהם הרוב הדרוש לאישור העסקה. על כן הם פנו אל בעלי מניות המיעוט, במטרה לקדם מתווה חדש שיהיה כלכלי יותר בעבורם.

גרינסטון הציעה לרכוש את מניות השליטה שמחזיק ייני (באמצעות חברת אפסווינג) ביעד, בעלת חברת הטיפול בשפכים טריטק, תמורת 21 מיליון שקל המשקפים ליעד שווי של כ-45 מיליון שקל - בהתאם להערכת שווי שהוכנה לצורך העסקה. אך ליעד - חברה הפסדית עם הכנסות צפויות של כמיליון שקל ב-2013, והון עצמי של 700 אלף שקל בלבד - ניתן שווי גבוה משמעותית משווי השוק.

ייני ומנשה מעוניינים בעסקת בעלי העניין כדי שיוכלו לבצע עסקה סיבובית: הזרמת הכסף שיתקבל מגרינסטון לחברה האם אולטרה אקוויטי, תשלם את החוב לחברת לידר השקעות, שבשליטת יורשי דן דוד.

הצדדים ייכנסו למו"מ

במסגרת העסקה, שנרקמה בינואר אשתקד, רכשה אולטרה אקוויטי את מניות השליטה בגרינסטון מידי לידר תמורת 51 מיליון שקל. מתוך סכום זה שילמה אולטרה במזומן 37 מיליון שקל, ואת היתרה העמידה לידר כהלוואת מוכר, כאשר מלוא מניות גרינסטון משמשות כבטוחה להלוואה.

הלוואה זו, שהיקפה נאמד כיום ב-15.6 מיליון שקל, הייתה אמורה להיפרע בסוף החודש שעבר, אולם בקופתה של אולטרה אקוויטי אין מספיק מזומנים. משכך, חתמה אולטרה על הסכם עם לידר, שבניהולו של צחי אפלויג, לדחיית מועד הפירעון לחודש מאי, בתמורה לקבלת בטוחות והעלאה משמעותית של שיעור הריבית על הלוואה.

בחלון הזמן הזה יצטרכו ייני ומנשה למצוא פתרון להחזרת ההלוואה. כעת, משנפלה עסקת יעד במתווה המקורי, הם החליטו להציע למחזיקים עסקה במתווה שונה, שבו יינתן לגרינסטון שיפוי כספי אם ייווצר לה הפסד מרכישת יעד. כמו כן, יהיה שינוי בהיקף מניות יעד שימכור ייני לגרינסטון, כשייתכן שחלק מההון שיושקע יוזרם לתוך יעד עצמה.

כעת ייכנסו הצדדים למו"מ, במטרה להגיע לעסקה מוסכמת. אם מהלך זה לא יצלח, אולטרה אקוויטי תצטרך למצוא מקור אחר להחזר ההלוואה ללידר, וייתכן שהיא תיאלץ למכור את גרינסטון לצד ג', או שלידר תחלט את מניות גרינסטון המשועבדות לה, ותחזור להחזיק בחברה.

מחברת גרינסטון נמסר בתגובה: "אנו שמחים כי כל הצדדים מבינים היום את הפוטנציאל שיש בעסקה. תחום איכות הסביבה בכלל, וטיהור השפכים בפרט, מאופיין בישראל ובעולם בקצב צמיחה מהיר שבו לטכנולוגיה הישראלית של טריטק יש פוטנציאל עסקי גדול, ולדעתנו הוא יביא בעתיד להשאת ערך לכלל בעלי המניות של גרינסטון.

"שינוי מתווה העסקה כולל הסכמה של אפסווינג ונציגי בעלי מניות המיעוט לצמצום החשיפה של גרינסטון, ומחייב זימון מחדש של האסיפה. במהלך התקופה הקרובה יימשכו הדיונים, ובכפוף להחלטות ועדת הביקורת והדירקטוריון של החברה, תפרסם החברה דוח עסקה חדש בעניין כינוס אסיפת בעלי המניות".