1,300 קופים בחוות מזור מחפשים יזם שישחררם

בעוד שעה תפתח נטלי ביץ' בשביתת רעב מול המשרד להגנת הסביבה, בטענה כי יש להקפיא את ההיתרים שניתנים לחוות מזור לייצא קופים למעבדות ניסויים ■ איש העסקים עמוס רון יביא את הישועה?

היום (ב') בשעה 18:00 בערב עומדת נטלי ביץ', בת 29 מהוד-השרון, לפתוח בשביתת רעב מול המשרד להגנת הסביבה בתל-אביב. במסגרת השביתה דורשת ביץ' מהשר להגנת הסביבה עמיר פרץ להקפיא את ההיתר שניתן על-ידי רשות הטבע והגנים לחוות מזור הישראלית לפעול ולייצא קופים למעבדות ניסויים בארץ ובעולם.

חוות מזור הנמצאת במושב מזור, דרומית לפתח-תקווה, הוקמה ב-1991 ופועלת מאז ליבוא ויצוא קופי מקוק. הקופים ניצודים באי מאוריציוס ומוטסים לישראל, לחוות מזור. מטרתה העיקרית של החווה היא להביא לרביית הקופים, כאשר גורי הקופים נשלחו לאורך השנים למעבדות ניסויים בארץ ובחו"ל. בעשור האחרון הלך והתחזק מאבק ציבורי נרחב כנגד פעילות החווה שלווה בהפגנות רבות, בהן נטען כי בשם רווחים כלכליים שגורף גוף פרטי ומסחרי בישראל, רבים מהקופים נדונים להגיע למעבדות שונות בעולם שבהן מתבצעים בהם ניסויים קשים, כמו מעבדות רעילות הבודקות השפעת חומרי הדברה וניקיון על הקופים ומסבים להם סבל רב. בשל המאבק הציבורי הנרחב שקרא לסגירת החווה, הורה השר להגנת הסביבה לשעבר גלעד ארדן להגביל את פעילות החווה, ובאישור היועץ המשפטי לממשלה, פעילותה של החווה עומדת להסתיים בחודש ינואר 2015.

בחווה השייכת לחברת בי.אפ.סי, שותפים בין השאר 3 ישראלים, ובהם ד"ר משה בושמיץ, לשעבר הווטרינר העירוני של הוד-השרון, איש העסקים ודירקטור בזק לשעבר אלי הולצמן, ובעל השטח שבו פועלת החווה, זאב ברין. פעילות החווה העניקה לישראל את התואר המפוקפק להיות אחת המדינות המערביות הבודדות שבהן גורם פרטי עוסק בסחר בקופים לשם גריפת רווח כלכלי. יצוא קופים מחוות מזור למעבדות ניסויים בחו"ל שרכשו גורי קופים העמיד עימו גם מאבק ציבורי כנגד חברת אל-על שהטיסה את הקופים ליעדים השונים בעולם. זאת בהמשך להסכם שנחתם בין בעלי החווה לבין אל-על עוד בתקופה שפעלה כחברה ממשלתית. לאחר מאבק ציבורי ממושך, שהתנהל במקביל גם כנגד חברות תעופה בחו"ל שהצהירו כי יפסיקו להטיס קופים למעבדות ניסויים ברחבי העולם, החליט מנכ"ל אל-על אליעזר שקדי להפסיק את הטסת קופי החווה, והחברה פנתה לבית המשפט על מנת להשתחרר מההסכם עם חוות מזור עליו חתומה אל-על. בחודש ספטמבר 2013 אישר בית המשפט את בקשת אל-על.

כעת נותרו בחוות מזור 2000 קופים, כאשר בית המשפט קבע לאחרונה כי 700 קופות ילידות הטבע, לא יימכרו למעבדות ניסויים, אך התיר את גורלם של 1300 הקופים הנותרים עד לחודש ינואר 2015 לא ידוע. בקבוצת הפעילים שכינויים "מאבק הקופים בישראל" שמובילה אנאבל זמיר, ובה חברה גם ביץ', טוענים כי אין להשאיר את גורלם של 1300 הקופים נתון לחסדי בעלי החווה, שיכולים על-פי חוק עד ינואר 2015 למכור את הקופים לכל המרבה במחיר, וכי על השר להגנת הסביבה עמיר פרץ לפעול להבטיח את עתידם של הקופים במקלט מבטחים. "אנו פועלים בימים אלה להצלתם של 1300 הקופים הכלואים בחוות מזור ומיועדים לסחר לכל מטרה" מסרה זמיר. "אנו דורשים מהשר עמיר פרץ שמתוקף תפקידו להגן עליהם, להקפיא את היתרי הסחר לחוות מזור לאלתר". בנוסף, מסבירים בקבוצה, כי בידם חוות-דעת מטעם עוה"ד רפי יולזרי ואסף קווינט ממשרד גדעון פישר, על-פיה בסמכות השר להקפיא את ההיתרים. אחד הנימוקים שהעלה פישר במכתב ששיגר לפרץ בחודש אוקטובר האחרון הוא כי מדינת ישראל חתומה על אמנת סייטס (CITES) שמטרתה להבטיח כי סחר בינלאומי במינים של חיות בר לא יפגע בהישרדותם.

מנגד מסבירים במשרד להגנת הסביבה כי מי שקבע כי חוות מזור תוכל להמשיך לפעול ולייצא קופים לניסויים עד שנת 2015 ולא תיסגר באופן מיידי, כפי שביקש המשרד להגנת הסביבה, הוא היועץ המשפטי לממשלה. "אנו היינו שמחים לו כבר מחר ייפסקו משלוחי הקופים לניסויים, אך כמו כל משרד ממשלתי אנו כפופים להנחיות היועץ המשפטי לממשלה" מסרו במשרד. "עם כניסתו לתפקיד, סרב השר להגנת הסביבה, ח"כ עמיר פרץ, לאשר את בקשת רשות הטבע והגנים לדחיית המועד בו ייפסקו יצואי הקופים. אנו לא ממתינים למועד סגירת החווה והשר פרץ כבר הצליח לדאוג לפינוי מאות קופות מחוות מזור אל מקלט הקופים ולמקלטים ברחבי העולם. זאת בעלות של כמיליון שקל מתקציבו של המשרד ועל חשבון פעולותיו השוטפות. השר פרץ פועל בעניין לילות כימים ואף נפגש עם יזמים על מנת לגבש פתרונות יצירתיים לחילוץ הקופים שאותם החווה יכולה לשלוח לניסויים מתוקף החלטת היועץ המשפטי לממשלה".

בין היזמים עימם נפגש השר להגנת הסביבה בנושא, הוא איש העסקים עמוס רון, לשעבר מנכ"ל רשות הנמלים ומנכ"ל משרד האנרגיה. רון עומד בראש קבוצת אנשי עסקים המקדמת יוזמה להצלת הקופים הנותרים בחוות מזור ולמנוע את העברתם למעבדות ניסויים בחו"ל. "בימים אלה ממש אנו קבוצה של עשרה מייסדים שפועלים להקמת קרן לתועלת הציבור ששמה "שמורת הקופים", לאחר שגיבשנו תוכנית עסקית ותקציבית אותה הצגנו לשר להגנת הסביבה עמיר פרץ ומנכ"ל המשרד דוד לפלר. המשרד כבר פעל להעברת הקופות ילידות הטבע מחוות מזור למקלט הקופים בבן שמן, ובתנאים שנוצרו יש סיכוי טוב להעביר את 1300 הקופים שנותרו מחוות מזור לחזקת הקרן ולמקום חדש בעתיד". רון הוסיף כי בימים אלה, מייסדי הקבוצה פועלים גם לאיתור קרקע בה ניתן יהייה להקים את השמורה עבור הקופים.

לדברי רון, המיזם זוכה למתקפה מצד הפורום הבינאוניברסיטאי בישראל, המייצג מוסדות אקדמים בישראל המבצעים ניסויים בקופים. "בשבועיים האחרונים אנו חווים מתקפה של הפורום הבינאוניברסיטאי שטוען כי הניסויים בקופים הם המפתח למחקר רפואי בישראל", אומר רון. "אנחנו למדנו שחוות מזור היא בסך הכל תחנת מעבר. אנחנו מברכים על הפסקת הטסת הקופים על-ידי אל-על למעבדות בחו"ל, ונעמוד על המשמר שכל הקופים יגיעו למקום מבטחים".

ענת רפואה מנהלת עמותת מאחורי דלתות המעבדה, המנהלת את המאבק נגד חוות מזור ב-15 השנים האחרונות: "אנחנו מחוייבים להצלת כל הקופים השבויים בחוות מזור. אנחנו עם האצבע על הדופק כל הזמן מלווים מהצד את מיזם "שמורת הקופים" בראשות עמוס רון. מדובר בהגשמת חלום ונדאג לכך שכל הציבור יהיה שותף לפרויקט הלאומי החשוב של שחרור קופי חוות מזור".

מרשות הטבע והגנים נמסר: "חוות מזור פועלת כדין בהיבטי הרשות, תחת מגבלה שהנחה היועמ"ש לממשלה כי יעד הקופים הוא למחקר רפואי בלבד. אין תאריך סגירה לחווה אלא ישנה תקנה שתיכנס לתוקף ב 15 לינואר 2015 שתאסור יצוא קופים מחוות רביה. לכן בפועל פעילותה המסחרית של החווה תסתיים. אמנת סייטס לא אוסרת ציד חיות בר בטבע אלא מסדירה את הסחר בין המדינות אודות מינים החוסים בצלן. רשות הטבע והגנים ככלל אוסרת יבוא מינים מהטבע ומכאן שאנו מהמדינות המחמירות בעולם כולו. יבוא הקופים לחווה ממאוריציוס נידון ואושר על-ידי בג"ץ באימוץ עמדת השרה להגנת הסביבה לשעבר, יהודית נאות ז"ל וכך נהגו כול השרים לאחריה. זאת הייתה החלטתם של השרים להגנת הסביבה והרשות קיימה החלטות אלה כלשונן. כל ההחלטות בנושא חוות מזור נדונות בשולחנות השרים, כולל בדיקות מקיפות לכול בקשת משלוח ומשלוח. לכן, עקב רגישות הנושא הרשות לא קיבלה שם החלטה שלא בידיעת השרים לדורותיהם".

יש לציין, כי בין זמיר לרפואה מתנהל בימים אלה סכסוך משפטי.