צופים בשעשועון "מון טיים": חויבנו על שיחות שלא נענו

צופים בשעשועון הלילה בערוץ 10 מתלוננים: "חויבנו על שיחות שלא נענו ובתעריף של שיחות בינ"ל" ■ ערוץ 10: "הצופים לא הבינו את כללי ההשתתפות"

לפני שבועיים פורסמה ב"גלובס" תלונה העוסקת בשעשועון הלילה "מון טיים", ששודר עד לפני מספר ימים בערוץ 10. התלונה נגעה גם לחברת נטוויז'ן, שהפעילה את מספר הטלפון בשעשועון. מאז הגיעו אל שולחן המערכת תלונות נוספות המעידות על דפוס התנהלות דומה.

מדובר היה בשעשועון נושא פרסים כספיים, ובו מוזמנים הצופים לצלצל לאולפן ולענות על חידות המוצגות בשידור. המנחה החיננית שידלה את הצופים לצלצל ולפתור חידות שהתשובות עליהן לא מסובכות (בלשון המעטה): חידות על ידוענים, ידע כללי בסיסי או חידונים ויזואליים בנוסח תפזורת מילים ובה התשובות בולטות.

על גבי המסך הופיע מספר הטלפון 444-444-444-444-013, ובסמוך למספר צוין כי כל דקת שיחה תעלה למטלפן 6 שקלים (ו-5 אגורות תוספת לדקה למטלפנים מטלפון סלולרי). מה שלא מופיע על המסך הוא שמדובר בשיחה בחיוג לחו"ל, ושהחיוב יבוצע גם אם לא יענו.

בתלונה שפורסמה סיפר המתלונן כי צלצל לתוכנית וחויב בסכום דמיוני של 1,300 שקל, וזאת מבלי שאפילו עלה לשידור. כלקוח אורנג' הוא פנה מיד לחברת הסלולר שלו, אך זו הפנתה אותו לנטוויז'ן שמפעילה את מספר הטלפון בשעשועון.

בנטוויז'ן טענו כי הכתובת היא ערוץ 10. תגובת נטוויז'ן הייתה כי "בשל תקלה טכנית נדירה ונקודתית נוצר חיוב שגוי, ובוצע זיכוי למלוא החיוב".

בערוץ 10 הגיבו כי המתלונן טען כנגד טעות טכנית חשבונאית בנטוויז'ן, ומהרגע שפנה לערוץ 10 קיבל ליווי צמוד עד קבלת זיכוי מלא מנטוויז'ן. לדבריהם, גם בימים אלה נציגי ערוץ 10 נמצאים בקשר רציף עם א' ומסייעים לו ככל יכולתם, "לשביעות-רצונו המלאה". המטלפן קיבל זיכוי מלא.

בפניות הנוספות הסכומים שונים, אך התלונה דומה: החוב עבור מספר שיחות אינו תואם את כמות השיחות שחייגו. שוב, מדובר במטלפנים שכלל לא עלו לשידור. החיוב, שמבוצע דרך נטוויז'ן באמצעות ספקית התקשורת בביתם או ספקית הסלולר, מופיע בפירוט החשבונות כשיחה עבור חיוג בינלאומי לבריטניה.

בכל התלונות עולה הטענה כי המטלפנים נדרשים לשלם על עשרות ומאות שיחות בפעימות של שניות בודדות, בשעה שלטענתם הם צלצלו הרבה פחות. חלקם אף טוענים כי כלל לא ענו לשיחתם, או שהקו היה תפוס.

חוב של 5,217 שקל עבור 1,027 שיחות

ר', אדם מבוגר ונכה 100%, זכה כמה פעמים בפרס מצטבר של כ-3,000 שקל - הרבה פחות מהחיוב שקיבל בחודש דצמבר דרך חשבון הבזק שלו: 5,217 שקל עבור 1,027 "שיחות לחו"ל באמצעות נטוויז'ן" - כפי שתואר בחשבונית.

"אני יודע שכל שיחה לתוכנית עולה 6 שקלים לדקה, ובכל פעם שאני מצלצל, אני לוקח בחשבון 20-30 ניסיונות", אמר ר' ל"גלובס", "אבל חיוב של יותר מ-1,000 שיחות בחודש אחד הוא לא הגיוני".

בתו של ר' מסייעת לו בהתנהלות מול אנשי "מון טיים", ובמסגרת ההידברות הוצע לה לקבל זיכוי חלקי על החיוב. "בכל פעם מציעים לנו סכום אחר", אמרה ל"גלובס". "בשבוע שעבר דובר על 3,000 שקל, וכעת צלצלו להגיד שהזיכוי יהיה 1,500 שקל. אם בתוכנית מרגישים שהחיובים לא מוצדקים, אז משהו לא תקין".

תגובת ערוץ 10: "ר' זכה בפרסים משמעותיים בגין השתתפותו בתוכנית, בסך מצטבר של 3,500 שקל. נוכח פניית בתו, הציעו נציגי הערוץ לפנים משורת הדין זיכוי בסך של 1,500 שקל. זיכוי זה, יחדיו עם סך הפרסים בהם זכה, מאפס כל הוצאה כספית שהוצאה על-ידו. הבת דחתה את ההצעה ודרשה זיכוי מלא, תוך שהיא מבקשת שאביה ישמור בכיסו את הפרסים המשמעותיים בהם זכה. דרישה כזו איננה נראית סבירה למערכת התוכנית, אך היא נבחנת על-ידי הגורמים הרלוונטיים ותטופל בימים הקרובים".

מדוע מתבצע חיוב על שיחות לחו"ל?

ש' מהרצליה קיבל בדואר חשבונית על סך 138 שקל לתשלום לחברת נטוויז'ן, עבור חיוג שיחות בינלאומיות. מאחר שאינו נוהג לחייג לחו"ל באמצעות נטוויז'ן, הוא התקשר לברר את פשר החיוב. רק כך התברר כי החיובים היו בגין חיוגים של רעייתו לשעשועון "מון טיים". היא סיפרה כי אחרי כמה ניסיונות שלא צלחו, היא הפסיקה לנסות.

ש' שיגר מכתב לנטוויז'ן שבו הוא מלין על שתי סוגיות: ראשית, על העובדה שבחשבונית מפורט כי החיוב הוא לטובת שיחות בינלאומיות, בשעה שהדבר אינו נכון; שנית, על העובדה שחויב על שיחות שלא נענו: "איך ייתכן שיש חיוב על 23 שיחות שכלל לא נענו?".

בחברת נטוויז'ן אמרו לו כך: "ההתקשרות היא באמצעות תשתית בינלאומית של נטוויז'ן. מדובר ביעד בעל תוכן פרימיום בינלאומי, ועלות דקת שיחה או חלק ממנה היא 6 שקלים. החיוב מתבצע רק לאחר הכרזה על תקנון המשחק, גם אם לא עלה הצופה לשידור". עוד צוין כי במקרה שקיימות השגות באשר לעלויות ולחיובים, עליו לפנות לחברת טלמדיה.

תלונה דומה הגיע ממתלונן אחר שחויב ב-24 שקל עבור 4 שיחות בזמן כולל של 48 שניות.

תגובת ערוץ 10: "התלונות מעידות על אי-הבנה ביחס לכללי ההשתתפות במשחק 'מון טיים' (שאיננו משודר עוד). התוכנית הורכבה משני שלבים: משחק מקדים - הכולל שאלת ידע מקדימה והמתחשב גם בפרמטר של מהירות התשובה; ומשחק המשוחק בשידור חי בטלוויזיה. הזוכה במשחק המקדים, כלומר, מי שענה נכון ובמהירות הרבה ביותר, מועלה ראשון לשידור הטלוויזיוני. מרכיב כפול זה הוא הכרחי כדי למיין את הצופים במשחק בהתבסס על מרכיבים של ידע ויכולת, והכול בהתאם להוראות הדין. לא כל הצופים המתקשרים לתוכנית ועונים על שאלת הידע המקדים מועלים לשידור.

"ההשתתפות במשחק המקדים אינה במחיר שיחה רגילה לחו"ל (אף שהשיחה מנותבת דרך אנגליה למערכת התוכנית), אלא במחיר אחיד של שיחת פרימיום, ועלותה הייתה ברורה ופורטה בכיתוב על המסך כל זמן השידור, לצד פירוט חזור ונשנה על-ידי המנחה; בתקנון התוכנית באינטרנט, שאליו יש הפנייה על גבי המסך; ובמשיבון המושמע למתקשרים לתוכנית. לפיכך, הכללים היו ברורים לכל הצופים, ובכללם למתלוננים, שיכלו לבחור בדעה חופשית אם להשתתף בתוכנית. ייתכן כי המתלוננים השתתפו במשחק המקדים של התוכנית ולא עלו לשידור. ברור כי לתלונות אין כל בסיס חוקי או בסיס סביר אחר".

משרד התקשורת יסדיר את החיוג

מדוע בכלל מאפשר החוק את העמימות שבחיוג למספרים מסוג זה, מה שמאלץ את הצרכנים לרדוף אחרי שורה של גורמים עד שהם מצליחים לאתר את מקור החיוב?

במשרד התקשורת השיבו ל"גלובס" כי בקרוב יוסדר הנושא: "בהנחיית שר התקשורת גלעד ארדן, החל משרד התקשורת בהליך שימוע במסגרתו נבחנת אסדרת כלל שירותי הפרימיום הטלפוניים רק באמצעות חיוג למספרים 1-900 ו-1-902.

"בנוסף ייקבעו כללי ההתקשרות למספרים אלה: האם ברירת המחדל בגישה אליהם תהיה פתוחה או סגורה, האם ניתן יהיה לפתוח את הגישה באמצעות טופס הגישה לשירותים או רק בפעולה אקטיבית מצד הלקוח המצריכה זיהויו הבגיר.

"לפי האסדרה המוצעת, לא ניתן יהיה לחייג באופן המתואר, וההתקשרות ליעדים כגון זה תתבצע באמצעות מספרי 1-900 למיניהם, ותהיה שקופה וברורה למנוי, כמו גם המחיר. משרד התקשורת יקבל החלטה בהקדם".