הזמן עבד לטובת שוקרון: שווי מניותיו ברציו - מעל 50 מ' ש'

הקבלן שהסתכסך עם בעלי השליטה בשותפות החיפושים, מחזיק 15% מהשותף הכללי ברציו, השותפה במאגר הגז לוויתן ■ בשנה האחרונה זינק שווי ניירות הערך של רציו בכ-45%

הכניסה הצפויה של חברת וודסייד האוסטרלית למאגר לוויתן, לאחר יותר משנה של ניהול מו"מ בנושא, הביאה בתקופה האחרונה להצפת ערך בשותפות רציו , המחזיקה ב-15% מהזכויות בתגלית הגז הגדולה, ויחידות ההשתתפות שלה טיפסו מאז תחילת 2013 בכ-45%.

מי שהזמן הזה עשה לו טוב, מלבד בעלי השליטה בשותפות - ליגד רוטלוי ויגאל לנדאו - הוא יריבם המר לשעבר, הקבלן שלומי שוקרון, בעליה של חברת "גלובוס". הסכסוך בין הצדדים, בו היו מעורבים גם גורמים עבריינים, פרנס את הכותרות הכלכליות לפני שלוש שנים.

הסכסוך בין רציו ל"גלובוס" פרץ ב-2005, לאחר ששותפות רציו ביקשה לבצע גיוס הון בבורסה. "גלובוס", שהחזיקה בחלק מיחידות השותפות, התנתה את הגיוס בכך שיכוסו כל הפסדיה ויובטחו השקעותיה. בעקבות הדרישה נחתם הסכם ולפיו תקצה רציו 15% ממניותיה ל"גלובוס" ותשלם לחברה 2,000 דולר בחודש "דמי ייעוץ". בתמורה הסכימה "גלובוס" להצביע בהתאם להחלטה של רציו. בהמשך טענה "גלובוס" כי רציו הפרה את ההסכם, והסכסוך הגיע לבוררות.

בקיץ 2011 הובילה הבוררות להסדר פשרה, במסגרתו הקצו בעלי השליטה בשותפות לשוקרון 15% ממניות חברת רציו - שהיא השותף הכללי והגוף המנהל את שותפות החיפושים. המניות הופקדו בידי נאמנים, עורכי הדין בעז בן צור שמייצג את "גלובוס" ואלי זהר שמייצג את בעלי רציו, שתפקידם הוא למכור את המניות שהוקצו למרבה במחיר, כאשר התמורה תועבר לשוקרון.

מאז נחתם ההסכם חלפו מעל שנתיים, במהלכן נוהל מו"מ עם גורמים שהביעו התעניינות במניות, אך לא הוצע סכום שעבורו ניאות שוקרון למכור את החזקותיו ברציו. לפיכך, נותרו המניות בנאמנות. אבל נראה ששוקרון לא צריך להיות מאוכזב מכך שטרם נפגש עם הכסף.

ההחזקות ברציו, שהיא כאמור השותף הכללי בשותפות רציו, מתחלקות לאחר ההקצאה לשוקרון באופן הבא: לנדאו ורוטלוי מחזיקים כל אחד ב-34% ממניותיה; איתן אייזנברג, גיאולוג השותפות, ויורשיו של צבי צפרירי ז"ל מחזיקים ב-8.5% כל אחד.

הנכסים של השותף הכללי כוללים החזקה ב-5.9% מיחידות ההשתתפות של השותפות רציו, ששווי השוק שלהן עומד היום על כ-223 מיליון שקל - זאת לעומת שווי של 159 מיליון שקל בעת שנחתם ההסדר בין הצדדים. החלק היחסי של שוקרון ביה"ש אלה צמח אפוא מ-24 מיליון שקל לפני שנתיים, לכ-33 מיליון שקל היום.

שותף לרווחי השותף הכללי

רציו שותפה בשיעור של 15% בתגלית הגז לוויתן, שגודלה צמח בינתיים מ-16 TCF (טריליון רגל מעוקב) ל-19 TCF, ולאחר כניסתה של וודסייד, אמור חלקה במאגר לרדת ל-11.25%.

לצד דילול החזקותיה של רציו, הרי שכניסתה של וודסייד צפויה להאיץ את פיתוח המאגר, כך שבעוד מספר שנים, כאשר תחל הפקת הגז ומכירתו, יזכה השותף הכללי להכנסות של מיליוני שקלים בגין "תמלוג העל". זה עומד על 3% מההכנסות שינבעו לרציו מכל הפקת גז או נפט שתבצע השותפות בעתיד.

עד להתחלת הפקת הגז, מקבל השותף הכללי ברציו תשלום חודשי של 20 אלף דולר, וכן 7.5% מהיקף הוצאות חיפוש הנפט של שותפות רציו. כאשר יתבצע הקידוח למטרת נפט במאגר, שכרגע מתוכנן לשנה הבאה ועתיד להיות אחד הקידוחים היקרים שנעשו במדינה, צפוי השותף הכללי לקבל בגין חלקו בהוצאות החיפושים למעלה מ-5 מיליון שקל.

על רקע זה, ניתן להעריך את שווים של ה-15% שמחזיק שוקרון בשותף הכללי ביותר מ-50 מיליון שקל, הנובעים כאמור מהחלק היחסי ביה"ש רציו שמחזיק השותף הכללי, בהיקף של כ-33 מיליון שקל, בתוספת תשלומים שוטפים ותמלוגים עתידיים. שוקרון מעריך שהיקף חלקו בתמלוג-העל העתידי צפוי לעמוד על סכומים גבוהים, ולפיכך מבקש תמורה גבוהה הרבה יותר עבור מניותיו. עד עתה, כאמור, טרם נמצא קונה שיהיה מוכן לשלם סכום זה.