"בג"ץ מנסה לסייע לגורמים שמבקשים לפגוע בציבור החרדי"

החלטת בג"ץ נגד תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא יתגייסו מעוררת זעם בעולם החרדי ■ "בג"ץ פועל באופן חד-צדדי נגד המגזר", אמר ח"כ פרוש מיהדות התורה ■ מנגד, גורם במערכת הביטחון טוען כי "ההחלטה בעניין נמרחת זמן רב"

בעולם החרדי קמים הבוקר (ד') למציאות חדשה, לאחר שבג"ץ קבע אתמול כי תלמידי הישיבות שלא התגייסו מאז אוגוסט 2013 יחויבו להתייצב בלשכות הגיוס, ולא - הישיבות בהן הם לומדים לא יקבלו תקציבים ממשרד החינוך. בעוד שהחרדים זועמים על ההחלטה, פוליטיקאים רבים ובמערכת הביטחון דווקא מרוצים מפסיקת בג"ץ.

כבר בשעות הערב אמש (ג') הודיע שר האוצר יאיר לפיד כי בעקבות החלטת בג"ץ יופסק תשלום הקצבאות לתלמידי הישיבות שגיוסם נדחה עד להשלמת השוויון בנטל. החלטתם של שופטי בית המשפט העליון שקיבלו את עתירת התנועה לאיכות השלטון וחדו"ש תישאר בתוקפה - עד שנושא הסדרת גיוסם של בני הישיבות ייקבע בחוק. למעשה, בהחלטתם יצרו השופטים הסדרה זמנית של גיוס בני הישיבות, לראשונה מאז פג "חוק טל".

"אנחנו מאוד רוצים שהחוק יעבור סוף-סוף ונוכל להתחיל בתהליך", הבהיר גורם ביטחוני בכיר. "מערכת הביטחון ערוכה לכך. שר הביטחון סבור כי גיוס חרדים לצה"ל הוא אירוע משמעותי וחשוב, ושיש הכרח לצאת לדרך".

הגורם טען כי מערכת הביטחון לא הופתעה מההחלטה, וכי היא ערוכה לגיוס. "תקצוב הישיבות הוא עניין של המדינה, לא של מערכת הביטחון", הדגיש הגורם הביטחוני. "אבל לא הופתענו מהחלטת בג"ץ. לבג"ץ נמאס שהחוק מתעכב, וגם למערכת הביטחון נמאס שהחוק מתעכב. הבעיה היא לא אצלנו".

לטענת הגורם, הגוף המונע מהסוגייה להגיע לכדי פתרון הוא הכנסת. "העניין הזה נמרח כבר זמן רב בכנסת, ואנחנו הזהרנו מזמן שבג"ץ יקבל החלטה ברוח שקיבל היום. החלטת ועדת פרי היא המתווה הנכון ביותר, ולכן טוב הייתה עושה הכנסת אם הייתה מאשרת אותו, ולא מאפשרת לגורמים שונים לעשות הון פוליטי על גבה של סוגייה חשובה מאין כמותה. זה גורם נזק עצום ועלול לגרום לנזקים נוספים".

כצפוי, בעולם החרדי התקבלה החלטת בג"ץ בזעם רב, וטענו כי בג"ץ ממשיך לפעול באופן חד צדדי נגד המגזר. "בג"ץ מנסה בכל דרך לסייע לגורמים שמבקשים לפגוע בציבור החרדים, ובכל פעם התופעה הזו מתחזקת", טען ח"כ מאיר פרוש מיהדות התורה. "מה שמעלה גיחוך הוא הביקורת של בג"ץ על התנהלות הכנסת, בעוד שקיימת ועדה שמנהלת דיונים בנושא ימים ולילות".

גם בש"ס תקפו בחריפות את החלטת בג"ץ ויצאו למתקפה: "ההחלטה לפעול דווקא בסנקציות כלכליות נועדה אך ורק על מנת להצטרף לעליהום וההסתה נגד לומדי התורה בארץ ישראל", נמסר בהודעה מטעם מפלגת ש"ס.

"צר לנו ששופטי בג"ץ הצטרפו הערב לרדיפת עולם התורה, תוך התערבות ברגל גסה בהליך חקיקה רגיש שבימים אלה נדון בבית המחוקקים", קראו עוד בש"ס. "שר הביטחון פועל בשיקול-דעת ולפי סמכותו החוקית, ומשכך אין קשר בין דחיית הגיוס לתקציב הישיבות".