דרהי: כל חברות הסלולר בישראל למכירה - ולא יהיו קונים

בעל השליטה בהוט השלים את הנפקת החברה-האם Altice וכינס היום מסיבת עיתונאים נדירה ■ "תהיה קונסולידציה במספר השחקנים. זה קורה בכל העולם ויקרה גם כאן. כשנכנסנו לא ציפינו שהשוק יגדל ל-8 שחקנים"

"בישראל יש יותר מדי מפעילים סלולריים, ואין לי ספק שיקרה כאן מה שקורה באירופה ובכל העולם - התכנסות ל-3 מפעילים. כאן הלכנו ממצב של 3 שחקנים ל-8 שחקנים (כולל המפעילים הווירטואליים) במכה אחת. זה משהו שלא תכננו, וזה יצר בלגן גדול מאוד לכולם" - כך אמר היום (ד') פטריק דרהי, בעל השליטה בחברת הוט, במפגש עיתונאים ראשון שהוא מקיים בישראל.

דרהי פרס את משנתו לגבי עסקי התקשורת וכיצד הוא רואה את הוט במערך החברות של קבוצת Altice, שמחזיקה היום בחברות כבלים בבלגיה, צרפת, ישראל, קניה והרפובליקה הדומיניקנית. הוא תיאר את האירועים שהובילו אותו להשקעה הראשונית בתעשיית הכבלים עד היום.

דרהי אמר שהוא התקבל בישראל בשטיח אדום, ולכן הוא אינו מתכוון לבקר את המדינה, אך עם זאת, אמר שקשה לו מאוד המצב של ריבוי רגולטורים.

לדבריו, המהלכים שנעשו בישראל אינם שונים ממה שקורה בעולם, וכמו שבעולם הכניסו יותר תחרות בסלולר, כך גם קרה בישראל, אבל הבעיה היא שכרגע מתמקדים בתחרות קצרת-טווח ולא ארוכת-טווח.

"אי-אפשר לקיים תעשייה לאורך זמן כשהמחירים הם כל-כך נמוכים בגלל תחרות פרועה. בכל העולם מבינים שהמפעילים חייבים להיות חזקים ורווחיים כדי שיוכלו להשקיע, כי מדובר בתעשייה שמחייבת השקעות גדולות מאוד בטכנולוגיה שכל הזמן משתנה ומתפתחת. זה אומר שצריך ליצור אופק חיובי להשקעות".

דרהי העריך כי בישראל, כמו בכל העולם, תהיה קונסולידציה בשוק הסלולר. "בישראל זה מוקדם מדי. אבל בטוח שבעוד 2-4 שנים תהיה קונסולידציה. כל ספקיות הסלולר ירצו להימכר, אולי חוץ מפלאפון, ויש מי שיקנה".

לגבי התחרות בשוק מול בזק ו-yes, אמר דרהי כי "האסטרטגיה שלנו היא לגייס לקוחות טריפל (טלפוניה, אינטרנט וטלוויזיה). בישראל, אם אני מספר 2 אני שמח, התחלנו מספר 4. אני לא רוצה להיות בזק. מה שאנחנו מאבדים אלה מנויי טלפון או אינטרנט בלבד, למעשה בעלי ערך נמוך.

"אנחנו באנו לתת ערך ללקוח, לא את המחיר הטוב ביותר עם מוצר גרוע, אלא את המוצר הטוב ביותר במחיר הנכון. אנחנו נותנים 100 מגה היום ובקרוב - 200 מגה. למוצר כזה יש מחיר, ושם אנחנו מתחרים. ואנו מוכרים תוכן פרימיום. זה מה שאנשים רוצים לקנות".

לגבי מחיקת חברת הוט מהבורסה בישראל וההנפקה בחו"ל, שבה גייס 1.7 מיליארד דולר, אמר דרהי כי "כאשר הוט הייתה חברה ציבורית, אי-אפשר היה לפעול פה מבחינה פיננסית. כשנכנסנו לישראל, המצב הפיננסי היה קשה. דבר ראשון לקחנו מימון חיצוני, והשלב הטבעי הבא היה לצאת מהשוק הציבורי, כי כדי להטמיע את האסטרטגיה שלי, הייתי צריך קודם להתווכח עם הרבה מאוד אנשים. בנוסף, חשוב לנו להחזיק ב-100% בכל חברה-בת שלנו", אמר.

בהתייחסו להפחתת ההשקעות בהוט, אמר דרהי כי "ב-2013 הפחתנו את ההשקעות, כי שנה קודם שינינו הרבה דברים, אז ההשקעה ירדה ביחס לשנה הקודמת. בהשקעה כחלק מההכנסות, אף אחת מהחברות המתחרות לא משקיעה בשיעור כמונו". הוא הוסיף עוד כי החברה תשקיע השנה כמיליארד שקל בתשתיות.

לגבי השוק הסיטונאי וההשפעות של המהלך על הוט, אמר דרהי כי "תמיד יש סיכון, והעתיד שייך למי שלוקח סיכונים. לנו זה טוב, למרות אי-הוודאות. אני לא חושב שישראל שונה ממדינות אחרות. מה שיקרה בשוק הסיטונאי זה מה שקרה בסלולר. השוק הסיטונאי טוב כי ייתן לשחקני הסלולר להיות בשוק הנייח.

"שוק הטלקום גדול, וחלקנו בו עדיין קטן. אני חושב שהשוק צריך להיות יותר מאוזן. החברות הסלולריות ייכנסו לשוק הקווי וייקחו את נתח השוק שלהן, ויקרה מה שקורה בכל מקום, שהשוק יתאזן והשחקנים יוכלו להציע חבילות שירות, וכך גם יסירו מעלינו ומעל בזק את ההפרדות המבניות, ונוכל להציע חבילה שתכלול גם סלולר".