פרי: "נפרוש מהממשלה ללא סנקציות פליליות על חרדים"

שר המדע: "יש עתיד תגרום למשבר קואליציוני אם לא תועבר בחוק בקריאה השניה והשלישית חובת גיוס שמשמעותה סנקציות פליליות" ■ בבית היהודי התייחסו בביטול לדברים ואמרו כי בסופו של דבר יש עתיד תתקפל

יש עתיד תפרוש מהממשלה אם לא יחולו סנקציות פליליות על חרדים שלא יתגייסו לצבא - כך הצהיר היום שר המדע, יעקב פרי (יש עתיד), בראיון בגלי צה"ל. על רקע הוראת בג"ץ מאמש לשלול את הקצבאות מבני ישיבות שלא מתגייסים, אמר פרי כי יש עתיד תדרוש חובת גיוס שמשמעותה סנקציות פליליות. "ברצוננו לשחרר חרדים מחובת גיוס על מנת שיוכלו להצטרף למעגל העבודה. יש עתיד תפרוש מהממשלה אם לא יחולו סנקציות פליליות על אלה שלא יתגייסו".

לדברי שר המדע, יש עתיד וראש הממשלה אינם חלוקים בנושא "כפי שהתקשורת רוצה לצייר זאת", כדבריו. "יש עתיד תגרום למשבר קואליציוני אם לא תועבר בחוק בקריאה השניה והשלישית חובת גיוס שמשמעותה סנקציות פליליות". בבית היהודי התייחסו בביטול לדברים ואמרו כי בסופו של דבר יש עתיד תתקפל.

קודם לכן אמר שר האוצר יאיר לפיד בראיון לגלי צה"ל כי "מי שאינו חלק ממערך החובות שלא יצפה לקבל זכויות. חבל שבג"ץ צריך להזכיר למדינה שעליה לקיים את חוקיה. יותר ממה שבג"ץ קבע בעניין הכספי הוא קבע שנמאס, שהמדינה צריכה להחליט", אמר לפיד.

ברחוב החרדי תקפו אמש את החלטת בג"ץ. בש"ס הביעו צער על ההחלטה ואמרו כי "צר לנו ששופטי בג״ץ הצטרפו הערב לרדיפת עולם התורה תוך התערבות ברגל גסה בהליך חקיקה רגיש שבימים אלו נדון בבית המחוקקים. שר הביטחון פועל בשיקול דעת ועל פי סמכותו החוקית ומשכך אין קשר בין דחית הגיוס לתקציב הישיבות , ההחלטה לפעול דווקא בסנקציות כלכליות נועדה אך ורק ע״מ להצטרף לעליהום וההסתה נגד לומדי התורה בארץ ישראל".


גם ביהדות התורה התגובות היו דומות. ח"כ משה גפני, הגדיר את התנהלות בית המשפט כ"בריונות" ואמר כי "תקציב הישיבות ניתן בזכות ולא בחסד ואיננו מותנה בגיוס ובכל תנאי אחר. ככל אזרחי ישראל אנו זכאים לתקציבים וכפי שמכספי המיסים והסיוע האמריקני מופנה מיליארדים לתרבות אמנות, ספורט ופעילות שפעמים רבות היא נגד המדינה, אף תקציב הישיבות ניתן למוסדות אשר מאות אלפי אזרחים בישראל רואים בהם את הערך העליון של העם היהודי, לימוד התורה. לא היה פעם אחת שבית המשפט סייע לציבור החרדי אלא ההפך, פגע במשפחותיו, ילדיו ודרך חייו בכל פעם מחדש. הפסקת תקצוב הישיבות היא עליית מדרגה חמורה והכרזת מלחמה נגד הציבור החרדי בארץ ובעולם, ובעז"ה אנו נשיב מלחמה".

מנגד, שרת המשפטים, ציפי לבני, אמרה כי "ההחלטה של בג"ץ מסמלת את המאבק האמיתי על פניה של ישראל. בשאלה מהו מקור הסמכות של מדינת ישראל: בבחירה בין ערכי השוויון והחוקתיים לבין ההלכה, בבחירה בין בג"ץ כפרשן של הערכים של הדמוקרטיים לבין פרשנות צרה ומחמירה של הרבנים את ההלכה, אני בוחרת בחוק ובערכים החוקתיים ולכן אגן על בג"ץ בתפקידו כשומר שלהם. בג"ץ יהיה הראשון שיעניק הגנה לזכויות מיעוטים ובהם החרדים, אבל הוא יהיה גם הראשון שימנע עיוות שנותן רשות להשתמטות מהחוק ואי-שוויון בנטל".