בקשה לייצוגית: שבבי טונה ברמי לוי, קו-אופ, מגה ושופרסל

הבקשה לייצוגית בסך 13 מיליון שקל הוגשה בנוסף לתביעה קודמת נגד יצרניות הטונה בסך 104 מיליון שקל

לבית המשפט המחוזי בתל-אביב הוגשה בקשה לתביעה ייצוגית ב-13 מיליון שקל נגד רשתות השיווק רמי לוי, קו-אופ, מגה ושופרסל, בטענה שקופסאות שימורי הטונה שהן מוכרות כמותג פרטי הן באיכות ירודה.

מדובר בתביעה נוספת לזו שהוגשה לאחרונה נגד יצרניות הטונה בסך כ-104 מיליון שקל. לטענת התובעים, גם במותגים הפרטיים של רשתות השיווק לא מדובר בנתחי דג, כפי שמצוין על האריזות, אלא ב"פתיתי טונה", ובכך הן מפרות את צו הגנת הצרכן.

התובעים, באמצעות עו"ד רם גורודיסקי, טוענים כי הרשתות מייבאות מחו"ל טונה קפואה בדרגה ובאיכות נמוכות, אורזות אותה בקופסאות שימורים ומוכרות אותה תוך שהן מצהירות ומציגות כאילו מדובר במוצרים באיכות ובדרגה גבוהה - בעוד שבפועל מדובר במוצר באיכות ירודה יותר.

כך לדוגמה, טוענים התובעים, המוצהר על גבי אריזת המוצרים אינו תואם את תכולתה, ולא מדובר ב"נתחי דג" אלא בתערובת "שבבי דג".

לטענת התובעים, כאשר הם פנו לבדוק זאת באופן מקצועי, הוברר להם כי כל הנתבעות מוכרות שימורי דגים בקופסאות המוצגים כ"נתחים" של טונה, בעוד שהם אינם נתחים כלל.

הבקשה לייצוגית מתייחסת לכשל השוק הקיים בשוק הטונה, שהינו אחד ממוצרי המזון הנצרכים ביותר בישראל. טוענים התובעים: "לישראל נהוג לייבא את הדג באחת משתי צורות: הראשונה, בקופסאות שימורים, עליהן מוטל מכס מגן של 40%-30% (12% ממחיר המוצר ועוד 3.51 שקלים על כל קילו); השנייה, כאשר הוא קפוא, שאז פטור יבוא זה לחלוטין ממכס.

"עקב כך נוצר מצב בו כל מלאכתם של המפעלים הישראליים היא הפשרת טונה קפואה ואריזתה בקופסאות שימורים. על-פי נתוני איגוד לשכות המסחר, גרם עיוות זה לצמצום היבוא של שימורי הטונה ולגידול אדיר ביבוא הטונה הקפואה (שנארזת לאחר מכן בקופסאות שימורים על-ידי המפעלים בארץ".

"התחרות, אפוא, בשוק שימורי הטונה הצטמצמה והלכה עם השנים, והמפעלים המקומיים, המוגנים כאמור על-ידי המכס, אינם חשופים לתחרות של ממש מצד יבוא מחו"ל. למאפיין שוק זה יש השפעה ברורה על מחירי הטונה בארץ, שהם גבוהים באופן יחסי לארצות אחרות. בתחילת שנת 2012 הציג איגוד לשכות המסחר נתונים לפיהם נע מחיר הטונה בארץ בין 5.5-9.8 שקלים, בעוד שבארה"ב קופסת טונה עולה 3.8-4.5 שקלים (99 סנט עד 1.2 דולר)".