"להוליך באזיקים את מי שפותר את מצוקת דיור - תעודת עניות"

מנכ"ל התאחדות הקבלנים, אליאב בן-שמעון, מגיב על פרשת שוחד הקבלנים: "אנשים שבונים את הארץ, גאה בהם" ■ "היזמים יכולים לייצר דירות של 100 מ"ר ב-700 אלף שקל כולל רווח - הבירוקרטיה מכפילה את הסכום"

"להוליך באזיקים את האנשים היחידים שפותרים את מצוקת הדיור בישראל, זו תעודת עניות למדינה" - כך אמר היום (ד') מנכ"ל התאחדות הקבלנים, אליאב בן-שמעון, בשיחה עם "גלובס", בתגובה על פרסום החשד לשוחד שניתן לעו"ד רועי בר על-ידי יזמי נדל"ן.

לדבריו, "מדובר בבניינים שבנייתם הסתיימה לפני 10 שנים, ואני בטוח שבסוף החקירה יתברר כי ההר הוליד עכבר. אני לא יודע על איזה שוחד מדובר, וגם נציגי המשטרה אמרו בדיון שמדובר בשכר-טרחה שקיבל עורך הדין. גם אם יתברר שלא היו דברים מעולם, זה לא גורע מההכפשה ומההשפלה שעברו אותם אנשים שבונים את הארץ, ואני גאה בהם על כך".

בן-שמעון מוסיף כי "אני חלילה לא מצדיק מתן שוחד בשום מקרה, אבל צריך להבין שהליכים של 'זירוז או קיצור לוחות זמנים' נוצרים רק במקומות שבהם ועדות התכנון לא מתפקדות. אם יזם היה מתחיל בהליך של הכנת תוכנית בניין עיר, ובתוך שנתיים יכול היה להתחיל לבנות, לא היינו במקומות האלה. אבל מכיוון שבפועל לוקח בישראל 13 שנה מהכנת תוכנית ועד לתחילת הבנייה, נוצר פתח לחיכוכים מיותרים ודין ודברים בין היזמים לרשויות, כדי לזרז הליכים".

עוד הוסיף בן-שמעון כי מי שמשלם את המחיר על הביורוקרטיה הממושכת בישראל הם בסופו של דבר הצרכנים, שנתקלים במחירי דירות גבוהים.

"יזמים מסוגלים לייצר דירות 100 מ"ר בסכום של 700 אלף שקל, כולל הרווח היזמי", אמר, "למה המחיר בפועל הוא פי שניים? זו השאלה שצריך לשאול. מלבד מרכיב דירה, בנייה ומיסוי, יש ביורוקרטיה חסרת תקדים שכוללת תקנים בלתי אפשריים של בידוד תרמי, אקוסטיקה, כיבוי אש ובנייה ירוקה, שנכונים לעתים למדינות כמו איסלנד ונורבגיה ומשום מה מתעקשים להחיל אותם במדינת ישראל. הביורוקרטיה המוגברת ועלויות המימון הגבוהות פותחות פתח לחיכוכים מיותרים".