בדיקה: מחיר הירקות והפירות בארץ נמוך בהשוואה למערב

בדיקה של משרד החקלאות מגלה פערי מחיר משמעותיים ■ ההסבר: רוב התוצרת החקלאית המשווקת לצרכן הישראלי מגודלת בארץ ולכן זולה יותר

מישהו אמר שיקר כאן? בדיקה השוואתית שעשתה החטיבה למחקר, כלכלה ואסטרטגיה במשרד החקלאות מעלה כי מחירי הפירות והירקות בישראל נמוכים לעתים משמעותית מאלה שבארה"ב ובחלק ממדינות אירופה שנבדקו.

הבדיקה העלתה כי הפער בין המחיר הממוצע של קילו עגבניות בארץ לזה שבארה"ב מסתכם ביותר מ-340%, והפער בין מחירי הפלפל הוא 116%.

הבדיקה שהשוותה בין המחירים בישראל לבין ארה"ב נערכה באפריל-יוני 2013, ובכל המחירים והכמויות שנבדקו נעשתה המרה לפי שקל לקילוגרם. בדיקה נוספת, שהשוותה את המחיר בארץ לעומת חלק ממדינות אירופה, הושלמה באחרונה.

על רקע ממצאי הבדיקה, אמרו היום (ד') במשרד החקלאות כי הנתונים לא התקבלו בהפתעה, על רקע העובדה שרוב התוצרת החקלאית המשווקת לצרכן הישראלי מגודלת בארץ, ואין מדובר בתוצרת מיובאת - דבר שתורם למחירה הנמוך.

בדיקה שנעשתה במרכולים בצרפת העלתה כי המחיר הממוצע לקילו של מלפפונים בצרפת גבוה בכ-270%, והמחיר הממוצע של קילו עגבניות בגרמניה גבוה בכ-260% מישראל. מחיר קילו אבוקדו בבריטניה גבוה ב-316% ביחס לזה שבארץ.

עם זאת, הבצל בגרמניה זול יותר מזה שבארץ, ואילו בארה"ב הבננות זולות בכ-34% מאשר בארץ.

במשרד החקלאות הסבירו היום כי הבדיקות ההשוואתיות התקיימו על פני תקופה, ומציגות מחירים סטטיסטיים שאינם מוטים לפי התייקרויות נקודתיות. מדובר בתנודות מחירים שחלות לרוב בעקבות ירידה בהיצע ועלייה בביקוש בשל מצבים של מזג-אוויר קיצוני.

גורמים במשרד החקלאות הסבירו כי רוב התוצרת החקלאית הישראלית מגודלת בארץ לאורך כל השנה - מה שמבטיח היצע קבוע ומייתר צורך ביבוא.

ישראל לעומת העולם
 ישראל לעומת העולם