צים תמחק 72 מיליון דולר בשל ביטול הסכמי רכש אוניות

ביטלה הסכמי רכש של 8 אוניות, והמספנה זכאית להשאיר אצלה את כספי המקדמה ששילמה צים ■ אם החברה הייתה ממשיכה בהזמנת האוניות, היא הייתה צריכה לשלם 1.5 מיליארד דולר, בעוד שהיום הן שוות כ-40% פחות

חברת הספנות צים שבשליטת החברה לישראל תמחק 72 מיליון דולר בדוחות הכספיים שלה לשנת 2013 בשל ביטול הסכמי רכישת אוניות מ-2007 שנחתמו מול מספנות סמסונג ויונדאי.

הסכמי החברה לרכישת 4 אוניות עליהם הודיעה בעבר בוטלו והמספנה ממנה הזמינה צים את האוניות זכאית לקבל את כספי המקדמה בסך 68 מיליון דולר. צים לא תהיה מחויבת לשלם למספנה סכומים נוספים. כתוצאה מביטול ההסכמים הללו צים לא צפויה להכיר בדוחותיה הכספיים בירידת ערך כלשהי מעבר למה שכבר הוכר.

בנוגע ל-4 אוניות נוספות שהזמינה, צים לא מסרה "הודעת בנייה" עד למועד שנקבע למסירת הודעה כזו ולכן ההסכמים מבוטלים והמספנה הנוספת תהיה זכאית למלוא סכום המקדמות ששולמו לה. גם כאן החברה לא תצטרך לשלם סכומים נוספים מעבר למקדמות.

כאמור בגין שני הביטולים האמורים תמחק החברה 72 מיליון דולר בדוחותיה ל-2013.

ביטול ההזמנה נעשה כחלק מתוכנית החומש העסקית של החברה, שהיוותה כזכור תנאי מקדים מצד הבנקים הזרים המלווים של צים, להסדר החוב בחברה. אם הזמנת האוניות הייתה יוצאת לפועל, הייתה צפויה צים לשלם למספנות יותר מ-1.5 מיליארד דולר, בעוד שלפי ההערכות מחיר האוניות צנח בכ-40% בשנים האחרונות מאז צים חתמה על הסכמי הרכש.

מחיר האוניות שחתמה עליו צים אז ב-2007 עמד על כ-170 מיליון דולר, כאשר כיום ניתן לרכוש אוניות בדגם דומה, ואף בטכנולוגיה יותר מתקדמת במחיר של כ-100 מיליון דולר. כחלק מתוכנית החומש מתכוונת צים לרכוש אוניות נוספות.

צים הגיעה לאחרונה להסכמות על הסדר חוב עם נושיה ותבצע את ה"תספורת" הגדולה ביותר של חברה ישראלית אי פעם - 5.2 מיליארד שקל (הרוב לבנקים זרים). החברה לישראל תזרים עוד 200 מ' ד' לחברה ותדולל להחזקה של 33% בה.