זוכת פרס ספיר נעה ידלין: "אני שמחה שאני לא מו"לית"

העיתונאית והסופרת נעה ידלין, שזכתה אמש בפרס ספיר לספרות 2013, התייחסה בטקס לחוק הספרים שנכנס היום לתוקפו: "זה אולי ייקח זמן, אבל בסוף נקווה שנהיה קרובים יותר למה שצריך לקרות"

פרס ספיר לספרות של מפעל הפיס לשנת 2013 ניתן אתמול לסופרת ולעיתונאית נעה ידלין על ספרה "בעלת הבית" (הוצאת כנרת זמורה ביתן). צוות השופטים, בראשות פרופ' גבריאלה שלו, בחר בה על פני ארבעת המועמדים האחרים שהגיעו לשלב הגמר - ישי שריד, אורה אחימאיר, יהודית קציר ודרור משעני.

ידלין, 38, נולדה וגדלה בתל-אביב להורים שעלו מארגנטינה. היא סיימה לימודי תואר ראשון ושני בלימודי מזרח אסיה באוניברסיטה העברית, ובין שני התארים - למדה בבייג'ינג חצי שנה. במקביל ללימודיה בירושלים, כתבה במקומון "כל העיר" ומשם המשיכה ל"העיר" ול"מעריב". היא כתבה ביקורת תרבות, תקשורת וטלוויזיה והגישה פינות תרבות ברדיו, בין היתר בתוכנית של "שי ודרור".

גיבור הספר "בעלת הבית" הוא אסא פוגל, דוקטור בלי משרה ופרוד טרי, שמתעורר בוקר אחד לחדשות מבהילות: אמו האהובה, סמנכ"לית מרכז תיאודור הירש לשלום בר-קיימא ופרופ' להיסטוריה של עם ישראל, חשודה במעילת מיליוני שקלים ממקום עבודתה. מכאן הוא נע במציאות קשה, בין אחותו שמשוכנעת בחפותה של אמם לבין אחיו הספקן; בין חבריה הרבים של האם, שפתאום נעלמים, לבין אמצעי התקשורת שעוסקים בנושא ללא הפסקה. זהו ספרה השלישי של ידלין. קדמו לו "שאלות קשות לאללה - אתם שואלים, אלוהים משיב" (2005), בהוצאת חרגול-עם עובד ו"חיי מדף" (2010) בהוצאת כנרת זמורה-ביתן.

אילנות גבוהים

עם ההודעה על זכייתה, עלתה ידלין לקבל את הפרס מידיהם של שלו ויו"ר מפעל הפיס, האלוף במיל' עוזי דיין, ולראשונה גם פסלון, נוסח טקס האוסקר, ואמרה, לקול צחוק הנוכחים: "זה הרגע שבו אני מדמיינת אתכם עירומים, כדי שלא אתחיל לבכות". מפה ידלין ציטטה את ש.י עגנון, שאמר כי "כל כך הרבה יכול אדם להשפיל עצמו בשביל מעט כבוד", וסיפרה על כמה אירועים כאלה, מהסוג המשעשע, שחוותה בעצמה בתהליך הארוך עד הטקס אתמול - כשגילתה את ספרה בחנות במדף הבריאות והניו-אייג', כששקלה לרגע לצאת מהארון (דווקא נשואה לד"ר לפילוסופיה, דורון נחום בת), כדי שאיזה עיתון יראיין אותה וכשהתבסמה ממחמאות שנכתבו עליה, רק כדי לגלות מאוחר יותר שהכתבת בכלל חשבה שהיא מיכל שלו. בעקבות זכייתה, תקבל ידלין פרס של 150 אלף שקל.

כאמור, במוקד ספרה של ידלין ניצבת פרשה של מעילה בכספים. לאחר זכייתה, סיפרה ל"גלובס" מדוע בחרה דווקא בסוג עלילה שכזה: "כסף הוא דבר יומיומי. גופות ורציחות קיימים, אבל לא חלק מהעולם שלי ושל רובנו. אבל אין מי שפשע בכסף לא נוגע בו באיזשהו תחום, ובכלל, כסף הוא דבר נורא מעניין. לא חושבת שיש איזה שהוא רגש אנושי שכסף לא מתחבר אליו. לכן מעניין לחשוב ולכתוב עליו".

וגם על חוק הספרים היא דיברה: "אני שמחה שאני לא מו"לית, בעלת רשת ספרים או רגולטורית. "זה נושא עם כל-כך הרבה אי ודאות ולא ברור עכשיו אפילו כמה יעלה ספר. "אני חושבת שכמעט כל העושים במלאכה רוצים שסופרים וגם יתר האנשים בשרשרת המזון ירוויחו יותר על העבודה המאוד קשה שהם עושים. זה אולי ייקח זמן, אבל בסוף נקווה שגם אם לא יהיה בדיוק מה שצריך לקרות, נהיה קרובים לכך יותר מהמצב הקשה הקיים היום".

את הטקס, המתקיים זה הפעם ה-13, הנחה השנה השחקן והבמאי ליאור אשכנזי והופיעה בו הזמרת קרולינה. גם אשכנזי לא שכח את חוק הספרים שנכנס לתוקפו היום והכריז: "לא עוד מילים על משקל". בתחילת הערב גם הוענק פרס על ספר ביכורים למירב נקר-סדי על ספרה "אוקסנה".