החרדים מפגינים: "לא נלך לצבא, מוכנים לשבת בכלא"

פסיקת בג"ץ נגד מימון הישיבות והנחיית שר האוצר לפיד להקפיא את תקציביהן הוציאו מאות חרדים לרחובות בירושלים, באשדוד ובבני-ברק

דורשים לבטל את רוע הגזירה: שעות לאחר הנחיית שר האוצר לפיד על הקפאת התשלומים לישיבות שתלמידיהן לא התייצבו לגיוס, מאות חרדים נאספו היום (ה') ליד גשר המיתרים בירושלים, באשדוד ובבני-ברק להפגנה נגד "גזירת הגיוס".

"אף אחד חרדי לא תולה דגל ישראל, אף חרדי לא שמח ביום העצמאות", זעק אחד המפגינים בירושלים. "יש לנו שלטון שמצפצף על חוק התורה. לקחו את בחורי הישיבות, את קודש-הקודשים".

"עברנו את האינקוויזיציה ואת היטלר, נעבור גם את המדינה", צעק מפגין אחר. מפגין אחר הדגיש: "אנחנו לא הולכים לצבא - ומוכנים לשבת בכלא".

במקביל עשרות חרדים מפגינים באשדוד נגד הגיוס. חלק מהמפגינים נשכבו על הכביש וחסמו אותו. בבני-ברק נאספו בצומת קוקה-קולה מפגינים נוספים שהציתו מוקד נוסף במחאה.

החלטת בג"ץ בנושא שהתקבלה בתחילת השבוע עוררה זעם רב בקרב הנהגת הציבור החרדי. "צר לנו ששופטי בג"ץ הצטרפו הערב לרדיפת עולם התורה תוך התערבות ברגל גסה בהליך חקיקה רגיש", טענו בש"ס בעקבות הפסיקה בסוגייה.

הבוקר, לאחר התייעצות דחופה, הנחה לפיד את החשבת הכללית במשרדו לעצור את כל הכספים הנמצאים במשרד החינוך ומיועדים לתלמידי הישיבות, וזאת על מנת למלא אחר פסיקת בג"ץ.

במקביל, פועל משרד החינוך בשיתוף עם משרד הביטחון על מנת לפצל את רשימות תלמידי הישיבות ולהפריד מתוכם את אלה שגיוסם נדחו החל מחודש אוגוסט האחרון. רק משתסתיים הבדיקה ישחרר משרד האוצר רק את הכספים של בני הישיבות שאינם נכללים בפסיקת בג"ץ.

בפורום לשוויון בנטל התייחסו להפגנות החרדים ומסרו: "קשה לנו להבין מדוע החרדים מפגינים ברחבי הארץ - הרי על-פי החוק המסתמן בוועדת שקד אף חרדי לא צפוי להיות מגויס בשנים הקרובות, אין שום אכיפה שתגרום להם להתגייס, ואין להם על מה לצאת לרחובות. מדובר באחיזת עיניים. אנחנו קוראים לממשלה להתעשת ולשנות בהקדם את החוק הצפוי להגיע להצבעה".

מנכ"ל התנועה המסורתית, עו"ד יזהר הס, מסר בתגובה להפגנות: "הגיעה השעה שאחינו החרדים יתפסו את מקומם לצידנו, מתחת לאלונקה ולא מעליה. אני מקווה שהשרים לא יירתעו מהפגנות כוחניות אלה או אחרות. השוויון בנטל הוא תנאי הכרחי לקיומו של העם היהודי בארצו, וחברי הכנסת שיקדמו את השוויון ימצאו בנו שותף נאמן".