הצצה בלעדית להליך ההתאגדות של עובדי נס טכנולוגיות

העובדה שעיקר פעילותה של נס וכנולוגיות הוא בניהול פרויקטים והטמעה של מערכות מידע בחצרות לקוחותיה, הופכת במידה רבה את עובדיה ל"עובדי הקבלן של ההיי-טק"

יום שלישי השבוע, שעת ערב מאוחרת, בית הוועד הפועל בתל-אביב. קבוצה של שישה עובדים מענקית ה-IT "נס טכנולוגיות" בדרך להביא את בשורת ההתאגדות גם אל ההיי-טק הישראלי. עד לפני שנה, ספק אם מישהו היה מאמין לתרחיש הדמיוני הזה, שנהפך סוריאליסטי עוד יותר כשמבחינים כי החמ"ל שהוקם במקום נמצא ב"אולם עמיר פרץ לוועדי עובדים". מה לאנשי תוכנה ולעגלות התה של ההסתדרות? זה גם מה ששאלו בהתחלה עובדי פלאפון, כלל ביטוח וישראכרט, שגילו כי את העגלות הישנות החליפו מכונות קפה. הרבה קפה צורכים פה בתקופה האחרונה, עד השעות הקטנות של הלילה. כשהכתבה הזו תראה אור, תהיה זו הפעם הראשונה שהם ייחשפו באופן רשמי, גם בפני העובדים - אבל בעיקר בפני ההנהלה שיושבת במטה החברה בקרית עתידים בת"א. כבר כמה ימים שבשני הצדדים מחכים בדריכות לרגע הזה, רגע מכונן בחייו של כל מקום עבודה שעובר הליך מטלטל כזה.

"חבר'ה, לדבר ברעל, תעבירו את הרעל", קורא איציק פסח, בודק תוכנה (QA) מאתר החברה בירושלים וממובילי ההתארגנות, בשיחת מוטיבציה עם חבריו שעסוקים בשיחות טלפון מרתוניות לגיוס עוד-ועוד חברים. תוך ימים ספורים בלבד הצטרפו להסתדרות מאות מעובדי החברה, ובוועד הפעולה משוכנעים שזה עניין של שבוע לכל היותר עד שישיגו את השיעור הדרוש לפי החוק (שליש מהעובדים) כדי שההסתדרות תהפוך לארגון היציג בחברה. זה אומר לפחות אלף עובדים, מתוך כ-3,000 עובדים הפזורים ברחבי הארץ.

הם כל כך להוטים לזה, עד שבאופן חריג למדי הם התחילו לצרף עובדים עוד לפני ששוחחו עם אנשי ההסתדרות. "בדרך כלל מגיעים אלינו ואנחנו מסבירים איך זה צריך לעבוד, מהי האסטרטגיה, מתי מחתימים ואיך מחתימים; אבל אתם דילגתם על זה וכבר הגעתם עם הטפסים", אומר אבי ניסנקורן, יו"ר האגף לאיגוד מקצועי שקפץ לביקור. "נכנסנו למסדרון ארוך שממנו יש יציאה אחת - וזה ועד עובדים", מצהיר פסח. "אני מאמין שגם ההנהלה תושיט לזה יד, כי היא תבין שהיציבות טובה לחברה".

זה לא מקרי שסנונית ההתאגדות הראשונה בהיי-טק הישראלי מגיעה לחברה כנס טכנולוגיות. זו חברה ותיקה וגדולה, שפועלת כבר ב-18 מדינות שונות, אבל העובדה שעיקר פעילותה הוא בניהול פרויקטים והטמעה של מערכות מידע בחצרות לקוחותיה, הופכת במידה רבה את העובדים שלה ל"עובדי הקבלן של ההיי-טק". אלון בן הרוש, חבר בוועד הפעולה, לא מפחד מההגדרה הזו: "זו לא כותרת בעייתית. אנחנו עובדי קבלן, ואנחנו לא רואים בזה משהו פסול או פגום. אנחנו נותנים שירותים ומנהלים פרויקטים שאנחנו מאוד גאים בהם ובמי שאנחנו. נס זה בית וזה משפחה - ודווקא בגלל זה ובגלל שאכפת לנו, חשבנו שכדאי לנו כעובדים שישמעו את הקול שלנו; לא כל אחד בקולו הפרטי מול מנהל, אלא כגוף. החלטנו לעשות מעשה, וזה לממש את הזכות שלנו להתאגד".

"קשיש" בן 45

ביטחון תעסוקתי. זה צמד המילים שחוזר על עצמו שוב-ושוב במפגש הזה. ואם חוסר היציבות בהיי-טק נהפך שם דבר, לעתים אולי באופן מופרז ביחס לסקטורים נוספים במשק, הרי שבענף מערכות המידע, ה-IT, היעדר ביטחון תעסוקתי זה משהו שהעובדים קמים אליו בבוקר והולכים איתו לישון.

"יש הרבה פרויקטים קצרים שנמשכים בסך הכול חודש-חודשיים, ולכן התחלופה של העובדים גבוהה מאוד", מסבירה ליאת בן דוד, מנהלת פרויקטים בחטיבת ההדרכה שעובדת בחברה זה 8 שנים. "לעובדים חשוב הביטחון התעסוקתי, שהם יוכלו לגדול ולצמוח עם החברה. זה חשוב גם לי כמי שנמצאת בחופשת לידה ורוצה לחזור לעבוד ולהתפתח". וכשמדברים על היעדר ביטחון תעסוקתי, קשה שלא לדבר על התחושה שבהיי-טק לא אוהבים "מבוגרים", גם אם יש להם עוד 20 שנה ויותר עד גיל הפרישה. "אני נחשב אחד הקשישים בחברה", אומר אלי קסוקר, בן 45, תוכניתן מערכות מידע בכיר בנס טכנולוגיות, שמוצב בבנק גדול. "ביטחון תעסוקתי זה משהו שכולם צריכים לחשוב עליו, גם הצעירים פה. ביטחון כזה יביא את כולנו לרמת מקצועיות הרבה יותר גבוהה. זה יביא יותר לויאליות וימנף את החברה. כיום אתה יכול לשמוע על צמצומים, פיטורים והתייעלויות שונות ללא שקיפות ומבלי שמדברים עם העובדים".

כשצלם הווידאו שהתלווה אלינו יצא מהחדר, אנשי הוועד נשמעו מעט פחות דיפלומטים. הם ממורמרים על כך שהחברה לקחה להם באחרונה ארבעה ימי חופשה בטענה למצב כלכלי קשה; הם לא מבינים מדוע כשמכרו את השליטה בחברה לידי קרן ההשקעות האמריקנית סיטי ונצ'רס תמורת כ-300 מיליון דולר הם לא ראו מזה שקל; וחוששים מעט, שכשיראו בראשונה את פניהם באופן גלוי כמי שמובילים את המהלך הזה, יהיה מי שיתנכל להם. לפי שעה, הם אומרים, הנהלת החברה לא מתערבת בכלל במהלך ההתאגדות, אף שהוא ידוע לה. בדבר אחד אין להם ספק: ההתאגדות בנס טכנולוגיות, בדומה למה שקרה בענפי הסלולר, הביטוח וכרטיסי האשראי, תביא לאפקט דומינו שאחריו עובדי היי-טק בחברות נוספות יתאגדו ויקימו ועדים. החברות הראשונות, כך הם משוכנעים, יהיו המתחרות הישירות שלהן מתחום ה-IT, ובראשן "מטריקס". הם אפילו חושפים: "כבר פנו אלינו מחברות נוספות בתחום, וביקשו מאיתנו לסייע להם".

גורמים המזוהים עם הנהלת נס טכנולוגיות מבהירים כי לחברה אין כל כוונה להתערב בהליך ההתאגדות של העובדים, ומסבירים כי הפחתת ימי החופשה נעשתה כחלופה לפיטורי עובדים או לקיצוצי שכר, כאשר בד בבד השכר של חברי ההנהלה קוצץ ב-6%-10%. מנס טכנולוגיות נמסר: "נס נמצאת בעיצומו של מהלך התייעלות שמטרתו לסייע לחברה להיות תחרותית יותר. במסגרת מהלך זה מבצעת החברה צעדים על מנת לשמור עד כמה שניתן על ביטחונם התעסוקתי של כ-3,000 עובדיה, מתוך הבנה כי עובדים אלו הם עתיד החברה. כחברה שומרת חוק, נס תשתף פעולה עם התארגנות יציגה, ככל שתהיה כזאת".