וודסייד נכנסת לשותפות ב"לוויתן": רוכשת 25% מהזכויות

הצטרפות Woodside - לפי שווי של כ–10.8 מיליארד דולר למאגר ■ מו"מ בלעדי על מנת להשלים את ההסכם המפורט עד ל-27 במארס ■ וודסייד הסכימה לשלם 350 מיליון דולר כפרמייה על ייצוא גז בצנרת למדינות באזור

לאחר משא ומתן ממושך, שהושפע בין השאר מהימשכות ההליכים הרגולטוריים בישראל, סוכם מיזכר הבנות לקראת הצטרפותה של ענקית האנרגיה האוסטרלית, חברת Woodside Energy כשותפה במאגר "לוויתן".

לאחר השלמת העיסקה תחזיק וודסייד ב-25% מהזכויות במאגר בתמורה לתשלומים ומחויבות לתמלוגים בהיקף כולל של כ-2.71 מיליארד דולר. עוד סוכם במסגרת העיסקה, כי השותפות יקבלו "בונוס" מיוחד מההכנסות הצפויות ל-Woodside ממכירות נפט (ככול שיתגלה), ומגידול עתודות הגז במאגר מעל ל- 20 TCF.

עם הצטרפותה של Woodside יתעדכנו אחזקות השותפים בלוויתן כמפורט: דלק קידוחים (16.93%), אבנר חיפושי נפט (16.93%), נובל אנרג'י (30%), וודסייד (25%) ורציו (11.12%).

במסגרת מזכר ההבנות הסכימה וודסייד להגדלת התשלום הראשוני לשותפי "לוויתן" ל-850 מיליון דולר, במקום 696 מיליון דולר לפי מכתב הכוונות. תשלום נוסף, בגובה 350 מיליון דולר ישולם לאחר קבלת החלטת השקעה (FID) על פיתוח המאגר, שעלותו הכוללת נאמדת בכ-8 מיליארד דולר. 350 מיליון דולר נוספים ישולמו עם תחילת ייצוא הגז ובסך הכל תשלם וודסייד לשותפיה כ-1.3 מיליארד דולר במהלך מכירות הגז לייצוא. כמו כן התחייבה וודסייד לתשלום תמלוג על בגובה 2.5% לשותפי "לוויתן" על מכירות נפט, זאת במידה ויתגלה מאגר נפט מתחת למאגר הגז. קידוח האקספלורציה לגילוי הנפט צפוי להתחיל במחצית השנייה של השנה.

אחת הסוגיות שעיכבו את השלמת המו"מ הייתה דרישתה של קבוצת דלק שוודסייד תכיר בכך שלמאגר יש אופציות ייצוא נוספות, על זו של הנזלת גז. וודסייד שתחום התמחותה הוא הנזלת גז, תהיה המפעילה של מיזם ההנזלה, אך במקביל מנהלים שותפי לווייתן מו"מ למכירת גז בצנרת ללקוחות פרטיים בטורקיה, מצרים וירדן וכבר חתמו על הסכם למכירת גז לרשות הפלסטינאית.

בסופו של דבר קיבלה וודסייד את דרישת דלק והסכימה לתוספת של "פרמייה אזורית" שיכולה להגיע עד ל-350 מיליון דולר. על-פי מזכר ההבנות הפרמייה תשולם בשני חלקים: 175 מיליון עבור הסכמי רכישת גז בהיקף של עד 340 מיליון רגל מעוקב ליום, או אספקת גז בצנרת בהיקף של 450 מיליון רגל מעוקבת ליום, ותשלום נוסף, בגובה זהה במקרה של התחייבות או אספקת גז בכמויות כפולות מהכמויות לתשלום המחצית הראשונה של הפרמייה.

וודסייד הינה אחת החברות המובילות בעולם בתחום הגז הטבעי והיא מתמחה בייזום, הקמה, סחר, שיווק ופיתוח של מתקני הנזלת גז (LNG). החברה מביאה עמה ניסיון עשיר, כלים וידע בינלאומיים, ומהווה חיזוק משמעותי לשותפות לוויתן. כניסתה של Woodside לעסקה מבטאת את האמון הרב שיש לחברה הבינלאומית במדינת ישראל ובפוטנציאל הקיים במאגר לוויתן, וכן את רצונה להשיא ערך משמעותי נוסף ממאגר זה.

הצטרפותה של Woodside לשותפות גוזר למאגר ערך נומינאלי של כ-10.8 מיליארד דולר, לעומת ערך מאגר נומינאלי של כ-8.3 מיליארד דולר, עליו דובר במסגרת סבב הדיונים הקודם בין הצדדים בדצמבר 2012. הצדדים הסכימו לנהל מו"מ בלעדי על מנת להשלים את ההסכם המפורט והמחייב עד ליום 27 במארס השנה. יחד עם זאת, אנליסטים באוסטרליה העירו כי מזכר ההבנות עדיין מותיר מקום לאפשרות שלא ייחתם הסכם בסופו של דבר.

מאגר לוויתן מכיל כ-TCF 19 (טריליון רגל מעוקב) של גז טבעי והינו מאגר הגז הטבעי הימי הגדול ביותר שנמצא בעשור האחרון בעולם. המאגר התגלה בשנת 2010, כשנה לאחר תגלית תמר שבה נתגלו כ-TCF 11 (בצירוף תמר SW) של גז טבעי.

אחד הנושאים שמעכבים עדיין חתימה סופית על העסקה הוא סוגיית המיסוי. בנושא זה קיים פער בין עמדת רשות המסים המבקשת לגבות מס רווחי הון על העסקה מיד עם חתימתה לבין השותפים המבקשים לקבל דחייה בתשלום המס בנימוק שלפיו כל התמורה הכספית ממכירת הזכויות תושקע בפיתוח המאגר. נראה כי בנושא זה יצטרכו להתקיים דיונים נוספים בין השותפים בלוויתן, וודסייד ורשות המסים.