שתי מכירות שיא לאמנות בלונדון השיגו 622 מיליון דולר

כריסטי'ס וסותבי'ס הציגו ביקוש עז לאמנות אימפרסיוניסטית ומודרנית

שבוע מוצלח במיוחד עבר על בתי המכירות הפומביות הגדולים בלונדון, בשתי מכירות ענק של אמנות אימפרסיוניסטית ומודרנית, סוריאליזם וקוביזם. במכירה של כריסטי'ס, שהוקדשה לאמנות אימפרסיוניסטית ומודרנית והתנהלה ביום ג' בערב וביום המחרת, נרשם שיא הכנסות של 288 מיליון דולר - הסכום הגבוה ביותר למכירת אמנות בלונדון עד כה. אולם השיא הזה החזיק מעמד רק יומיים, כאשר במכירה של סותב'יס, המתחרה, שנפתחה למחרת, נרשם שיא חדש, עם הכנסות של 267 מיליון דולר במכירת הערב וסה"כ של 334 מיליון דולר, כולל מכירת ההמשך ביום שלמחרת.

התחרות הצמודה בין בתי המכירות מייצגת גם את התחרות בין הקונים באולמות המכירה. הביקוש ליצירות מהתקופה האימפרסיוניסטית והמודרנית, מסוף המאה ה-19 ועד אמצע המאה ה-20, אינו בא על סיפוקו. בכל פעם שיוצאות יצירות מופת האספנים עטים עליהן. בשני בתי המכירות נמכרו כ-90% מהפריטים שהוצעו ובמכירה. מרבית היצירות מגיעות מאוספים משפחתיים ותיקים, אחרי שלא נראו בשוק עשרות שנים, והן נרכשות בידי אספנים להוטים.

יוצא דופן הוא מקרה היצירות של חואן מירו מאוסף השייך לממשלת פורטוגל. היצירות בשווי 47 מיליון דולר הוצאו מהמכירה של כריסטי'ס בעקבות מחאה ציבורית, שביקשה להשאיר את אוצרות האמנות בידי המדינה.

המחיר הגבוה ביותר בשבוע זה נקבע ליצירה קוביסטית של חואן גריס (Juan Gris) "טבע דומם עם מפה משובצת" מ-1915, שנמכרה ב-56.6 מיליון דולר בבית המכירות כריסטי'ס - מחיר שיא במכירה פומבית לאמן ושיא עולמי ליצירה מז'אנר זה. בסה"כ נמכרו בערב זה 43 יצירות במחירים שמעל למיליון דולר ונקבעו ארבעה שיאי מחיר לאמנים שונים.

במכירה של סותבי'ס, הייתה היצירה היקרה ביותר של קמי פיסארו "בוקר אביב בשדרת מונמרטר" מ-1897, שנמכרה תמורת 32 מיליון דולר. יצירתו של ואן גוך מ-1889, "גבר בים" נמכרה ב-27.5 מיליון דולר. בנוסף, נקבעו מחירי שיא ליצירות אמנות על נייר, של אמנים בולטים כמו פיקאסו וג'קומטי. 52 יצירות נמכרו במחירים שמעל למיליון דולר.

בכריסטי'ס מציינים במיוחד מכירה של אוסף שווייצרי פרטי (שזהות בעליו לא נמסרה), שכלל יצירות מופת סוריאליסטיות וקוביסטיות. מרבית היצירות מאוסף זה נמכרו מעל למחירי ההערכה המוקדמת של בית המכירות ובין הבולטות שבהן גם יצירה חשובה של רנה מגריט, מגדולי הסוריאליסטים, "הציידים בקצה הלילה", מ-1928, שנמכרה ב-10.7 מיליון דולר.

יצירתו של פיקאסו "אישה בתלבושת טורקית" מ-1955, נמכרה ב-27.4 מיליון דולר. יצירה של פיט מונדריאן, קומפוזיציה II בכחול וצהוב נמכרה ב-20.1 מיליון דולר.

בסותבי'ס הושגו מחירים חסרי תקדים ליצירתו של פיקאסו, "קומפוזיציה למינוטאור" בגואש ועפרונות על נייר מ-1936, שהגיעה ל-16.9 מיליון דולר. הדפס של פיקאסו, "אישה בוכה" מ-1937, נמכר במחיר שיא של 5.2 מיליון דולר. ציור של אלברטו ג'קומטי, עירום על נייר מ-1946, נמכר ב-1.6 מיליון דולר - מחיר שיא לעבודה על נייר של הפסל המפורסם.

ברביעי הקרוב יפתח סותבי'ס את התחרות במכירת אמנות עכשווית, שהיצירה הבולטת בה היא עבודה של גרהרד ריכטר "קיר" משנת 1994, המוערכת ב-25 מיליון דולר. לצידה יימכרו יצירות של לוסיאן פרויד, דיוקן "מאו" של אנדי וורהול ועוד.

את מכירת האמנות העכשווית בכריסטי'ס, שתתקיים למחרת, ביום חמישי, תוביל יצירה מרשימה של פרנסיס בייקון, דיוקן ג'ורג' דייר, המוערך ביותר מ-46 מיליון דולר.