70% מהסטודנטים: מרגישים תלות בטלפון הסלולרי

94% טוענים כי אי-הימצאות של הטלפון לידם מטרידה אותם ■ 80% חשים רגשי שייכות, קירבה ואף קנאה לטלפון שלהם כשהוא בידיים של מישהו אחר

"יש בינינו קשר חם, אכפתי, נדיב והדדי" - הציטוט הבא היה יכול להופיע באייטם רומנטי לקראת יום האהבה הלועזי שיצוין בסוף השבוע, אך הוא למעשה מתאר כיצד משתמשי אייפון חשים כלפי מכשיר הטלפון הסלולרי שלהם.

כך עולה ממחקר שערכו דיוה צוקר, אינה רדצ'נקו ורונן המר, 3 חוקרים מהמחלקה לטכנולוגיות למידה במכון הטכנולוגי בחולון, תחת הכותרת: "אייפון או גלקסי?! על טלפונים חכמים והנטייה לייחס להם תכונות אנושיות".

עוד עולה מהמחקר, שנערך בקרב 84 סטודנטים בעלי סמארטפונים, כי 94% טוענים כי אי-הימצאות של הטלפון לידם מטרידה אותם, וכי 80% חשים רגשי שייכות, קירבה ואף קנאה לטלפון שלהם, כשהוא בידיים של מישהו אחר.

במילים אחרות, המחקר מראה כי המשתמשים לא אוהבים לחלוק את הטלפון שלהם עם זרים ולאפשר להם לפלוש למרחב האישי שלהם.

על-פי המחקר, המשיבים טענו כי אם הסמארטפון שלהם ייגנב, ייאבד או ייהרס, הם יחושו "דיכאון קליני", "פאניקה", "חוסר אונים", "כאילו חלק מהזהות האישית שלי הלכה" ואף "אבדון". 70% מהמשיבים העידו על עצמם שהם תלותיים כלפי מכשיריהם במידה גבוהה עד גבוהה מאוד.

באשר להבדל בין המשתמשים במכשירים השונים עולה כי 100% מבעלי האייפון מרגישים קשורים אליו, לעומת רק 68% ממשתמשי הגלקסי.

המחקר יוצג השבוע במסגרת כנס צ'ייס 2014 לחקר חדשנות וטכנולוגיות למידה באוניברסיטה הפתוחה ברעננה, ביוזמת המרכז לחקר חדשנות בטכנולוגיות למידה.

לטענת שלושת החוקרים, עם ההשתכללות המואצת של הסמארטפונים נראה כי בעליהם מפתחים כלפיהם קשר רגשי חזק ומייחסים להם מאפיינים אנושיים.

מלבד הכפייתיות והתלות שהעידו משתמשי אייפון וסמסונג גלקסי במחקר, המחקר הצביע גם על כך שמשתמשי האייפון מפתחים יותר זיקה רגשית למכשיריהם, בעוד משתמשי הגלקסי מתמקדים יותר בהיבטים הטכניים.

החוקרים משערים כי ייתכן שמסכי המגע (שהשימוש בהם כרוך ב'ליטוף' חוזר ונשנה), עיצוב הממשק, ההתאמה האישית, ההיסטוריה האישית המתועדת במכשיר וחוויות מצטברות איתו גורמים לטעינות הרגשית הגבוהה הזו.