גל מקל יורד לליגת הפיתוח. אז מה קרה?

הירידה הצפויה של הגארד הישראלי לקבוצת המילואים של דאלאס מאבריקס היא כישלון בעיקר בעיניים ישראליות

הכותרות שמגיעות מדאלאס על האפשרות ש"גל מקל יירד ליגה" הן עניין שנראה רע בעיקר אצלנו בישראל. הנחיתה לליגת הפיתוח (D League) נתפשת כאן כתווית של כישלון על הקריירה הקצרה של הגארד עד כה ב-NBA. אבל למען האמת, השימוש של קבוצות ה-NBA כיום בליגת הפיתוח הוא כל כך שונה מבעבר, עד כדי שקבוצות החלו בשנתיים האחרונות להכניס אותן כחלק אינטגרלי משגרת הפעילות שלהן. הסטטיסטיקה היבשה אומרת ש-128 שחקנים שמשחקנים היום ב-NBA שיחקו בליגת הפיתוח. במלים אחרות, כרבע מהשחקנים הגיעו לשם.

בחודש שעבר שלחה בוסטון סלטיקס את אחד מהכוכבים הגדולים היום בליגה, רג'ון רונדו, לסשן אימונים קצר בקבוצת ה-D League שלה, מיין רד-קלאוס, מרחק 200 ק"מ מבוסטון, שיסייע לו להתאושש מהפציעה שלו בברך. לאור התנודות הרבות בחודשים האחרונים של שחקני NBA לליגת הפיתוח וההיפך, בתקשורת האמריקאית טוענים כי קבוצות יתחילו להרחיב את השימוש בליגות הללו לטובת תקופות קצרות - אם לשיקום של שחקנים מפציעות, או לדקות משחק אמיתיות ותחרותיות לשחקנים שאיבדו את מקומם ברוטציה. בבוסטון כבר הודיע המאמן בראד סטיבנס, שעד תום העונה תגביר הקבוצה את הרומן של שחקנים בנסיעות הלוך-חזור לקבוצת הפיתוח שנמצאת במדינת מיין.

בראיון כאן ב"גלובס" לפני כשבוע, מקל - שכבר הריח את האפשרות שיירד לתקופה מסוימת ל-D League - ניסה להסביר שליגת הפיתוח היא לא כרטיס לכיוון אחד. "ברור שזה משהו שאני לא רוצה שיקרה, אבל זה גם לא כזה אסון. זה לא צינוק שאין ממנו דרך חזרה... המון פעמים מקובל ששחקן שנפצע עובר לכמה משחקים לליגת הפיתוח להתאוששות".

בדאלאס, השימוש בקבוצת ה-D League טקסס לג'נדס הוא עוד יותר מפתה בגלל הסמיכות הפיזית: הלג'נדס משחקים מאז 2010 בפריסקו - פרבר שנמצא חצי שעה נהיגה מדאלאס. המאמן של מקל בדאלאס, ריק קרלייל, הודה בשבוע שעבר בריאיון שהסמיכות הפיזית של הלג'נדס היא זו שמאפשרת לו לנייד שחקנים בקלות, ולהגביר את השימוש בקבוצה לצרכיו. "הלוקסוס הוא שזה (פריסקו) מקום קרוב ומקום נחמד. הדבר הרע הוא שזה מקום קרוב ונחמד", אמר המאמן, ורמז על כך שיותר ויותר שחקנים יימצאו את עצמם בקבוצת הפיתוח.

מי שכבר מצא את עצמו בוחן את הקו דאלאס-פריסקו הוא שיין לארקין, בחירת סיבוב ראשונה של דאלאס (נבחר מהמקום ה-18) שמתחרה עם גל מקל על אותה עמדה. לארקין שיחק ביום שישי חמש דקות במדי המאבריקס נגד סקרמנטו קינגס, ומיד אחרי המשחק נשלח לפריסקו כדי לשחק שם 33 דקות למחרת ב-D League. ואחרי המשחק? הוא שוב חזר לדאלאס והצטרף לסגל כדי לשחק יומיים מאוחר יותר ב-NBA נגד קליבלנד קבאלירס. "להיות מסוגל לשלוח את לארקין לשם (לפריסקו) ללילה אחד כדי לשחק, ולחזור למחרת לאימון (בדאלאס), בלי לעלות על מטוס אפילו, זה דבר ממש טוב", אמר קרלייל. ריקי לידו, עוד שחקן של דאלאס, עושה את הנסיעות האלו לפריסקו על בסיס קבוע, משחק תקופה בליגת הפיתוח, אחר כך מגיח לכמה משחקים לסגל של המאבריקס, וחוזר חלילה.

להבדיל מדאלאס וממצבו של מקל, יש לא מעט שחקנים שבכל זאת הצניחה לליגת הפיתוח עשויה להיות לתקופה ממושכת עבורם. חלקם נמצאים בקבוצות שמחזיקות בקבוצות D League במרחק של מאות קילומטרים, וליציאה לשם כבר יש משמעות שונה: משם לא חוזרים כל כך מהר.