קצת סיליקון לתיק: 6 מניות היי-טק שיכולות לזנק עד 31%

שוק השבבים גורר אחריו כמה שוקי משנה שצפויים לשגשג השנה ■ מיהן החברות הבולטות בשווקים הללו וכיצד מוערכת פעילותן

לאחר שלוש שנים של גמגום, עתיד שוק השבבים לחזור לצמיחה ברורה השנה (2014). למרות שפרוסות סיליקון אינן "סקסיות" כמו יישומי אינטרנט ואפילו תוכנה ארגונית, מדובר באחד השווקים הטכנולוגיים המשמעותיים, שהשלכותיו ניכרות בביצועים של כמעט כל מוצר טכנולוגי - החל ממחשבים עתירי ביצועים וכלה בטלפונים חכמים. גם מבחינה פיננסית ההשפעה של שוק שבבים חזקה - הוא סוחב כמה שוקי משנה, שצפויים להפגין ביצועים טובים יחסית בשנה הקרובה.

שוק משנה כזה הוא הציוד למפעלי השבבים (SemiCap). קווי הייצור במפעלים האלו, שמכונים FABs, נחשבים ליקרים מאוד עקב המורכבות הגדולה שנדרשת. דוגמה טובה מספקים מפעלי אינטל בישראל. המפעל החדש, שצפוי לקום בשנה הבאה בקרית גת, אמור לייצר שבבים שמאוכלסים בטרנזיסטורים בגודל של 10 ננומטר (1 ננומטר שווה למיליארדרית המטר). עלות הקמתו של המפעל עשויה להגיע ל-6 מיליארד דולר - חלק ניכר מכך בשל עלות כל אחת מהמכונות, שנעה בין מיליוני דולרים בודדים ליותר מ-100 מיליון דולר.

עולם הציוד למפעלי השבבים נחשב למורכב ותנודתי יחסית, בגלל התלות בהתנהלות של מספר שווקים הממוקמים גבוה יותר על שרשרת המזון: המצב המקרו-כלכלי משפיע על הביקוש למוצרי אלקטרוניקה, אשר משפיע בתורו על הביקושים לשבבים. מעל לכל אלו מדובר בשוק עם מורכבות טכנולוגית, שדורשת גם הבנה בכימיה וחומרים, וכן הבנה של התהליכים התפעוליים במפעלי השבבים. כל אלו הופכים את ההשקעה בתחום לבעייתית עבור המשקיע הממוצע, אך גם יוצרים את ההזדמנויות.

בהתאם, כל בית השקעות שעוקב אחרי השוק מחזיק הערכות אחרות לגבי הצפוי לשוק בשנה הקרובה. אבל כולם ברורים מאוד בשורה התחתונה - השוק אמור לחזור לצמיחה משמעותית יחסית השנה, סביב ה-10%, כתוצאה מהמגמות שמניעות את הביקושים לשבבים. חברת המחקר גרטנר העריכה לפני מספר חודשים, כי ההוצאות על ציוד הוני לשבבים צפויה להסתכם השנה ב-62.5 מיליארד דולר - 15% גידול לעומת אשתקד, אחרי שנתיים של ירידות.

למרות ש-2014 רק החלה, בוול סטריט ניכרת המגמה בתחום כבר ברבעון האחרון של 2013. בין 20-25 החברות הפועלות בתחום, המובילות הן KLA, אפלייד מטיריאלס, LAM Research, ASML ו-Teradyne, אשר טיפסו ברבעון האחרון 30%-40% (בנטרול הירידות של השבועיים האחרונים).

מיכון יקר

התוצר העיקרי ב-FABs הוא פרוסות סיליקון, החומר שעליו מיוצרים השבבים. רוב המיכון בקווי הייצור מיועד לעבודה עם הפרוסות האלו, והוא מחולק פונקציונלית לשניים: ה-Front End, שבו נעשית העבודה על פרוסת הסיליקון - החל מניקוי, דרך טיפול בחומרים כימיים שונים, וכלה בצריבת המעגלים האלקטרוניים על גבי הפרוסה (פוטו-ליטוגרפיה); וה-Back-End, שכולל תהליכים לחיתוך, אריזה ובדיקות שאכן כל התהליך המורכב הזה מסתיים במוצרים שיעמדו בתוצאות המצופות.

המחיר הגבוה של המיכון נגזר מכך שהתהליכים האלו מתרחשים במהירות גבוהה, כמעט ללא מגע יד אדם, בחדרים סטריליים לגמרי, וברמת דיוק בלתי-נתפסת עבור עין אנושית. ההוצאות הגבוהות הנדרשות עבור המיכון, הופכות את קווי הייצור המתקדמים מהשנים האחרונות לדבר הנמצא בהישג ידן של שלוש חברות בלבד - אינטל, סמסונג ויצרנית השבבים הטייוונית TSMC, אשר אחראיות על כ-55% מכלל ההוצאות על הציוד ב-2013, כ-33 מיליארד דולר.

המגמות שיניעו את ההצטיידות של החברות האלו ואחרות בשנה הקרובה - וכבר החלו ברבעון האחרון של 2013 - כוללות בעיקר את המעבר לטכנולוגיות ייצור מתקדמות יותר, שמאיצות את הביקושים למיכון חדש; הגידול בביקושים בתחום הזיכרונות מבוססי המוליכים למחצה (NAND Flash/ DRAM) והתקני המובייל; וגם שינויים בביקושים לשירותי הייצור, כגון המעבר של אפל לייצור המעבדים עבור האייפון והאייפד ב-TSMC במקום בסמסונג, והצורך של TSMC להגדיל את קווי היצור עקב כך.

הזווית הישראלית

במריל לינץ' הכניסו את ההתאוששות שצפויה להתרחש השנה בשוק לרשימת הטכנולוגיות שיככבו השנה. "אנחנו ממשיכים בהשקפה האופטימית שלנו על ההתאוששות בשוק ה-SemiCap", כותבים בבנק ההשקעות, ותומכים את העמדה בצפי לגידול של כ-20% בהוצאות על המיכון ב-Front-End. במריל לינץ' מציינים שתי חברות בעיקר שעשויות ליהנות מהמגמה - KLA ו-LAM Research, שמומלצות "קנייה" במחירי יעד הגבוהים ב-21% ו-29% בהתאמה ממחיר השוק הנוכחי.

בבנק ההשקעות UBS, שמוציא עדכון שבועי על השוק, עדכנו בסוף השבוע האחרון, כי הצמיחה הצפויה בתחום תהיה 10%. בבנק מאמינים, כי "המנוע העיקרי לצמיחה בשוק ב-2014" יהיו הביקושים לשבבי הזיכרון. מפעלי TSMC שצפויים להיות גורם מרכזי בגידול השנה, מאכזבים בינתיים, כך על פי UBS. להערכתם, החברה ביצעה שתי הזמנות בעשרות מיליוני דולרים עד כה מהחברות KLA ו-Teradyne. שתיהן גם מובילות את רשימת החברות בתחום שממליץ הבנק, לצד ASML ו-Dainippon Screen.

אחת החברות שנהנית מהצמיחה זה תקופה, היא נובה הישראלית, שמספקת ציוד אופטי לאמידת גדלים בתהליך הייצור על גבי פרוסת הסיליקון. במניית נובה, שקיבלה סקירות מחמיאות עם המלצות "קנייה" והעלאת מחיר היעד מבנקי ההשקעות נידהם, Stifel וקונקורד, אמנם לא נרשם באחרונה גידול משמעותי, אך החברה סיפקה זינוק של כ-40% מתחילת 2013.

את המסיבה "הורסות" במקצת סקירות שפרסמו בשבועות האחרונים בנקי ההשקעות קרדיט סוויס ו-RBC. בראשון טוענים לסנטימנט "חיובי" על המגזר, אך מעדיפים "למתן את הציפיות בהינתן הציפיות הגבוהות מ-2014". בבנק "מאשימים" את ההאטה הצפויה בביקושים לטלפונים חכמים יקרים, לצד מספר גורמים טכניים בתהליכי הייצור, בכך שהם מהווים סיכון להוצאות הייצור מפעלים לטווח ארוך.

ב-RBC הורידו לפני שבוע את הדירוג לחברת KLA, מ"תשואת יתר" ל"תשואת שוק", לצד הורדת מחיר היעד. הסיבה - בניגוד לאופטימיות של UBS בתחומי הזיכרון - היא החשש, כי ההוצאות על הצטיידות עבור ייצור שבבי זיכרון "יאטו בטווח הקצר", להערכתם. אגב, שבוע קודם לכן העלו ב-RBC את מחיר היעד של מניית החברה מ-65 דולר ל-68 דולר, רק כדי להורידו בחזרה ל-65 דולר.

מיהן המוומלצות של הבנקים
 מיהן המוומלצות של הבנקים