ילן: השווקים לא צריכים לצפות לשינויים מהותיים במדיניות הפד

(עדכון) יו"ר הפד הנכנסת אמרה את הדברים במסגרת העדות החצי שנתית בקונגרס ■ בהמשך ילן תנאם בפני ועדת הבנקאות של הקונגרס ■ לדבריה, "התנודתיות בשווקים הגלובליים לא גרמה לפד לשקול שוב את המדיניות המוניטארית"

יו"ר הפד הנכנסת ג'נט ילן אמרה היום (ג') כי השווקים לא צריכים לצפות לשינויים מהותיים באסטרטגיה של הפדרל ריזרב. ילן אמרה את הדברים בוועדת השירותים הפיננסים של הסנאט, במסגרת העדות החצי שנתית של הפד. מאוחר יותר ילן תישא דברים גם בפני ועדת הבנקאות של הקונגרס. מאחר ומדובר בהופעתה הראשונה מאז הושבעה לתפקיד ראשות הפד לפני כשבוע, רבים חיכו למוצא פיה מאחר והיא נחשבת לתומכת נלהבת של התוכניות להקלה כמותית.

"כיהנתי בוועדת השוק הפתוח של הפדרל ריזרב בזמן שהוצאנו לפועל את המדיניות המוניטארית הנוכחית ואני לחלוטין תומכת באסטרטגיה הזו", אמרה ילן. "התנודתיות בשווקים הגלובליים לא גרמה לפד לשקול שוב את המדיניות המוניטארית".

לפי הערכות בשווקים, ילן מאותתת כי בכוונתה להמשיך במסלול הנסיגה מהתוכניות להקלה כמותית, אם הכלכלה תמשיך במסלול ההתאוששות. ילן שמרה על השפה המוכרת של קודמה בתפקיד בן ברננקי ואמרה לוועדת השירותים הפיננסים כי הפד מתכנן לשמור על הריבית האפסית הרבה אחרי ששיעור האבטלה יירד לרמה של 6.5%.

בוול סטריט לא לא ציפו למידע חדש לגבי המדיניות המוניטארית של הפד, כך שהשווקים מגיבים במתינות עם נטייה לעליות. עם זאת, אחת הספקולציות היו שילן תכריז בהמשך על שינוי במדיניות ההקלה הכמותית. זאת בשל העובדה כי צמצום התמריצים פוגע בשווקים המתעוררים ועלול לערער את המערכת הפיננסית בעולם.

"יילן שירתה בפד בתפקידים שונים במשך 36 שנים אך העדות הנוכחית עשויה לספק לה אפשרות להציג את עצמה מחדש לעולם", אומר ניל סוס (Soss), הכלכלן הראשי בקרדיט סוויס. "בניגוד למריו דרגי בבנק המרכזי האירופי או הרוהיקו קורודה, יו"ר הבנק המרכזי היפני, אנו מעריכים כי ילן תרצה להשאיר רושם ראשוני שמרני מאשר חדשני".

העדות של יילן מגיעה על רקע החלטת הפד בחודשיים האחרונים לסגת מהתוכניות להקלה כמותית ולהתחיל לצמצם את רכישות האג"ח (הממשלתיות והמגובות משכנתאות) לרמה של 65 מיליארד דולר בחודש. החלטה זו גרמה לזעזעוים בחלק ממדינות השווקים המתעוררים שראו את המשקיעים בורחים בהמוניהם לעבר אפיקי השקעה אחרים כגון האג"ח הממשלתיות של ארה"ב. לצד זאת, מדינות כגון טורקיה, הודו ואינדונזיה, שרגישות לצמצום הנזילות העולמית, חוו נפילה חדה בערך המטבעות שלהן.