דוחות חזקים לאבן קיסר: הרווח הרבעוני זינק בכמעט 60%

אבן קיסר דיווחה על תוצאות שיא ברבעון הרביעי ■ צופה הכנסות של 410-420 מיליון דולר השנה - צמיחה ממוצעת של 16% ■ יוס שירן, המנכ"ל: "חווינו ביקוש חזק בשאר השווקים בהם אנחנו פועלים"

כדי להבין (לפחות חלקית) את ההצלחה של אבן קיסר (Caesarstone), יצרנית משטחי הקוורץ שבשליטת קיבוץ שדות ים, אפשר לגלוש לרגע לאתר הבית הישראלי שלה. אבן קיסר לא מוכרת רק אבן, היא מוכרת איכות חיים טובה יותר ("כל שנדרש הוא קצת מים וחומר ניקוי פשוט כדי לשמור על המשטח נקי ומבריק לאורך שנים", נכתב שם), ומוכרת חלום ("עצבו את בית החלומות שלכם עם תוכנת ההדמיה והעיצוב של אבן קיסר").

אבן קיסר משווקת את הפתרון שלה ממש כמו כל מוצר צריכה ביתי אחר, ולפי ביצועי החברה עד כה - אסטרטגיית השיווק שלה פשוט עובדת. קוורץ, נזכיר, הוא המינרל החזק ביותר בטבע אחרי יהלום. זהו מינרל די נפוץ, שקוף, צלול יותר מזכוכית, אך קשה יותר מפלדה - תכונות ההופכות אותו לפופולרי יותר ויותר כבסיס למשטחי עבודה במטבח, בהשוואה לאלטרנטיבות הקיימות כמו שיש, גרניט ואחרות.

הוכחה ראשונה להצלחה של אסטרטגיית השיווק היא מחיר המניה (שמהווה, כמובן, נגזרת של התוצאות הכספיות של החברה). אבן קיסר נסחרת כרגע לפי מחיר של 46.2 דולר למניה, המשקף שווי חברה של 1.6 מיליארד דולר, ותשואה של 320% על המחיר לפיו הונפקה בראשונה באביב 2012. על רקע הגאות בשוקי ההון, המניה נסקה בתחילת ינואר למחיר שיא של 53.3 דולר, ומאז התממשה בשיעור של 13%.

הוכחה שנייה להצלחה הן התוצאות הכספיות לרבעון האחרון של 2013 שפורסמו הבוקר (שעון ארה"ב). הכנסות אבן קיסר ברבעון הגיעו לרמת שיא, 96.8 מיליון דולר - גידול שנתי של 27%. זהו הגידול השנתי (רבעון מול רבעון מקביל) הגבוה ביותר שהציגה בשנה האחרונה.

פעילות אבן קיסר, נזכיר, מושפעת מעונתיות, ומה שאומר שהרבעון השלישי של השנה הוא החזק ביותר מכיוון שזהו רבעון הקיץ, ובקיץ קל ונוח יותר לבנות ולשפץ. ובאותו אופן, הרבעון הראשון של השנה, שהוא ברובו רבעון חורף, הוא הרבעון החלש ביותר.

ולמרות זאת, הכנסות החברה ברבעון הרביעי היו גבוהות יותר מאלו של הרבעון השלישי (ראו גרף), וכנראה שלמכונת השיווק של החברה בשוק האמריקאי הייתה תרומה לכך. ההכנסות מהשוק הזה לבדו צמחו בשיעור שנתי של 59.2% - נתון הממחיש עד כמה מהווה ארה"ב מנוע צמיחה לחברה.

דרך אגב, קונצנזוס האנליסטים להכנסות הרבעוניות עמד על 87.6 מיליון דולר, כלומר 9.2 מיליון דולר מתחת לתוצאות בפועל, או פספוס של כמעט 10%. על בסיס שנתי, צמחה החברה בשיעור של 20.2%, והשנה היא מקווה לצמוח בשיעור ממוצע נמוך יותר, 16.4%, נתון שעלול לאכזב קמעה את שוק ההון. ועדיין, זוהי תחזית ראשונית שניתנת בתחילת שנה, והיא עשויה להשתנות - מעלה או מטה. קונצנזוס האנליסטים בכל הנוגע להכנסות השנתיות עומד על 412.1 מיליון דולר, לעומת תחזית של החברה להכנסות של 410-420 מיליון דולר.

"קצב הצמיחה הואץ"

"קצב הצמיחה הואץ לקראת סוף השנה ונבע בעיקר מהצמיחה בשוק האמריקאי", ציין בהודעת החברה יוס שירן, מנכ"ל אבן קיסר. "אנחנו מאמינים שתוצאות אלו ממחישות את הגשמת החזון שלנו להגדלת היקף חדירת הקוורץ לשוק האמריקאי, ואת המיצוב שלנו כחברה מובילה בשוק זה. כמו כן, חווינו ביקוש חזק בשאר השווקים בהם אנחנו פועלים ואת הצלחת קולקציית ה-Natural Super שלנו". מדובר בקולקציה שכשמה כן היא, קרובה בצבעיה ובצורותיה לטבע.

ועכשיו לשורה התחתונה. הרווח הנקי למניה עמד ברבעון על 49 סנט (על בסיס Non GAAP), וזאת לעומת קונצנזוס אנליסטי לרווח של 40 סנט למניה. כלומר, גם כאן החברה הכתה שוק על ירך את תחזיות השוק. על בסיס שנתי, עמד הרווח למניה על 1.82 דולר, וזה אומר שהחברה נסחרת כרגע לפי מכפיל רווח נקי של 25, אך לפי הקונצנזוס האנליסטי לשנה הנוכחית - רווח למניה של 2.14 דולר - מדובר על מכפיל של 21.6.

תחזית אבן קיסר לשורה התחתונה בשנה זו מדברת רק על EBITDA (רווח לפני הוצאות מימון, מס, פחת והפחתות), וזו עומדת על 104-109 מיליון דולר, דהיינו מכפיל EBITDA של 15.1.

אבן קיסר, נזכיר, מקפידה לחלק דיבידנד למרות היותה חברת צמיחה, וזה ממחיש את הביטחון שלה בעתיד תזרימי המזומן שלה. ברבעון המדווח (ולמעשה בכל שנת 2013) חילקה החברה דיבידנד חד-פעמי של 20.1 מיליון דולר, 58 סנט למניה - תשואת דיבידנד צנועה של 1.3%. מאזן החברה, הנקי באופן יחסי מחוב פיננסי, הוא חזק וכולל מזומן בשווי של 92.2 מיליון דולר.

בעל עניין מוסדי אמריקאי ראשון: Columbia Management הגיע להחזקה של 7.3%

הצעת המכר שביצעה אבן קיסר באפריל אשתקד, הציפה את השוק במניות של החברה, הגדילה את ההון הצף ולמעשה יצרה מצב שבו כמעט מחצית מהון המניות של החברה הקיבוצית זמינה לציבור, ולא מוחזקת בידי בעל שליטה אחד ויחיד. כזכור, במסגרת אותה הצעת מכר, שהיקפה עמד על 180.8 מיליון דולר, מכרה קרן טנא כמעט את כל החזקותיה באבן קיסר (יותר מאוחר מכרה את היתרה במסגרת המסחר השוטף), והקיבוץ נותר עם החזקה של 52.5% - שעדיין מגדירה אותו כבעל שליטה דה פקטו בחברה.

באופן די לא מפתיע, הגידול בהון הצף אפשר למשקיעים מוסדיים בארה"ב להפוך לבעלי עניין בחברה, והראשון שבהם הוא חברת ההשקעות Columbia Wanger Asset Management שהגיעה כבר בדצמבר האחרון להחזקה של 7.3% מההון של אבן קיסר. החזקה זו שווה כעת 118 מיליון דולר, אך לא ניתן לדעת מתי בדיוק בוצעה ולכן קשה להעריך את התשואה שרושמת חברת ההשקעות לעיל על השקעתה זו.

Columbia Wanger Asset Management הוא חלק מענק ההשקעות Columbia Management (שחי ובועט כבר 120 שנה), ומנהל 300 מיליארד דולר(!). לכן, הוא מוגדר כאחד מעשרת מנהלי ההשקעות הגדולים ביותר בארה"ב.

Columbia Management, כאמור, הוא המוסדי האמריקאי הראשון שהופך לבעל עניין באבן קיסר, אך בהחלט ייתכן שהוא לא יהיה האחרון. לפחות כל עוד החברה הישראלית תמשיך לשפר את ביצועיה, וכפועל יוצא מנייתה תמשיך לעלות.

המספרים של אבן קיסר
 המספרים של אבן קיסר