קרן המטבע: הגיע הזמן לבטל פטורים ממס ולהעלות מע"מ

הקרן מחמיאה לביצועי הכלכלה המקומית, אך מזהירה מפני ההאטה ביצוא ובצריכה הפרטית ההמלצה: ביטול פטורים והעלאת מע"מ

"הכלכלה הישראלית עברה את המשבר העולמי בצורה יוצאת מן הכלל, אך קצב הצמיחה הנוכחי ממשיך להאט: היצוא הישראלי, המהווה כ-40% מהתוצר, מתמודד עם ירידה בביקוש מחו"ל ומייסוף חד של השקל" - כך כותבים כלכלני קרן המטבע הבינלאומית בדוח השנתי. לפי הקרן, כלכלת ישראל צפויה לצמוח ב-3.4% ב-2014 בלבד, בדומה לשנתיים האחרונות, תוך ירידה ניכרת בקצב הגידול של הצריכה הפרטית לרמה של 3.2% בלבד וגידול קל ברמת האבטלה לעומת השנה שעברה (מ-6.4% ל-6.7%).

בקרן מציינים כי הכלכלה מתמודדת עם אתגרים משמעותיים, לרבות הסיכון בשוק הנדל"ן והחוב הציבורי הגבוה, למרות הפחתתו המרשימה. עם זאת, כלכלני הקרן מתריעים כי ללא פתרון לפערי העתק בתעסוקה ובפריון, בעיקר בין יהודים חילונים לבין חרדים וערבים, פוטנציאל הצמיחה לטווח הארוך צפוי להיפגע.

כלכלני הקרן גם קוראים לבנק ישראל להגיב "בזריזות" בכל מקרה של שינויים בסביבה הכלכלית. במקרה של התפתחות חיובית, הן בכלכלה הישראלית והן בכלכלה הגלובלית, כלכלני הקרן ממליצים לבנק ישראל להתחיל תהליך של "נורמליזציה": העלאת ריבית והפסקת רכישות המט"ח.

לגבי המצב הפיסקאלי, סבורים בקרן כי כעת הוא השתפר ואפילו נראה טוב מהצפוי, אך התאמות נוספות (קיצוצים או העלאת מסים) נדרשות כבר בשנה הבאה, קרי במסגרת תקציב 2015, שיתחיל להתגבש כבר בחודשים הקרובים. בדוח נכתב כי הפתעות לא נעימות צפויות לצוץ כבר ב-2014 עקב שינויים במחירי הדיור או לחצים להגדלת תקציב הביטחון, ולכן חשוב להיצמד לכללים הפיסקאליים (יעד הגירעון ותקרת ההוצאה). עם זאת, בקרן מציינים כי אם הצמיחה תהיה מתחת ל-3%, יש לתת למייצבים האוטומטיים לפעול, כלומר, לתת לגירעון להיות קצת מעל היעד של 3%.

לגבי ההתאמות הנדרשות ב-2015, בקרן ממליצים לא לפגוע בתקציבים המיועדים להגדלת הפריון וסגירת הפערים החברתיים - כמו חינוך, הכשרה מקצועית ותשתיות. בבד בד, ממליצים לממשלה להימנע מהתחייבויות רב-שנתיות ללא כיסוי וליצור כריות ביטחון תקציביות למקרה של אירועים בלתי צפויים. בצד ההכנסות, כלכלני הקרן ממליצים להרחיב את בסיס המס תוך ביטול פטורים, לרבות על קרנות השתלמות והמע"מ על הפירות והירקות, התיירות והמע"מ באילת, ולא להעלות שוב את שיעורי המס; להמשיך להעלות את המע"מ; ולהטיל מסים שמקטינים את ההשפעות החיצוניות השליליות (מס על זיהום אויר, מס על פקקי תנועה) ואי השוויון (הגדלת מס רכישה למגורים).

פלוג צריכה לפקח

כלכלני הקרן ממליצים עוד להעמיד את הנגידה, קרנית פלוג - ולא את שר האוצר, יאיר לפיד - בראש הוועדה ליציבות פיננסית, הגוף המפקח על היציבות הפיננסית של המשק ומורכב מכל הרגולטורים (בנק ישראל, האוצר והרשות לניירות ערך). מהדוח עולה כי במשרד האוצר הביעו התנגדות גורפת לאפשרות שהנגידה תוביל את הוועדה וסברו כי שר האוצר הוא זה שחייב להוביל בהינתן אחריותו על היציבות הכלל-משקית.

פרק מיוחד מהדוח מוקדש לרפורמות מבניות במשק. שם מציניים את הדחיפות לשפר את תנאי האווירה העסקית בישראל, תוך צמצום הבירוקרטיה וצמצום העוני בישראל "אשר צומח בקצב מהמהירים ביותר בקרב מדינות ה-OECD".

המלצות קרן המטבע לתקציב 2015

■ שמירה על תקציבים המיועדים להגדלת הפריון וסגירת הפערים החברתיים

■ הימנעות מהתחייבויות רב-שנתיות ללא כיסוי ויצירת כריות ביטחון תקציביות לאירועים בלתי צפויים

■ הרחבת בסיס המס תוך ביטול פטורים (קרנות השתלמות, מע"מ על פירות וירקות ומע"מ באילת)

■ לא להעלות את שיעורי המס

■ להמשיך ולהעלות את המע"מ

■ להטיל מסים שמקטינים השפעות חיצוניות שליליות (כמו זיהום אוויר) ואי שוויון (הגדלת מס רכישה למגורים)