קרן המטבע ממליצה להקים מועצה שתפקח על משרד האוצר

כלכלני הקרן מבקרים את התקציב הרב-שנתי וקוראים לרה"מ ולאוצר לתכנן לטווח הבינוני

דוח קרן המטבע הבינלאומית שהתפרסם היום (ד') מותח ביקורת על מדיניות ממשלת נתניהו בכל הקשור לעמידת הממשלה ביעד הגירעון ובתקרת ההוצאה. לפי הדוח, יעד הגירעון "פוספס ובעקבות כך שונה בתדירות גבוהה למדי", וגם תקרת ההוצאה שונתה יותר מדי פעמים.

כלכלני הקרן "עלו" על הטריקים של קברניטי הכלכלה הישראלית, לרבות אלו של ראש הממשלה, בהם קביעת תוכניות רב-שנתיות, הכרוכות במתן משאבים על פני זמן וללא כיסוי, והגדלת הגירעון בשנה הנוכחית תוך הבטחה להקטנתו בשנים הבאות.

לפיכך, כלכלני הקרן ממליצים לגבש מסגרת תקציבית לטווח בינוני, הכוללת תחזיות מאקרו-כלכליות (צמיחה ומסים) ותחזיות פיסקאליות (גירעון, הוצאה וחוב) לטווח הבינוני, בכל תקציב שנתי; קביעת סדר עדיפויות לאומי, שכלל השרים יהיו כפופים אליו; גיבוש מנגנון פיקוח על קצב ההוצאה השוטפת; קביעת יעדים ברורים תוך בדיקת הלימה בין יעד הגירעון לבין תקרת ההוצאה ויעד הפחתת החוב.

לראשונה, ולנוכח טעויות החיזוי המביכות של האוצר, כלכלני הקרן ממליצים באופן חד וברור על הקמה של מועצה פיסקאלית - גוף בלתי תלוי המיועד לקדם מדיניות פיסקאלית יציבה, ובמילים פשוטות, גוף שיפקח על האוצר ועל אגף התקציבים.

לפי הדוח, מועצה כזו צפויה לפקח על עמידה לאורך זמן בכללים הפיסקאליים שנקבעו, להצביע על סטייה ולדרוש הסברים מדוע היא קיימת, לפקח ולאמוד את התחזיות השונות של משרד האוצר ואף ליצור תחזיות אלטרנטיביות ולאמוד את העלויות ואת התועלות של מסים חדשים. התנאים להצלחת מועצה כזו, לפי הקרן, הם אי-תלות פוליטית, מנדט ברור, שקיפות ודיווחיות, גישה חופשית למידע ומשאבים מספיקים (10 כלכלנים בכירים).

כלכלני הקרן מתייחסים ליוזמה שנחשפה ב"גלובס" להפוך את בנק ישראל למועצה פיסקאלית בפועל, יוזמה שזוכה לתמיכה הן באוצר והן בבנק ישראל, ומבוססת על העובדה שבנק ישראל, לרבות חטיבת המחקר של הבנק, מבצעת בפועל חלק מהתפקידים של מועצה פיסקאלית. בדוח נכתב מפורשות כי המצב הזה אינו רצוי, והפיכת בנק ישראל למועצה פיסקאלית עלולה ליצור ניגוד עניינים קשה מול המטרות הבסיסיות של הבנק שהן יציבות מוניטארית ופיננסית.

יש לציין, כי האוצר מתנגד להקמה מועצה כזו מכיוון שלטענתו, הקמת גוף כזה יקרה, וכי המצב שבו בנק ישאל מתפקד כמעין מועצה פיסקאלית הוא "בעל יתרונות רבים".