קרב בין ההסתדרות הלאומית לכללית על עובדי הפניקס

אתמול הודיעה ההסתדרות הלאומית כי על יציגות בחברת הפניקס, שמעסיקה כ-2,600 עובדים ■ היום הודיעה ההסתדרות הכללית שהיא הארגון היציג של עובדי הפניקס

ההסתדרות הלאומית הודיעה אתמול (ג') "על יציגות בחברת הביטוח הפניקס", שהינה קבוצת הביטוח הרביעית בגודלה בשוק ובסוף 2012 הועסקו בה כ-2,600 עובדים. ואילו היום (ד') פרסמה ההסתדרות הכללית הודעה לפיה היא הארגון היציג של עובדי הפניקס.

ההתגוששות בין שני ארגוני העובדים עשויה להגיע להכרעת בין הדין בקרוב.

בכל אופן, בכך ניתן לסמן את שנת 2014 כנקודת הזמן שבה עבר שוק הביטוח הישראלי מעולם של חוזים אישיים וכמעט ללא מסגרת קיבוצית, לשוק שמרבית עובדיו מאוגדים, בעיקר בהסתדרות הכללית החדשה אך גם בהסתדרות הלאומית.

מהלך זה מצטרף להתארגנויות עובדים במסגרת ההסתדרות הכללית החדשה שכבר הוכרו בקבוצת הביטוח הגדולה במשק - מגדל, השנייה היסטורית - כלל ביטוח (שם אף נחתם הסכם קיבוצי ראשון לענף), AIG ישראל ושירביט. כך, עם החדשות מכיוון הפניקס, מסתמן כי כבר עתה מעל למחצית מעובדי ענף הביטוח התאגדו.

נכון לסוף 2012 היו בענף הביטוח, כולל בבתי ההשקעות שבבעלות חברות הביטוח ובכמה פעילויות בחו"ל, מעל ל-22 אלף עובדים. בנטרול עובדי פעילויות הפיננסים וחו"ל עבדו אז בענף הביטוח כ-19.4 אלף איש. כמו כן, הענף חווה בשנים האחרונות גידול על רקע צמיחת הפעילות והעמקת דרישות הרגולציה. לא מן הנמנע כי מספר העובדים בענף אף גדל במהלך 2013 - את המספרים נדע בעוד מספר חודשים עם פרסום הדוחות הכספיים לשנה שעברה.

כפי הנראה מגמת ההתאגדות בענף הביטוח עשויה להימשך ולהגיע לחברות נוספות. לאור כך, לא מן הנמנע, נראה שלאחרונה ננקטו בכמה חברות מאמצים לספק את העובדים הזוטרים.

סימן לכך ניתן אולי לראות לאחרונה בהראל, שם ראשי הקבוצה הודיעו לפני מספר ימים לעובדים על כך שבין היתר "הנהלת הקבוצה אישרה תקציב מיוחד נוסף, שישמש לתוספות שכר לעובדים המשתכרים עד לשכר הממוצע במשק (כ-9,300 שקל לחודש), מתוך כוונה לשפר ולהעלות את שכרם של עובדים אלה, בהתאם לגובה השכר ולוותק ההעסקה בחברה". נוסף על כך הודיעה הראל על השקת "מועדון הצרכנות והרווחה 'הראל משפחה', שתכליתו יצירת ערך מוסף משמעותי לעובדי הקבוצה".

לאורך השנים ענף הביטוח נבדל בעניין ההתאגדות מענפים אחרים, בראשם הבנקאות, הגם שעד לפני 20 שנה פעלה בשוק חברת ביטוח, שלא רק שעובדיה היו מאוגדים, אלא היא גם נוצרה על-ידי ההסתדרות: חברת הסנה, שחלשה על כ-50% מהשוק, עד שהתרסקה בשנת 1992.