האם הפד יפוצץ את הבועה בסין? "לא יוון ולא ספרד"

רן קבין, מנכ"ל קבין בית השקעות: ""אין זה סוד שהתשואות על נכסים חסרי סיכון הן נמוכות כבר תקופה ממושכת ולכן אין היגיון רב בהשקעות מסוג זה. הנכסים העיקריים בהם יש פוטנציאל לרווחים הן המניות"

עונת הדוחות בארה"ב נפתחה באכזבה. אחוז החברות שהיכו את התחזיות היה נמוך יחסית ורבות מהן אף פרסמו תחזיות חלשות לרבעון הבא. מספר נתוני מאקרו חלשים הלחיצו את המשקיעים ופאניקה פתאומית אחזה בכל מי שחשוף לשווקים המתעוררים. מדד S&P 500 צנח בתוך כשבועיים בכ-5.7% וגל של פאסימיות שטף את המשקיעים. למרות זאת, בימי המסחר האחרונים מדד S&P 500 מחק כמעט את כל הירידות מתחילת השנה. שאלת מיליון הדולר שוב בכותרות: האם תקופת הגיאות הגיעה לסיומה או שמדובר בתיקון טכני נורמלי לחלוטין?

בשיחה עם "גלובס" מעריך רן קבין, מנכ"ל קבין בית השקעות, כי היו שלוש סיבות עיקריות לירידות שראינו בשווקים:

1. עונת דוחות חלשה יחסית בארה"ב. תוצאות הדוחות של הרבעון האחרון של 2013 הצביעו על חולשה ביחס לציפיות במיוחד בתחום הריטייל, שסבל מעונת קניות חלשה. ההסבר לחולשה כך טוענות חברות רבות בענף נעוץ במזג אוויר קר במיוחד שגרם לקונים פוטנציאלים רבים להישאר בבית וכן במספר ימי קניות קטן יותר מבשנה שעברה. חברות ריטייל רבות דיווחו על תוצאות פושרות וחלקן פרסמו אזהרת רווח. זה הספיק בשביל לגרום לכמה מן המניות להציג צניחה של למעלה מ- 20% ביום אחד ולשטף של פאסימיות בענף הריטייל כולו.

2. נתוני מאקרו בעייתיים. דוח התעסוקה שפורסם בארה"ב לפני חודש הפתיע מאד את המשקיעים כשהצביע על תוספת של 74 אלף משרות בלבד לעומת צפי ל- 196 אלף (גם דוח התעסוקה שפורסם ביום שישי האחרון היה חלש מציפיות האנליסטים, אבל הפעם המשקיעים היו מוכנים). על אף שהמשקיעים הצליחו להתעלם מן הנתון החלש הזה בחודש שעבר, לנתון ה-ISM שפורסם בתחילת החודש, הם כבר לא נשארו אדישים. הנתון אכזב בגדול כשעמד על 51.3 לעומת צפי לרמה של 56 נקודות. הירידה מ-56.5 ל-51.3 הייתה הירידה החדה ביותר ב-33 השנים האחרונות. למשקיעים האמריקאים זה הספיק בשביל להצית גל ירידות מרשים.

גם כאן, אומר קבין, המשקיעים מבולבלים ואינם מסוגלים לקבוע האם מדובר בחולשה אמיתית בכלכלה או שמזג האויר הקר פשוט גרם לקפאון במגוון תחומים. כישראלים, קשה לנו לתפוס את השפעת הקור, שפשוט גרם לאנשים בחלק מן המקומות: להימנע מיציאה מהבית לקניות (אפילו חברות המכוניות טוענות שהקור פגע במכירותיהן), לבטל טיסות, עובדי בניה ונהגי משאיות נשלחו הביתה, מגוון עובדים זמניים נפגע ובמקומות מסויימים הרשויות בקשו מאנשים לא לצאת מהבית. רק בעוד מספר שבועות נוכל לדעת בדיעבד האם הקור היה אשם בנתונים או שמדובר בחולשה אמיתית בכלכלה.

3. סין ושווקים מתעוררים אחרים - "צמצום תוכנית הרכישה בארה"ב מאיים במיוחד על מדינות חלשות בשווקים מתעוררים, כאשר החשש הוא, שהצמצום יהווה טריגר להצפת בעיות קשות שקיימות כבר היום בחלק מן השווקים הללו. תורכיה, ארגנטינה ומדינות אחרות סובלות גם כך מבעיות קשות ולכן, הן רגישות מאד לנושא, אבל החשש האמיתי הוא מפיצוץ הבועה בסין וזה כנראה אחד הנושאים שילווה בשנה הקרובה את המשקיעים, את האנליסטים ואת העיתונאים. כאן כמובן, לא ניתן להאשים את מזג האוויר".

- מדוע המשקיעים כל כך מפחדים מסין?

"מזה מספר שנים שסין תוך כדי צמיחה מהירה מפתחת בעיות שהולכות ומחריפות. פרוייקטי נדל"ן גרנדיוזים של ערי רפאים ממש מלאו את המדינה ואינם מאוכלסים מאחר והתושבים אינם מסוגלים לשלם עבורם. הפרוייקטים הללו, אך לא רק הם מהווים משקולת אשראי עצומה על הכלכלה ואיש אינו יודע מה באמת מסתירים הבנקים תחת מאזניהם ואילו עוד הפתעות מכינה לנו בנקאות הצללים במדינה. רבים משווים את המצב בסין למשבר הסאב פריים בארה"ב, אך קשה להעריך אם ומתי המשבר הזה יתפרץ. מאחר וסין הפכה בשנים האחרונות לכלכלה השניה בגודלה בעולם, ברור כי תהיה לכך השפעה על הכלכלה העולמית, אך מספר הנעלמים גדול וזה מה שמטריד את המשקיעים: האם תתפוצץ הבועה? מתי היא תתפוצץ? מה באמת היקף הבעיה? כיצד הממשלה הסינית תתמודד איתה? מה מידת העוצמה שיש למשבר כזה על ארה"ב ועל העולם כולו?".

- למה דווקא עכשיו?

"במשך מספר שנים הנושא של סין נמצא איפשהו בתודעת המשקיעים, אבל תשומת הלב שהוא קיבל היתה מועטה יחסית, בין היתר מכיוון שהתחושה היתה שסין ממשיכה לצמוח והמשבר עדיין לא הגיע למצב של בשלות. אם כך, מדוע דווקא עכשיו המשקיעים מודאגים? ככל הנראה שילוב של מספר גורמים, נותן למשקיעים את התחושה שהפיצוץ מתקרב: הצמיחה בסין מגלה סימני האטה משמעותיים ובמקביל, ארה"ב החלה בצמצום תוכניות הרכישה, דבר שמשפיע על שווקים רבים בעולם ובמיוחד על כאלו שבהם מוחבאות בעיות".

"היות שכאמור, מספר הנעלמים במשוואה גדול, קשה להעריך בדיוק מה תהיה התוצאה. ייתכן שדווקא העובדה שהציפייה לתרחיש כזה גדלה לאחרונה, תרכך מעט את ההשפעה, אבל לכולם ברור, שנחיתה קשה בסין עשויה להנחית מכה על השווקים. ובכל זאת, צריך לזכור שסין היא אמנם הכלכלה השניה בגודלה בעולם, אבל השפעתה על השווקים, פחותה בהרבה מזו של ארה"ב וסביר להניח ש- 2008 לא תחזור על עצמה באותה עוצמה גם אם אכן הבועה בסין תתפוצץ".

- אז אתה נשאר אופטימי בסך הכל?

"אחד התרחישים האפשריים הוא שוק תנודתי שיושפע במשך זמן ממושך מן האירועים בסין: ירידות בכל פעם שמגיעות חדשות קשות מהמדינה ועליות בכל פעם שהממשלה תכריז על פתרונות למצב. תרחיש כזה אינו זר למשקיעים ולמעשה ראינו אותו לאורך השנים האחרונות באירופה. חדשות רעות על יוון, ספרד איטליה, קפריסין ומדינות שונות באירופה הנחיתו מפעם לפעם מכות על המשקיעים, אך בסיכומו של דבר היציבות חזרה והחדשות הטובות יחסית מארה"ב התגברו על כל החששות. נכון, סין היא לא יוון וגם לא ספרד. מצד שני, לממשלה הסינית יש אולי כלים חזקים יותר להתמודדות עם משבר מאשר לאירופה. שווקי העולם יכולים להתמודד עם משבר בסין, כל עוד לא מדובר בתרחיש קיצוני של קריסה טוטאלית".

- אז מה מומלץ לעשות בתקופה הזאת?

"אין זה סוד שהתשואות על נכסים חסרי סיכון הן נמוכות כבר תקופה ממושכת ולכן אין היגיון רב בהשקעות מסוג זה. הנכסים העיקריים בהם יש פוטנציאל לרווחים הן המניות, שכידוע גם הסיכון הכרוך בהחזקתן גדול. מי שמחפש הגנה לתיק המניות יבין במהרה, שהמציאות איננה מאפשרת הגנה יעילה על התיק באמצעות נגזרים, חוזים וכיוצא באלה. הדרך החכמה להתמודד עם הסיכון היא על ידי בחירה מושכלת מראש של מניות המייצגות חברות איכותיות, עמידות בפני משברים, עם עסק צומח על פני שנים. צורה כזו של השקעה אמנם אינה מבטיחה כנגד ירידה בשערי המניות, אך אין דין מניה אחת כדין כלל המניות. מניות של חברות איכותיות יהנו במצב של שוק עולה, אך גם נושאות בתוכן מרכיב ביטוחי חשוב. מי שיחזיק בהן בתרחיש של משבר, ייצא בסיום המשבר ללא פגע וגם עם שינה עריבה יותר בלילות. אבל כדאי לקחת בחשבון: It might be a long and bumpy ride".