מהנדסים עם סגנון: ישראל הצליחה להתבסס כמעצמת פיתוח מוצרים

מדובר בפיתוח מוצרים לנישות חדשות, כמו אופניים ומכשור רפואי, בזכות עיצוב מתקדם שהולך יד ביד עם ההישגים המדעיים

"בישראל לא התפתחה תעשייה גדולה של מוצרי צריכה, אבל בשש השנים האחרונות רואים כאן פריצות דרך בפיתוח ממוצרים. בעיקר כאשר באה חברה עם הבנה של הצורך בשוק, ושילוב שלו בעיצוב התואם לצרכים", כך מסביר עמית ברק, מנכ"ל חברת תגה להנדסה ולעיצוב, את צמיחתן של קטגוריות שלמות של מוצרים שלא ידענו בכלל שאנחנו צריכים.

את תגה הקימו ב-2001 השותפים מיקי היימן ועמית ברק, שני בוגרים ותיקים של המחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל, ושותפם חגי ברק, אחיו של עמית, המגיע מתחום הניהול והפיתוח העסקי. החברה, שמפתחת מוצרים משלב הרעיון והעיצוב ועד לייצור התעשייתי, מעסיקה כ-20 עובדים, חציים מתחום העיצוב וחציים בוגרי הנדסת מכונות. חברה אחות היא יצרנית האופניים - תגה-בייק, הפועלת בישראל, בארה"ב ובהולנד ומייצרת בטייוואן.

"היתרון הגדול של השוק הישראלי הוא בפיתוח ומחקר. מעטים יודעים זאת, אבל אנחנו מעצמה בתחום המכשור והציוד הרפואי והקוסמטי, ובשוק הזה מתקיים בשנים האחרונות שינוי. יש מעבר ממכשור המיועד לשימוש אנשי מקצוע במכונים וקליניקות למוצרי מדף לשימוש אישי של הצרכן/ית.

"במעבר הזה, צריך לבחון לא רק את הפעולה של המוצר, אלא גם את המיצוב שלו - מקומו על המדף ובאיזה קונטקסט הוא נמצא", אומר ברק. כך למשל במוצר Newa של חברת EndyMed, מוצר קוסמטי הפועל באמצעות תדרי גלי רדיו (RF) ומבטיח להחליק קמטים, להסיר כתמי פיגמנטציה ובאופן כללי להצעיר את עור המשתמש. "אני ניסיתי אותו בשלבים מוקדמים", מציג המעצב הבכיר בני קירון את עור ידיו לראיה. "אבל הלקוח העיקרי של המוצרים הללו הן נשים. אנחנו בודקים מי המשתמש של המוצר ומה הסיטואציה שבה הוא עושה בו שימוש"

- בעיצוב אתם מחפשים את הדרך לכיסה של הלקוחה?

ברק: "המעבר ממוצר רפואי או ממכון קוסמטי למוצר מדף מחייב אותנו לחשוב על השוק שבו הוא משתלב. שוק שנשלט על-ידי מוצרים כמו קרמים, איפור ובקבוקי בושם. בעיצוב אנחנו שואפים להידמות במידות, בנשיות ובאלגנטיות לרפרטואר של המוצרים הללו, ויחד עם זאת לשדר ערכים של תחכום רפואי, להיות טכנולוגיים וארגונומיים".

אגב ארגונומיה, הם מצביעים על אחד ממוצרי הדגל של החברה, אופני תגה, שפותחו לנסיעה של הורה וילד. "האופניים האלה הם רובוטריק", אומר חגי ברק, אחיו של עמית ומנכ"ל החברה הבת שעוסקת בייצור ושיווק האופניים. "הם הופכים לעגלת ילדים כשאת נכנסת לקניון או לרכבת, מושב הילד משנה כיוון עם הגיל, בתחילה הוא פונה להורה, ומאוחר יותר - לנוף.

"זו יזמות שלנו. באופניים חיברנו שני עולמות תוכן - עגלות ילדים, שבשנים האחרונות הופכות ליותר ויותר ספורטיביות וורסטיליות, וטרנד הרכיבה על אופניים. במקומות שבהם האופניים הם כלי מקובל לתחבורה עירונית - רווחים גם ה'קרגו בייקס' של הורים וילדים. אבל אחת הבעיות היא שתמיד הילד יושב מאחור וההורה לא רואה אותו. כאן שילבנו בין השניים. פיצלנו את הכידונים כדי שהילד יתקרב להורה".

בשורת הפילאטיס

במקרה או שלא, האופניים של תגה הם המוצר הישראלי היחיד באוסף האופניים המפואר של מיכאל אומבאכר, המוצג במוזיאון העיצוב. הם גם זכו במשך חמש שנים ברציפות בפרסי עיצוב בינלאומיים, החל מ"רד דוט" ועד פרס עתיר הישראלי.

ברק: "בעגלות ילדים, המחירים שאנשים מוכנים להוציא קפצו מכמה מאות שקלים ל-4,000-6,000 שקל, עם עגלות ספורט ועגלות סטטוס. באופניים, אנשים ממילא מוציאים סכומים גבוהים". האופניים הללו עולים בישראל 6,700 שקל והם מוצר להיט באירופה, בעיקר בסקנדינביה ובהולנד ובארה"ב.

"היום, בעקבות הניסיון שצברנו, אנחנו מציעים ללקוחות לצד שירותי העיצוב והפיתוח ההנדסי והרעיוני של מוצר, גם את שלב הייצור עם יצרנים בסין ובטייוואן", אומר עמית ברק.

- איך הלקוח עובד איתכם, הוא בא עם רעיון מוגמר או עם שאלות?

"לפעמים זה תהליך משותף. הגיע אלינו לקוח שאיתר נישה ייחודית. הוא חקר ומצא שהמוצרים בשוק אימוני הפילאטיס לא התחדשו כבר עשרות שנים. הוא למד פילאטיס ואף משמש כמדריך בתחום, וחשב על מוצר שיעביר את הפעולה משכיבה לעמידה". כך נולד במשרדי תגה בתל-אביב ה"CoreAlign" , מכשיר הפילאטיס הכי חדשני בשוק, שאומץ בחום על-ידי מרכז הפילאטיס המוביל בעולם, בלוס-אנג'לס, ומשם יצא כבשורה לכל העולם.

ואם כבר בשורה, הרי שהמוצר הפלאי ביותר של החברה הוא "ReWalk", אביזר אורטופדי טכנולוגי, של חברת ארגו-מד, שהצליח להקים נכים על רגליהם. לא מדובר בחיזיון מכנסייה אוונגליסטית, אלא במוצר שפותח בעקבות מחקר של ד"ר עמית גופר בחממת הטכניון.

"חברות בעולם עובדות על מוצרים דומים כבר עשרות שנים. אחרי שנתיים של פיתוח הצגנו מוצר מוגמר", אומר ברק. "אנחנו משתמשים בחלק העיקרי שאינו נפגע אצל משותקי רגליים - העצמות. המכשיר נושא את משקל הגוף, ואדם שישב 20 שנה בכסא גלגלים יכול לקום וללכת".

- זה נראה כמו מיחשוב לביש. איך זה עובד?

"המכשיר עוטף את הגפיים ואת הגוף, באופן שמאפשר תנועה על-פי הטייה - tilt motion - בדומה לפעולת הסגאווי. ההולך נזקק לקביים כדי לתמוך בצדדים, אך ההטיה קדימה מניעה את הרגליים. הנסיין הראשון שלנו היה קצין צה"ל נכה שנפגע לפני 20 שנה. הוא גם הציג את המוצר בפני הנשיא אובמה בביקורו בארץ".

מאוחר יותר רשם ה- ReWalk ניצחון מוחץ באולימפיאדת הנכים בלונדון, כאשר ספורטאית משותקת שנפגעה בתאונה השלימה עימו הליכת מרתון בת 42 ק"מ. "לעצם היכולת לעמוד זקוף ולנוע בכוחות עצמך יש ערך שיקומי מאוד גבוה", אומר ברק. "והכול פותח פה, על בסיס המחקר בטכניון, כמובן - ההנדסה, הארגונומיה, וכבר האבטיפוס הראשון שבנינו הוליך משותקים".

- יש עוד מה להמציא בעולם מוצרים כל-כך רווי?

"מגיעים אלינו הרבה יזמים וסטארט-אפיסטים עם רעיונות מדהימים, ואנחנו מופתעים כל פעם מחדש".