השוק הראשוני רותח: אנזימוטק בהצעת מכר של 100 מ' ד'

מפתחת תוספי המזון בטכנולוגיית ביומד הונפקה לראשונה בנאסד"ק רק בספטמבר האחרון, ומאז מנייתה הוסיפה 83% לשווי חברה של 553 מיליון דולר ■ המרוויח הגדול: קיבוץ מענית, בעל השליטה בחברה

השוק הראשוני בארה"ב ממשיך לרתוח, והטמפרטורות הגבוהות שלו נופלות בחלקן של החברות הישראליות, ותיקות וחדשות כאחת. אחרי ההנפקות הראשוניות של וויקס, מזור רובוטיקה ואבוג'ן, מגיע תורן של ההנפקות המשניות, ובמקרה הנוכחי - של אנזימוטק שהונפקה לראשונה בנאסד"ק רק בספטמבר האחרון.

Enzymotec, המפתחת תוספי מזון בטכנולוגיית ביומד, הגישה הבוקר (שעון ארה"ב) לרשות ניירות ערך האמריקאית טיוטת תשקיף לקראת הנפקה משנית, וזאת בקושי חצי שנה לאחר שהונפקה לראשונה. נכון לרגע זה, ההנפקה תכלול אך ורק הצעת מכר של חלק מבעלי המניות בחברה, דהיינו החברה לא תנפיק מניות חדשות ותגייס הון לקופתה שלה. אלא, אם אנזימוטק תשנה את דעתה וכן תנצל את ההנפקה לגיוס הון לקופתה.

לפי הטיוטה, בעלי המניות באנזימוטק ימכרו 4 מיליון מניות, ומכיוון שמחיר המניה האחרון היה 25.6 דולר, היקף הצעת מכר צפוי לנוע סביב 100 מיליון דולר. כחתמי ההנפקה ישמשו בנקי ההשקעות בנק אוף אמריקה-מריל לינץ', ג'פריס, וולס פארגו, קנקורד ו-וודבוש, שהובילו את ההנפקה הראשונית של החברה. אלו יקבלו אופציה לרכוש מהמוכרים עד 600 אלף מניות נוספות, דהיינו עד 15.4 מיליון דולר.

העיתוי בו בוחרת אנזימוטק - שהולכת ומתבררת כאחת מהחברות הישראליות המצליחות שהונפקו בשוק ההון האמריקאי - לצאת להנפקה משנית, אינו מקרי. מאז הנפקתה הראשונית בספטמבר האחרון, שבוצעה לפי מחיר מניה של 14 דולר, הוסיפה המניה לערכה 83% והחברה נסחרת כרגע לפי שווי של 553 מיליון דולר. במסגרת אותה הנפקה גייסה החברה 71.2 מיליון דולר.

הכלאה בין חברת ביומד לחברת מזון

אנזימוטק, שהוקמה במהלך 1998 אך השיקה את המוצר הראשון שלה רק במהלך 2003, היא מעין יצור כלאיים של חברת ביומד עם חברת מזון תעשייתית. החברה, שנולדה בתוך החממה הטכנולוגית "ניות" שבנצרת עילית, מפתחת ומייצרת תוספי מזון ומרכיבים תזונתיים מבוססי ליפידים (מולקולה טבעית המסיסה בשמן, שתפקידה העיקרי הוא לשמש מרכיב מבני).

מוצרי החברה מיועדים לענפי התזונה - עבורו היא מפתחת ומייצרת מרכיבים לתחליף חלב אם ולתוספי מזון, והפארמה, בו מפתחת ומייצרת תחת המותג Vaya שלושה תוספי מזון קליניים לטיפול בבעיות רפואיות ספציפיות: Vayarin לטיפול בהפרעות קשב אצל ילדים; Vayacog עבור הפרעות זיכרון קוגניטיביות מוקדמות אצל מבוגרים; ו-Vayarol נגד עודף טריגליצרידים. החברה מעסיקה 158 עובדים, 126 מתוכם בארץ, 30 בארה"ב ושניים בסין.

בטיוטת התשקיף לא מפרטת אנזימוטק כמה מניות ימכור כל אחד מבעלי המניות, אך אין ספק שהמרוויח הגדול מהצעת המכר המתוכננת יהיה בעל המניות הגדול בה, מפעל גלעם (Galam) של קיבוץ מענית, קיבוץ יחסית קטן ואלמוני ליד פרדס חנה-כרכור. למפעל יש החזקה של 30.2% בחברה ששווה כרגע 167 מיליון דולר (585 מיליון שקל). גלעם, נזכיר, הוא אחד מהיצרנים המובילים בארץ של עמילן, גלוקוזה ופרוקטוזה (סוכר פירות), וחומרי הגלם שיוצאים ממפעליו משמשים בסיס לחלק ניכר מתוצרי תעשיית המזון המקומית והעולמית. בקיבוץ עצמו חברים 180 איש, וזה אומר שבשקלול שווי המפעל ושווי החזקתו באנזימוטק, כל חבר קיבוץ שווה "על הנייר" לפחות 3 מיליון שקל.

בעל המניות השני בגודלו בחברה הוא קרן XT Hi Tech של אודי אנג'ל, לו החזקה של 14.2% (שווי של 79 מיליון דולר), ואחריו ברשימה קרן ההון סיכון Millennium Materials Technologies עם החזקה של 7.7% (שווי של 43 מיליון דולר). לאריאל כץ, מנכ"ל אנזימוטק, יש בדילול מלא 3% מההון (כולל אופציות), החזקה השווה 17 מיליון דולר ברוטו.

תוצאות שמסבירות את עליית המניה

במסגרת ההודעה על ההנפקה המשנית, דיווחה אנזימוטק על תוצאותיה הכספיות לרבעון הרביעי של 2013 ולשנה כולה. ההכנסות אשתקד עמדו על 65 מיליון דולר, גידול שנתי של 72%, בעוד הרווח הנקי הסתכם ב-11.4 מיליון דולר, גידול שנתי של 138%.

התוצאות מצביעות על צמיחה מרשימה אפילו ברמה הרבעונית: ההכנסות צמחו ב-59% ברבעון הרביעי, ל-18.5 מיליון דולר, והרווח צמח ב-57% ל-3.4 מיליון דולר. המנכ"ל כץ ציין כי "מאז 1995 קמו בישראל רק חברות תעשייה ספורות שהגיעו להכנסות של מעל 100 מיליון דולר. אנחנו שואפים להגיע לרמה זו בקרוב, ומאוד מקווים שחברות חדשות נוספות יצטרפו אלינו".

שיעור הרווח הגולמי ברבעון היה 58.4%, לעומת 53% ברבעון המקביל אשתקד, סממן נוסף לתוצאות הטובות. הצמיחה ניכרה בכל מוצרי החברה ובכל הטריטוריות הגיאוגרפיות, אך היא בלטה במיוחד במוצרים הממותגים, קו ה-Vaya, שההכנסות ממנו צמחו ב-142%; ההכנסות מרכיבי מזון המשולבים במוצרים של חברות אחרות צמח ב-71.6%. עם זאת, ה-Vaya עדיין מהווה חלק קטן מפעילות החברה - הכנסות של 4.4 מיליון דולר בלבד ב-2013.

בשורה התחתונה, הרווח למניה עמד ברבעון על 15 סנט לעומת תחזית אנליסטים לרווח של 11 סנט. לפי החברה, בנטרול הוצאות ההנפקה הראשונית, הרווח למניה עמד על 24 סנט. בקיצור, החברה הכתה את תחזיות השוק, אך בשורה העליונה רשמה פחות הכנסות מהתחזית - 18.8 מיליון דולר. ועדיין, כשלוקחים בחשבון את הכנסות החברה ממיזמים משותפים (דהיינו מכירים בתרומתם לשורה העליונה ולא רק לשורה תחתונה), סך ההכנסות הרבעוניות מגיע ל-24.1 מיליון דולר.

מתחזית החברה לשנה הנוכחית עולה כי הכנסותיה יהיו בטווח של 88-95 מיליון דולר, גידול שנתי של 35%-46%, או רמה של 110-120 מיליון דולר אם לוקחים בחשבון את ההכנסות ממיזמים משותפים. הרווח הנקי Non GAAP צפוי לנוע בין 18-22 מיליון דולר, גידול של 31%-60%. לפי הערכות, עיקר הצמיחה תבוא לידי ביטוי במחצית השנייה של השנה, כשהחברה תתחיל לייצר במתקן הייצור החדש שלה במגדל העמק.

חלק מאבני הדרך העיקריות שהושגו אשתקד היו קבלת הפטנטים האמריקאים לשימושים שונים של רכיבים לתרכובות מזון לתינוקות, וכן לחלק מטכנולוגיית עיבוד מולקולות השומן של החברה; השלמת בניית מפעל הייצור במגדל העמק; אישור שיווק למוצר ה-Krill oil של החברה בסין; ומיזם משותף לייצור סוג חדש של אומגה 3.

אנזימוטק מעדכנת עוד כי חלה התקדמות בהסכם פשרה בתביעת פטנטים של מתחרות בארה"ב. "לא נחתום על הסכם שלא יתאים לנו", אומר כץ. "תקדימים באירופה וגם חלק מההחלטות שכבר התקבלו בארה"ב, הם לטובתנו, כך שאם יוצעו לנו תנאים שלא מתאימים לנו - אנחנו לא מרגישים חייבים לחתום".

המספרים של אנזימוטק
 המספרים של אנזימוטק

תוספי המזון שתפסו
 תוספי המזון שתפסו