מטוס העתיד של ישראל חרג מהתקציב ב-163 מיליארד דולר

תחקיר בתוכנית "60 דקות" חושף כיצד "הנחות פגומות" ו"אומדנים לא ריאליים" הפכו את אף 35, מערכת הנשק היקרה ביותר בהיסטוריה, ליקרה הרבה יותר ■ שבחים לקסדת הטייס מתוצרת אלביט – ארה"ב ורוקוול: מעניקה ראייה של 360 מעלות

מטוס הקרב שאמור להיות המתקדם ביותר בעולם, אף 35, הוא מטוס הדור הבא של חיל האוויר הישראלי ושל צבאות מערביים רבים, לרבות צבא ארה"ב. מטוס זה הוא גם מערכת הנשק היקרה ביותר בהיסטוריה. תחקיר בתוכנית "60 דקות" ברשת CBS, שישודר הערב (א'), חושף כיצד "הנחות שגויות" ו"אומדנים לא ריאליים" החריגו את תוכנית אף 35 מתקציבה ב-163 מיליארד דולר, אולי החריגה הגדולה ביותר אי-פעם בתקציב פרויקט של תעשיות ביטחוניות.

ארה"ב נושאת בנטל המימון העיקרי של הפרויקט, אך מדינות מערביות נוספות משתתפות במימון, ברמות שונות של תשומות. בראש הפירמידה נמצאת בריטניה, שהשקיעה בפרויקט 2.5 מיליארד דולר. מתחתיה איטליה והולנד, וברמה השלישית קנדה, טורקיה, נורווגיה, אוסטרליה ודנמארק. ישראל וסינגפור הצטרפו לתוכנית כ"משתתפות בשת"פ ביטחוני (Security Cooperative Participants).

ישראל אמורה לקבל גרסה מיוחדת של המטוס, F-35I, שישולבו בה מערכות לוחמה אלקטרונית ורכיבים אחרים מפיתוח וייצור ישראליים. טייסים ישראליים אמורים להתחיל באימונים ב-2016 והטייסת הראשונה תימסר לחיל האוויר הישראלי ב-2017. הרכש ימומן בכספי הסיוע הצבאי האמריקאי השנתי.

התחקיר ב-CBS קובע, כי במאמץ לשמר את עליונות ארה"ב על סין ורוסיה נחפז משרד ההגנה האמריקאי לרכוש את המטוס לפני שלב המבחנים בטיסות ניסוי. בכך הפר הפנטגון את כלל הברזל של עסקות רכש צבאי: "טוס לפני שאתה קונה". בעקבות החלטה זו נושאים עתה משלמי המיסים בארה"ב בהוצאות תיקון תקלות שלא אובחנו לפני תחילת הייצור.

מידע על החריגה בסך 163 מיליארד מתקציב שכבר במקורו היה הגדול ביותר בתולדות התעשיות הביטחוניות של ארה"ב כלול במסמך של הפנטגון, שהגיע לידי "60 דקות". התוכנית מדווחת על הקרבות שניהל הפנטגון עם היצרנית, לוקהיד מרטין, במאמץ לרסן את נסיקות העלויות של הפרויקט, שהיה רווי בעיות טכנולוגיות.

"התחלנו לקנות את המטוסים שנה שלמה לפני שהתחלנו לקיים טיסות ניסוי", אמר פרנק קנדול, קניין הנשק הראשי של הפנטגון. "אני מתייחס להחלטה הזו כאל מקרה של רשלנות פושעת בתחום הרכש, כמו רשלנות פושעת רפואית".

לדבריו, תוכנית אף 35 נמצאת עתה בשליטה, "אך אנו צריכים להתמודד עם המציאות בעסק הזה. אנו צריכים להבין מה עובד ומה לא".

מתברר שדברים רבים לא עבדו במהלך הפרויקט הזה, שנועד לייצר את מטוסי הקרב של הדור הבא בשלוש מזרועות צבא ארה"ב: חיל האוויר, חיל הים וחיל הנחתים. היו תקלות פשוטות, כגון פנסי הכנפיים והזנב של המטוס, שלא עמדו בתקני רשות התעופה הפדראלית, או הצמיגים שפשוט נשחקו מהר מהמתוכנן. "צמיגים אינם פיזיקת הקוונטים", אמר הגנרל שממונה על תוכנית אף 35. "אנו צריכים להיות מסוגלים לייצר צמיגים למטוס קרב מתקדם".

וישנן בעיות סבוכות הרבה יותר. מסמך אחר של הפנטגון שהשיגה CBS מדווח שיש "התקדמות מספקת" להגדלת הייצור, אך אותו מסמך מזהיר, שיש פיגור בלוח הזמנים בפיתוח והתקנת תכנות המטוס, ושהאמינות (של התכנות) אינה צומחת בקצב קביל".

בכל זאת, אם יימצא פיתרון לבעיות הטכנולוגיות של אף 35, המטוס ייתן לטייסי קרב אמריקאיים ולטייסי מדינות אחרות שיטיסו אותו ייתרון מדהים בשחקים: יכולת לראות את האויב, לפני שהאויב יהיה מודע לקיומם, מדווחת "60 דקות".

ביסוד היתרון הזה נמצאת קסדה ממוחשבת בעלות חצי מיליון דולר, שמספקת לטייס תמונה של 360 מעלות של זירת הקרב על צג הקסדה. בפועל, הקסדה מאפשרת לטייס לראות "מבעד" לגוף המטוס מה שנמצאת מתחתיו ומאחוריו. הקסדה היא מפיתוח של אלביט ארה"ב ורוקוול קולינס.

ובכל זאת, למרות הפוטנציאל של המטוס, מדינות מסוימות קצצו את נפח ההזמנות המקוריות שלהן. לכך יש חשיבות מפני שהמחיר הסופי למטוס בודד טרם נקבע, ואחד מהשיקולים החשובים בקביעת המחיר הסופי יהיה מספר המטוסים שיוזמנו. "דיפנס ניוז" מסר השבוע, שהמפלגה הגדולה בפרלמנט האיטלקי בוחנת אפשרות לקצץ במחצית את מספר מטוסי אף 35 שהזמינה הממשלה: מ-90 לכ-45. זאת, לאחר שאיטליה החליטה אשתקד להוריד את מספר המטוסים שיירכשו מ-131 ל-90. הולנד החליטה לרכוש 37 מטוסים במקום 85 כמתוכנן. ארה"ב ביטלה רכישת 13 מטוסי אף 35 ודחתה הזמנת 139 אחרים. גם בריטניה קיצצה את תוכנית הרכש של מטוסים אלה.

ובעוד שישראל מממנת את רכש מטוסי אף 35 בכספי הסיוע הצבאי מארה"ב, ככל שיעלה מחיר המטוס הבודד כן תקטן יכולת משרד הביטחון לממן פריטים אחרים שהוא היה רוצה לממן בכספי הסיוע.