לראשונה: טיסות סדירות ישירות בין ישראל לרוסיה ללא הגבלה

ההסכם הותנה ביישום הסדרי אבטחה הולמים בנמלי התעופה ברוסיה לטיסות של חברות התעופה הישראליות

רשויות התעופה האזרחית של ישראל ורוסיה חתמו בסוף השבוע האחרון על הסכם תעופה חדש המאפשר לשתי המדינות להפעיל לראשונה טיסות סדירות ישירות בין שתי המדינות ללא כל הגבלה.

ממשרד התחבורה נמסר כי ההסכם החדש מאפשר לחברות התעופה של ישראל ורוסיה להפעיל טיסות סדירות בין כל נמלי תעופה ברוסיה לבין נמלי התעופה בן-גוריון ועובדה שליד אילת.

ההסכם הותנה ביישום הסדרי אבטחה הולמים בנמלי התעופה ברוסיה לטיסות של חברות התעופה הישראליות.

עד כה הפעילה אל-על טיסות סדירות ישירות למוסקבה ולסנט פטרסבורג. מהצד הרוסי חברת טראנס איירו הפעילה טיסות בין מוסקבה לנתב"ג, ואילו חברת רוסייה הפעילה טיסות בין סנט פטרסבורג לנתב"ג.

עוד נמסר כי מזכר ההבנות שנחתם בין ישראל לרוסיה מאפשר לכל אחת מהמדינות להפעיל עד 36 טיסות סדירות שבועיות בקו תל-אביב-מוסקבה, לעומת 21 טיסות שהופעלו עד כה. בשאר הקווים בין ישראל ורוסיה, ובהם קו תל-אביב-סנט פטרסבורג, חברות ישראליות ורוסיות תוכלנה להפעיל טיסות נוסעים סדירות ללא כל הגבלה.

כמו כן הוחלט להרחיב האפשרויות להפעיל טיסות של חברות תעופה ישראליות במרחב האוירי של רוסיה. השימוש במרחב האווירי הרוסי חיוני להפעלת טיסות בין ישראל למדינות במזרח הרחוק, ובהן סין, דרום קוריאה ויפן.

לדברי גיורא רום, מנהל רשות התעופה האזרחית, ההסכם החדש שנחתם בין ישראל ורוסיה הוא נדבך נוסף וחשוב בישום מדיניות הליברליזציה של הסכמי תעופה. רום מעריך כי יישום הסכמים אלה, בכפוף להסדרת סוגיית האבטחה בנמלי התעופה ברוסיה, יאפשר גידול משמעותי בתנועת הנוסעים בטיסות ישירות בין שתי המדינות.

שר התחבורה, ישראל כץ, מסר כי מדובר בפריצת דרך חשובה ביחסי התעופה בין שתי המדינות. לדבריו, מאז ביטול הוויזות לרוסיה בשנת 2008 חל גידול בתנועת התיירות בין שתי המדינות.

במהלך 2013 תנועת הנוסעים בין ישראל לרוסיה הסתכמה ב- 900 אלף נוסעים, רובם תיירים רוסים שהגיעו לישראל.