פוטומדקס רוכשת את LCA Vision ב-106.4 מיליון דולר

פוטומדקס, המספקת פתרונות לטיפולי עור, נסחרת לפי שווי של 280 מיליון דולר LCA האמריקאית, שנסחרת בנאסד"ק ומתמחה בניתוחי לייזר לשיפור הראייה, נמכרת בפרמיה של 34%, על אף שמדובר בחברה שמתקשה לצמוח ואינה רווחית

במקרה או שלא, באותו סוף שבוע בו הודיעה לומניס על פרטי ההנפקה שלה בנאסד"ק, מתחרה למחצה ישראלית שלה, פוטומדקס, דיווחה על עסקת ענק במונחיה. שתי התפתחויות אלה ממחישות עד כמה תעשיית הציוד הרפואי-קוסמטי הישראלית גועשת לא פחות מתעשיית האינטרנט המקומית.

פוטומדקס (PhotoMedex), שבין היתר מפתחת ומייצרת ציוד להסרת שיער וטיפולי אקנה מבוססי לייזר (פירוט מדויק בהמשך), רוכשת את LCA Vision האמריקאית, המתמחה בניתוחי לייזר לשיפור הראייה. זאת, תמורת 106.4 מיליון דולר במזומן, ולפי מחיר מניה של 5.37 דולר - פרמיה של 34% על מחיר הסגירה שלה בנאסד"ק לפני היוודע דבר הרכישה. LCA Vision, שרק אשתקד עברה לאיזון בשורה התחתונה, צפויה לתרום לרווח למניה של פוטומדקס כבר השנה, וזאת בנטרול הוצאות חד פעמיות הקשורות לרכישה. כמו כן, המיזוג צפוי ליצור חיסכון שנתי של 5 מיליון דולר בעלויות, ויעילותו הכלכלית המרבית תורגש החל משנת 2015.

פוטומדקס - תוצר המיזוג בין פוטומדקס האמריקאית לרדיאנסי הישראלית - נסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 280 מיליון דולר, וזה אומר שעבורה מדובר ברכישת ענק ובהתפתחות משמעותית במחזור חייה, כששווי הנרכשת מהווה 38% משווי הרוכשת.

באופן די לא מפתיע, מניית LCA Vision סגרה ביום שישי את הפער בין מחירה לפני היוודע העסקה (4.25 דולר) למחירה בעסקה, והוסיפה לערכה 28% למחיר של 5.44 דולר, 7 סנט מעל מחיר העסקה - תגובה שאולי מאותתת כי השוק מאמין שהחברה שווה יותר ממה שפוטומדקס מעריכה. לעומתה, מניית פוטומדקס הגיבה בעלייה מינורית של 1.3%, וזאת לאחר שבשנה האחרונה איבדה 6% מערכה.

לאחר השלמת הרכישה, LCA Vision תפעל כחברה בת של פוטומדקס, ומצבת כוח האדם שלה לא צפויה לקטון. LCA מעסיקה 381 עובדים - כפליים מ-191 העובדים שמעסיקה פוטומדקס, דהיינו חצי מחברה ששווה פחות מחצי ממנה. כל 62 המרפאות של הנרכשת, הפעילה רק בארה"ב, ימשיכו לפעול כרגיל לאחר השלמת הרכישה, תחת המותג הנוכחי שלהן - LasikPlus.

את הרכישה תממן פוטומדקס בעיקר באמצעות הלוואה שתקבל מבנק ההשקעות ג'יי.פי מורגן, וזאת מסיבה ברורה: לחברה יש במאזן (נכון לספטמבר 2013) מזומן בשווי של 49 מיליון דולר, ואילו ל-LCA Vision יש 29.1 מיליון דולר. פוטומדקס תשקיע ברכישה 31.4 מיליון דולר מהמזומן שברשותה, ואת היתר, 75 מיליון דולר, כהלוואה ארבע-שנתית שתישא ריבית של ליבור פלוס 2.5%-3.25%.

התביעות הייצוגיות בדרך: "LCA שווה יותר"

עוד לא יבשה הדיו על מסמכי המיזוג בין LCA Vision לפוטומדקס, וכבר מספר משרדי עו"ד בארה"ב (אנחנו ספרנו 7) הגישו תביעות ייצוגיות נגד דירקטוריון LCA Vision בטענה כי הוא מוכר את החברה... בזול. הטענות של כל השבע די דומות, והשורה התחתונה שלהן היא שהדירקטוריון כשל בתפקידו לייצר ערך כמה שיותר גבוה לבעלי המניות (בעיקר קרנות השקעה מוסדיות דוגמת T. Rowe ובלאקרוק). לדוגמה, משרד עו"ד Levi & Korsinsky מבסס טענה זו על סמך אחת האנליזות שנעשו למניה, ולפיהן היא שווה 8 דולר. אנליזה זו, אגב, לא ממש עדכנית והיא רק אחת מתוך בסך הכול שתיים שנכתבו באחרונה על LCA Vision.

כך או אחרת, עדיין מוקדם לקבוע מה תהיה ההשלכה, אם בכלל, של תביעות אלו על העסקה. שוק ההון, כאמור, כבר הקפיץ את מניית LCA Vision למחיר מעט גבוה ממחיר העסקה, וזה מעיד על ביטחונו בה, ואולי אפילו על ציפיותיו לעלייה בתג המחיר שהוצמד לחברה, מצד פוטומדקס או רוכשת אחרת. לפי תנאי העסקה, לנרכשת יש את האפשרות לקבל הצעות רכישה אחרות עד ה-15 במארס, ובכוונתה אכן לעשות זאת. עם זאת, "אין ודאות שתהליך זה אכן יניב הצעה עדיפה על זו של פוטומדקס", דברי ההודעה.

בכל מקרה, המחיר לפיו נרכשת LCA Vision אינו זר לה. המניה שהתה ברמות מחיר אלו וגבוהות יותר בתחילת 2012, אך מאז חלה נסיגה בתוצאותיה, וכפועל יוצא המניה נסוגה אחורה.

פרשנות: רוכשת תשתית הפצה, אך זו עלולה להתברר כיקרה

1. הסיבה: פוטומדקס רוכשת את LCA Vision לא בגלל הדומיננטיות שלה בשוק ניתוחי הלייזר לשיפור הראייה, ממש לא. שוק זה הגיע מזמן לרוויה, ולראיה התוצאות הכספיות של LCA Vision (שאפילו מודה במסמכיה כי צמיחת השוק תמשיך להיות חלשה). כדי להבין מה מצאה החברה ב-LCA Vision, צריך לרדת לעומק הפעילות של פוטומדקס. מלבד הציוד להסרת שיער, טיפולי אקנה ושאר בעיות דרמטולוגיות לשוק המקצועי והביתי (תחת המותג הביתי no!no! ותחת המותג המקצועי Lumiere ו-Omnilux), הרגל השלישית ובעלת פוטנציאל הצמיחה הגבוה ביותר של החברה כוללת את ה-XTRAC, מכשיר לטיפול בוויטילגו (בהרת, מחלת עור) ובפסוריאזיס (מחלת עור אחרת), וכן קו מוצרי קוסמטיקה לטיפוח העור וטיפול בנזקי השמש שנמכר תחת המותג NEOVA.

פוטומדקס למעשה רוכשת את LCA Vision כדי לייצר לעצמה תשתית הפצה לשני מנועי צמיחה אלו, ומה יותר הגיוני מאשר תשתית בעלת מותג אמריקאי חזק כמו Lasik plus. פוטומדקס מתכננת להשתמש במרפאות של LCA Vision כדי לשווק דרכן את ה-XTRAC (בעל שיפוי ביטוחי מלא מרוב חברות הביטוח הגדולות בארה"ב) ואת מוצרי ה-NEOVA. דולב רפאלי, מנכ"ל פוטומדקס, מסביר בהודעתה כי "בממוצע, חולי פסוריאזיס מטופלים ב-XTRAC פעמיים בשבוע במשך 3-6 שבועות, פעמיים בשנה ולאורך מספר שנים. מאידך, פעילות LCA Vision אינה בעלת הכנסות חוזרות ומתבססת על רפואה פרטית ומימון עצמי. התאמה פשוטה של מרפאות LasikPlus תאפשר לעובדיהן לספק במקביל את אותה רמה גבוהה של שירות לבעלי מחלות עור, באמצעות תוספת צנועה לכוח האדם והדרכה בסיסית".

LCA Vision, כפי שמסביר המנכ"ל שלה בהודעה, תיעזר בעסקה כדי לגוון את מקורות ההכנסה שלה - משהו שהיא זקוקה לו כמו אוויר לנשימה על רקע הרוויה אליה הגיע שוק ניתוחי הלייזר, וכך לנסות לעבור לרווחיות.

2. הבעיה: פוטומדקס תממן את הרכישה בעיקר על ידי הלוואה, וזה אומר שהמינוף הפיננסי של החברה - כרגע אפסי - יגדל באופן משמעותי. זה לגיטימי ושכיח בעסקות כאלו, אך לא פחות מסוכן. ההיסטוריה עמוסה בחברות שנקלעו למצוקת נזילות בגלל שנטלו הלוואות לרכישת חברות שבדיעבד לא הוכיחו את עצמן. זה לא אומר שפוטומדקס תיכלל בסטטיסטיקה זו, אך כן אומר שהסיכון הזה הפך לנוכח בלקסיקון של החברה. התשתית שנרכשת על ידה היא נכון לרגע זה עסק מפסיד (או במקרה הטוב, מגרד איזון), והחברה עדיין צריכה להוכיח שהתשתית תתברר כיעילה במקרה של מכשיר ה-XTRAC, וברקע, כמובן, הלוואה כבדת משקל.

פוטומדקס
 פוטומדקס

LCA Vision
 LCA Vision