נשיא לשכת רו"ח נגד לפיד: "אפשר לתקשר איתו רק בפייסבוק"

רו"ח דודי גולדברג: "כשאני אומר שאין שר אוצר, אני מתכוון להיעדר תוכניות ועשייה" ■ "איך מחירי הדירות יירדו כשמשקיעים זרים קונים פה דירות בלי חשבון?"

כנס ים המלח של לשכת רואי החשבון נפתח הערב (א') במלון ישרוטל בים המלח בטון חריף, כאשר רו"ח דודי גולדברג, נשיא לשכת רואי החשבון, מתח ביקורת חריפה על שר האוצר יאיר לפיד.

"אין משרד אוצר היום", אמר גולדברג. "השר היחידי שאי-אפשר לפגוש אותו הוא שר האוצר. קשה מאוד להיפגש עם יאיר לפיד, ולא רק לי. אף אחד לא פוגש אותו. הדרך היחידה לתקשר אתו זה דרך הפייסבוק או התקשורת. תכתוב משהו בפייסבוק - ופתאום הוא יענה".

גולדברג המשיך במתקפה החריפה ואמר: "כשאני אומר שאין שר אוצר ואין משרד אוצר, אני מתכוון להיעדר תוכניות והיעדר עשייה. אני יכול לפרוט רשימת נושאים שלא מטופלים היום במשרד האוצר, למשל נושא הדיור.

"אני בדעה שאין אדם שרץ לתפקיד בלי שיהיו לו רעיונות לפתרונות. נציג ציבור בתפקיד צריך להחזיק פתרונות. זה לא בינגו וגמרנו, לקבל תפקיד ולהמציא משהו. הוא צריך להציע לאזרחים פתרונות, ולשר האוצר אין".

"מחירי הדירות לא יירדו"

"בנושא הדיור", המשיך גולדברג, "צריך להחיות מודלים כלכליים. בעבר היה ניתן לקבל משכנתא ללא הצמדה וללא ריבית כחלק מתקציב המדינה כדי לאפשר לצעירים לרכוש. תקציב המדינה כלל משכנתאות לאוכלוסיות מיועדות כמו חיילים משוחררים מיחידות קרביות, זוגות צעירים שעומדים בתנאים מסוימים ועוד. היום אין פתרונות. כל יום מציעים ממשרד האוצר מודל אחר, וכל פעם המודל הזה לא מחזיק מים ולא קורה כלום. זוג צעיר בוגרי צבא אינם יכולים לקנות דירה".

לדברי גולדברג, "גם היום היה צריך לתקצב את הסיוע בדיור מתקציב המדינה, כדיור מיועד לזוגות שעומדים בקריטריונים - מי שעשה צבא, בוגר יחידה קרבית וכדומה".

גולדברג התייחס לעובדה שמשרד האוצר ברשות לפיד לא יצליח לפתור את בועת הנדל"ן עקב בעיות מרכזיות שאינן מטופלות. "איך מחירי הדירות יירדו כאשר משקיעים זרים קונים פה דירות ובניינים בלי חשבון, ולא מעניין אותם אף אחד. עוד 100 אלף, פחות 100 אלף, לא מעניין אותם. איך המחירים יירדו כשיש השקעות כאלה בארץ, ואף אחד לא מרסן אותם?", שאל. "זה צריך להיות חלק מהמדיניות לרסן השקעות כאלה. מה דעתכם לא להטיל עליי מס יסף, אלה להטיל על המשקיעים הזרים האלה מס יסף? והם היו משקיעים גם ככה כי הם באים עם כסף ורוצים להשקיע פה, הם צריכים מקום לשים את הכסף".

לדבריו, "מדינת ישראל הפכה למפלט לאותם תושבים שרוצים להשתמש בכסף שכולם יודעים איזה כסף זה ומאיפה הוא".

עוד לדברי גולדברג, נטל המס על רוכשי דירות בישראל חורג מכל היגיון. "תבחנו איזה אחוז מס יש במרכיב נדל"ן - 60% אחוז ממרכיבי הנדל"ן זה מסים. אנשים שרוצים לחיות פה בוגרי צבא וזוגות מעירים לא יכולים לקנות פה. תעשו מודל מסים אחר".

לבסוף חרץ גולדברג את דין "בועת הנדל"ן", כשאמר: "המחירים לא יירדו. תרשמו לעצמכם. בוא תעודד את אזרחי המדינה ותן לו עדיפות על פני מי שמגיע מחול. תטיל את המס יסף ואת כל המסים עליהם, ולא עליי. אבל היציאה מהקופסה לא תקרה, והפתרונות לא יגיעו, כי אף אחד לא חושב כאן. מדינת ישראל הפכה למקום נהדר להכנסת כספים דרך רכישת נדל"ן".

עיצומים כספיים שגויים

עוד נושא שלא מטופל כראוי על-ידי לפיד, לדברי גולדברג, הוא נושא ההון השחור. "מדברים על מאבק בהון השחור, ומעלים מסים", אמר. "מה ההיגיון? צריך עוד כסף במדינת ישראל, עוד מס, אז תרחיב את בסיס המס. תעזוב כבר את האזרחים, כי אתה מעודד העלמות מס . אבל לי יש אינטרס. אני מרצה באוניברסיטה ומרוויח 15,000 ברוטו אבל מקבל 4,000 שקל נטו. אז יש לי אינטרס שהמס יירד. לי נמאס. אמרו לי שאם יהיה עודף בתקציב יורידו מסים, אבל לא הורידו. נמאס".

גולדברג התייחס גם לבעיה הקיימת כיום ברשות המסים של הטלת עיצומים כספיים בטעות על נישומים, עקב בעיות במערכת המיחשוב ברשות. הבעיה נחשפה בסוף השבוע ב"גלובס". הטענה בנוגע לעיצומים הכספיים השגויים עלתה בעתירה שהוגשה לאחרונה לבית המשפט לעניינים מינהליים בתל-אביב על-ידי רו"ח מנירב, ובה נטען כי עקב בעיות מחשוב ברשות המסים, במקרים רבים מוטלים עיצומים כספיים שגויים בסך אלפי שקלים על נישומים, שהינם בעלי שליטה בחברות, בגין איחור בהגשת דוח מס מקוון בתיקם האישי, למרות שבפועל קיבלו ארכה להגשת הדוח.

בהקשר זה אמר גולדברג כי "העיצומים הכספים יצאו למנהלים בגלל מערכות המחשוב הישנות של רשות המסים. ברשות המסים חיים עם טכנולוגיה של שנות ה-80, מערכות משנות ה-80. צריך להשקיע כחצי מיליארד שקל במערכות המחשוב של רשות המסים כדי למנוע סבל מיותר מהאזרחים ומהמיצגים, אבל משרד האוצר לא מקצה משאבים לרשות המסים. ומי סובל? אנחנו האזרחים".

לדבריו, "באוצר אומרים שהם יודעים שיש בעיה, ועם זה צריך לחיות. אבל איך לחיות? יש אבסורדים שלא נתפסים".

בשולי דבריו ביקש גולדברג לעשות אבחנה בין לפיד לסגן שר האוצר. "סגן השרף, מיקי לוי, הוא אדם מקסים, אדם ששומע. הוא אמר לנו כל בעיה שיש מתחום המסים - תגידו לי, ואני אטפל, אבל את שר האוצר יאיר לפיד אי-אפשר לפגוש".

בהמשך הפאנל דיבר רו"ח עופר מנירב, אשר כאמור תקף את רשות המסים על העיצומים הכספיים שמוטלים על נישומים בטעות. "מבקר המדינה צריך לבדוק את כל נושא העיצומים הכספיים, כאשר רשות המסים מבזבז אלפי שעות על עיצומים כספיים שלא היו צריכים להיות מעולם", אמר.

כיוון שמנהל רשות המסים משה אשר נאלץ לשוב על עקבותיו עקב השיטפונות, לא היה מי שיענה לטענות מנירב.