"במרכז אירופה, עולם המוזיקה הקלאסית נראה כמו חדר שינה"

הכנר והמנצח - אנדרס מוסטונן, המייסד של פסטיבל "טאלין - תל-אביב", אומר בראיון ל"גלובס": "הישראלים פתוחים לרעיונות חדשים. זהו אופי שמתאים לי בדיוק"

בחמישי הקרוב ייפתח בתל-אביב פסטיבל מוזיקה חדש ומסקרן במיוחד, הנושא את השם "טאלין - תל-אביב". מייסדו ומנהלו המוזיקלי של הפסטיבל הוא הכנר והמנצח אנדרס מוסטונן (Andres Mustonen), ולצידו ישתתפו בפסטיבל כמאה מוזיקאים מישראל ומאסטוניה.

הפסטיבל החדש מציע שלל הפתעות. הראשונה היא המיקום: הפסטיבל יתקיים ב"מתחם התחנה" בתל-אביב, באולם סגור שיוסב באופן זמני לאולם מופעים. השנייה היא התוכנית: אירועי הפסטיבל יכללו שישה מופעים בז'אנרים שונים, כולל מוזיקה קלאסית, מוזיקה עתיקה, ג'אז, מוזיקה אלקטרונית ומוזיקה אתנית. כמו כן, יתקיימו במסגרתו מופעי חוצות, תערוכת צילומים מטאלין ועוד. ההפתעה השלישית היא התוכנית לחלק לקהל חטיפים מסורתיים וליקרים מאסטוניה, כדי לקרב בין שתי הערים גם דרך בלוטות הטעם.

מנהלו המוזיקלי של הפסטיבל, אנדרס מוסטונן (61), נשמע נלהב מאוד מהאירועים המתוכננים. "הפסטיבל בתל-אביב יתקיים בפעם הראשונה, אבל הוא יהיה המשך ישיר ל'פסטיבל מוסטונן' שמתקיים באסטוניה כבר בפעם ה-26", הוא אומר. "הרבה מוזיקאים גדולי עולם ביקרו בטאלין לרגל הפסטיבל, ועכשיו אני רוצה להביא אותו גם לתל-אביב".

- למה דווקא בתל-אביב?

"מאז שביקרתי בישראל בפעם הראשונה, בשנת 1987, אני מרגיש שזהו הבית השני שלי. מאז הופעתי כאן עם רוב התזמורות וההרכבים החשובים. במקביל, אני מביא לפסטיבל שלי בטאלין הרבה מוזיקאים ישראלים. אני מאוד אוהב לעבוד עם ישראלים, כי לשנינו יש חיבור חזק לצד הרגשי. אני לא נורדי קר טיפוסי".

מוסטונן מלא שבחים גם ליצירתיות הישראלית. "במרכז אירופה עולם המוזיקה הקלאסית נראה כמו חדר שינה. הכול נוח ונעים, אבל משעמם. הישראלים, לעומת זאת, פתוחים מאוד לרעיונות חדשים. זהו אופי שמתאים לי בדיוק".

חיים של אמנות

את הקשר ההדוק של מוסטונן לישראל מחזקת העובדה שהוא נשוי לשגרירת אסטוניה בישראל, ולכן נמצא כאן חלק מהשנה. "יש לי שני בתים, אחד באסטוניה ואחד בישראל", הוא אומר. "בניגוד לרוב השגרירים, בחרנו לגור במרכז תל-אביב ולא בהרצליה פיתוח. זה הרבה יותר כיף ככה, להיות במרכז, עם חיים עשירים של אמנות מכל עבר".

- ולמה בחרת לפסטיבל בתל-אביב דווקא את מתחם התחנה, ולא אולם קיים?

"כי זהו מקום חדש וצבעוני, שיש מסביבו הרבה מסעדות ומקומות מעניינים. באולם המופעים, נתקין במיוחד ריהוט שנביא מאסטוניה, כך שייראה כמו אולם נורדי מעץ בסגנון עתיק. אחרי הפסטיבל הכול יפורק והאולם יחזור למצבו המקורי".

אנדרס מוסטונן מוכר ברחבי העולם כמוזיקאי רבגוני מאוד. הוא מופיע כמנצח על תזמורות גדולות, כנגן במועדוני ג'אז, בפסטיבלי רוק ועוד. בהתאם לרוח זו, גם תוכנית הפסטיבל כוללת מופעים בסגנונות מוזיקה שונים. מוסטונן עצמו ישתתף כמעט בכולם, או כנגן או כמנצח.

"התוכנית בתל-אביב תהיה על אותו העיקרון של הפסטיבל בטאלין", הוא אומר. "הרעיון הוא לעבור מיצירות קלאסיות לג'אז, מוזיקה אתנית, מוזיקה עתיקה ועוד. העולם המוזיקלי הוא רחב, וחבל שלא להכיר את הצדדים השונים שלו".

מעבר לרב-גוניות שלו, מוסטונן מוכר בעולם המוזיקה גם כדמות צבעונית על גבול האקסצנטריות. הוא נוהג להתלבש בצורה מאוד לא מעונבת, ומתנהג על הבמה בצורה חופשית ומתלהבת. לדבריו, ההתנהגות הזו אותנטית לגמרי: "אני לא עושה שום דבר במיוחד עבור הקהל. מי שאני על הבמה זה בדיוק מי שאני בחיים. ההצלחה שלי עם הקהל נובעת מזה שאני נהנה ממה שאני עושה, ומרשה לעצמי להתלהב מהמוזיקה".

פסטיבל "טאלין - תל-אביב" יתקיים במתחם התחנה בת"א בין ה-20 ל-24 בפברואר