צבי אורן על נפתלי בנט: "מראית-עין של הישגים מטופשים"

בזמן שאתם כורעים תחת יוקר המחיה, שורר נתק בין התאחדות התעשיינים למשרד הכלכלה ■ יו"ר התאחדות התעשיינים: "די. הכול שם זה פוזות, הכול שם זה לרוץ ולכנס מסיבות עיתונאים ולהכריז הכרזות"

"מאז תחילת הקדנציה שלו כשר הכלכלה, אם נפגשתי עם נפתלי בנט יותר מ-3 או 4 פעמים אני צנצנת. עם ראש הממשלה ועם שר האוצר כבר נפגשתי יותר פעמים. ותבין, הוא השר שאחראי על המגזר שאני מייצג, על התעשייה", אומר ל"גלובס" נשיא התאחדות התעשיינים, צביקה אורן. ביום שבת האחרון, באירוע של "שבתרבות" בבאר-שבע אורן הגדיר את בנט "פופוליסט".

הזעם שצבר במשך כשנה כלפי שר הכלכלה, מתפרץ כעת החוצה כמו לבה רותחת. "הגיע הזמן להגיע את הדברים: התעשיינים מרגישים שמשרד הכלכלה הנוכחי מחליט החלטות פופוליסטיות, פועל עם מטרות לטווח הקצר, שמסבות לתעשייה נזק בלתי הפיך. זה בלי לקיים דיונים מקדימים, זה בלי לשאול לדעתנו, בלי להתחשב בדעה", אומר אורן, "זה עצוב. אלה החלטות שנוגעות לכלכלה הישראלית. זה לא משחק ילדים".

הביקורת של תעשיינים רבים ושל בכירי התאחדות התעשיינים ונשיאות הארגונים העסקיים כלפי שר הכלכלה איננה חדשה: היא נשמעת לעיתים תכופות, אך עד לאחרונה לוותה גם בתקווה, שכמו בכל מערכת יחסים, האיזון יימצא, ואם לא תושג שם אינטימיות גם תקשורת בסיסית תחשב להישג. אלא שבנט מכהן בתפקידו כבר שנה, קופידון עסוק בגזרות אחרות ובימים האחרונים התעשיינים החליטו שהם מסירים את הכפפות ומפסיקים להסתיר את הנתק.

"די. הכול שם זה פוזות, הכול שם זה לרוץ ולכנס מסיבות עיתונאים ולהכריז הכרזות. ובאמת שרצינו לתת לבנט הזדמנות ליחסים טובים, להידברות, לשיתוף פעולה. תקופה ארוכה כבשנו את התרעומת הקשה שלנו כלפיו כדי לאפשר ליחסים האלה לעלות למסלול נכון", אומר אורן.

הקש ששבר את גבם של ראשי התעשיינים, לפי אורן ומנכ"ל התאחדות התעשיינים, אמיר חייק, היה בהסכם עובדי הניקיון לפני כ-3 שבועות. מדובר בצו הרחבה מבורך: אלפי עובדים שקופים במגזר הפרטי יזכו להעלאת שכר וקרן השתלמות. בנט ויו"ר ההסתדרות, עופר עיני, כינסו מסיבת עיתונאים.

"הם הציגו אותנו כמי שהתנגדו בתוקף להסכם ושהצו הזה יוצא לדרך על אפנו ועל חמתנו. מה שקרה שם זאת שערורייה מטורפת", אומר אורן, "היה כאן הסכם מסגרת עוד מהתקופה של קודמי בתפקיד, שרגא ברוש, ואני יצקתי בו תוכן, לחצתי כדי לקדם אותו. בעיניי מה שקורה עם עובדי הקבלן זו שערורייה שצריך היה לפתור באמצעות ההסכם הזה. בנט שלח לי מתווה, ואני הסכמתי. לפני 3 שבועות היינו בכנס באילת, קראו לי מתוך אחת ההרצאות. בתוך חצי שעה הגענו אני, עיני ונציגו של בנט, שלום שלמה, להסכמות. היה כבר הסכם.

"אז הם התחילו לדבר על מסיבת עיתונאים, שבה יוכרז ההסכם. אמרתי שלפני שעושים מסיבת עיתונאים אני מבקש להציג את ההסכם לפני חברי נשיאות הארגונים העסקיים ולאשר אותו. הבהרתי שהוא יעבור בלי בעיה. אלא שבנט רצה לקיים את מסיבת העיתונאים למחרת ואף הקדים אותה. אנחנו, שהסכמנו לחלוטין, הוצגנו ככאלה שהתנג דו לו בתוקף. התנהלות כזאת לא מחזיקה מים. אז כן, הוא עשה עליי סיבוב, אבל זה לטווח הקצר. כל מה שנעשה מצדו עד עכשיו זה לשם סיפוקים מידיים, מראית-עין של הישגים מטופשים, ספירת הופעות בעיתונות. לא רציני".

בכירים בהתאחדות התעשיינים הבהירו בימים האחרונים, כי בינם לבין משרד הכלכלה שבהנהגת בנט אין נתק, "פשוט אף פעם לא היה חיבור", כפי שאמר אחד מהם ל"גלובס". "זה התחיל במהלך תמוה מצד השר לשנות את שם המשרד באופן שהשמיט ממנו את המילה 'תעשייה', נמשך לעוד שורה של מהלכים לביטול תקנים ולהרחבת הייבוא, והבון-טון החדש הוא ביטול דמי הטיפול שמשולמים לארגונים היציגים. באופן חסר תקדים, התעשיינים מוצאים בימים אלה אוזן קשבת אצל שר האוצר לפיד ולא אצל שר הכלכלה. מצב עגום. שר לעומתי כזה לא היה לנו אף פעם".

אלא שגורמים בסביבת בנט דוחים את הדברים וטוענים כי אין מתפקידו של השר להיות ספק האמפתיה הכללי של התעשיינים ואין בכוונתו להיות הלוביסט שלהם בירושלים.

בהתייחס לצו ההרחבה לעובדי הניקיון אמר גורם במשרד הכלכלה, כי "המתנו כמעט חצי שנה בכדי להביא מתווה מוסכם על כל הצדדים. לאחר שמאמץ זה נכשל, לא היינו מוכנים להתעכב עוד, מאחר ובסופו של דבר מי שמשלם את המחיר הם עובדי הקבלן. בגלל פוליטיקות ארגוניות כאלה ואחרות בקרב התעשיינים ובכדי לייצר מראית-עין של עשייה למען התעשיינים, אורן מפנה את האש כלפי בנט, אך הציבור מבין את הבשורה הגדולה בענין".

בשיחות סגורות, אצל שני הצדדים, הטונים גבוהים בהרבה. לעיתים האמירות חורגות מגבול הטעם הסביר, פוגעניות. די בלשמוע תיאור של שיחת טלפון שקיים בכיר במשרד הכלכלה עם בכיר מהתאחדות התעשיינים כדי להבין את עומק המשבר.

לטענת אחד הגורמים במשרד הכלכלה, "במהלכים שלנו אנחנו זוכים להרבה מאוד גיבוי מלא מעט תעשיינים. ההודאה של אורן בסוף השבוע האחרון שמה שמעניין את בנט זה הסיפור של יוקר המחיה, זאת המחאה הכי גדולה שיכולנו לקבל והטעות הכי גדולה שאורן יכול היה לעשות. זה בדיוק העניין. יוקר המחיה".

מלשכת בנט נמסר בתגובה כי "אין בכוונת השר בנט לפגוע בעשייה שהוא מוביל, בשל אילוצים פנים-ארגוניים של תעשיינים כאלה ואחרים".