הלם בטלדור: כיצד "התאדו" 40% מהמלאי?

ל"גלובס" נודע כי בחברה גילו אי-תאימות בהערכות אלפי פריטי מלאי בין 7 ל-10 שנים אחורה, שמשמעותה פער בהיקף של 20 מיליון שקל בערך המלאי שלה

הלם, אי אמון וספקולציות שונות מלווים בימים האחרונים את ספקית שירותי המחשוב טלדור , שדיווחה ביום חמישי על מלאי בהיקף של 20 מיליון שקל ש"נעלם" ממחסניה. החברה הודיעה כי במסגרת ספירת המלאי השנתית לקראת הדוחות השנתיים התגלתה "אי התאמה מהותית" בין ערך המלאי בספרים לבין המלאי בפועל. מניית טלדור, שנסחרת כיום בשווי של 97 מיליון שקל, ירדה 6% מאז הדיווח.

מדובר, כאמור, במלאי שהיקפו 20 מיליון שקל - כ-40% מהמלאי עליו דיווחה טלדור בתוצאות הרבעון השלישי. השלכות התעלומה יכולות לעלות לחברי הנהלה בכירים במשרתם. יחד עם זאת, האחריות אינה נופלת במקרה זה על הנהלת טלדור בלבד, וסימני השאלה מלווים כעת גם את רואי החשבון שחתומים על דוחות החברה, חברת ארנסט אנד יאנג.

המשמעות החשבונאית לא באה לידי ביטוי רק במאזן החברה, אלא קודם כל בדוח הרווח והפסד שלה. החברה סיימה את 2012 עם רווח נקי של 7.5 מיליון שקל, ואת 2011 עם רווח של כ-19.5 מיליון שקל, כך שמחיקת ערך המלאי השגוי שקולה, מצרפית, למחיקה של רווח שהושג בתקופה של בין שנה לשנתיים.

ל"גלובס" נודע כי בכוונת החברה להוציא דיווחים מחדש על הביצועים הפיננסיים מספר שנים אחורה, שבהם תבוא לידי ביטוי בדוחות הרווח וההפסד הירידה בערך המלאי, ולפחות בחלק מהמקרים הדבר יתבטא במעבר להפסד. עם זאת, ההתנהלות הזו תמנע מהחברה את המעבר להפסד בדוחות הרבעוניים הקרובים, בהם המחיקה תתבטא בירידה מתואמת בהיקף המלאי במאזן.

הדיווח של טלדור נמסר לבורסה בשפה חשבונאית יבשה, אך המשמעות היא מרחיקת לכת. המלאי של טלדור מורכב, כך על פי הפירוט שסיפקה החברה בדוחות 2012, ממערכות מחשוב וציוד תקשורת, וכן מחלפים ומוצרי אחזקה. מערכות בשווי כזה אינן נעלמות, אלא אם מדובר במעשה בעל אופי פלילי. ובמקרה כזה קשה להבין כיצד פריטים בסדר גודל כה נרחב יכולים להיעלם מהמחסנים מבלי שאנשי החברה ישימו לב לכך.

טלדור מייצגת מספר ספקיות של ציוד מחשוב תקשורת, ובסך הכל יש לה במלאי כ-200 אלף פריטים. כעת בודקים בחברה אלפי פריטי מלאי שבהם על פי החשד התרחשה לאורך 7 עד 10 השנים האחרונות הערכת יתר של השווי. התאמות מלאי אמורות להתבצע מדי חודש או מדי רבעון, וגם אם לעיתים הן כוללות התאמות קטנות בין הכמות שבספרים לבין מה שנמצא בפועל, זה בוודאי אינו המקרה.

ניהול מלאי חריג

ההסבר לתעלומה החשבונאית ניכר מצד יתרות המלאי של טלדור לאורך השנים. בספקיות שירותי המחשוב לא אוהבים להחזיק מלאי. הפרמטר החשבונאי של גלגול המלאי בענף - כלומר, כמה פעמים מוחלף המלאי בשנה - נחשב לגבוה יחסית בענף. כך, מדוחות המתחרות של טלדור, וואן ומלם תים, שבדומה לה פועלות עם היקפי מכירות גבוהים בתחום החומרה והתשתיות, עולה כי הן מדווחות על החלפת מלאי כ-14-15 פעמים בשנה. בטלדור, לעומת זאת, מדובר על 7-8 פעמים בשנה, מה שמעלה הערכות לפיהן ניהול המלאי בחברה מתנהל באופן חריג מזה תקופה.

אפשרות נוספת שעולה היא שרכישת חברת גלאסהאוס ב-2012, תמורת כ-7 מיליון דולר, כללה מלאי שהוערך במחיר גבוה מכפי שהיה בפועל. המלאי של גלאסהאוס עמד על כחצי מיליון שקל בלבד ערב הרכישה, אך ייתכן כי האינטגרציה של הפעילות שלה בתוך טלדור יצרה חלק מהפער שהתגלה. בחברה עצמה לא מגיבים כרגע, והיא צפויה למסור דיווח רשמי כאשר יהיו בידיה תוצאות הבדיקה המקיפה שמתנהלת כרגע.