בכירים במשטרה: "צריך להכריז על מצב חירום מיידי"

בכירי המשטרה מותחים ביקורת על היציאה לסיורים אקדמיים וקוראים להגביר את הנוכחות ברחובות ■ מבקר המדינה: "יש אווירת טרור, אנשים פוחדים לצאת"

משטרת ישראל במשבר, אולי המשבר הגדול ביותר מאז ומעולם. מפת ארגוני הפשיעה המוכרת והידועה של פעם הוחלפה במפה בה הרשימה ארוכה הרבה יותר, מקומית, פחות מוכרת ונלמדת. הארגונים מאובזרים בציוד שלא מבייש ארגוני ריגול חשובים. מכשירים אלקטרוניים משוכללים המאפשרים תצפיות, מעקבים והקלטות, מכוניות וגרוע יותר אמצעי חבלה תיקניים. הארגונים בעלי תעוזה, אימת המשטרה לא חלה עליהם, והתוצאות נראות היטב ברחובות.

ברקע, סחיטות דמי חסות מקבלני בנייה והשתלטות ארגונים על חברות חלשות. באמצעות אנשי-קש הם מצליחים להשתלט גם על מכרזים מכניסים, כסף שעובר מקופת המדינה לכיסי העברינים. כל זאת במסווה של עסקים לגיטימים, בעיקר בתחום עבודות העפר, סחיטת דמי חסות מעסקים ברחבי הערים, הברחות סמים ועוד.

בצל פרשת הרב פינטו וניצב ארביב, וחשיפת החשדות החמורים נגד מי שהיה מפקד להב 433, המשטרה נמצאת במשבר אמון חמור לא רק מול הציבור, אלה גם בתוכה.

למרות כל זאת, מדווחים בגלי צה"ל, מפכ"ל המשטרה, יוחנן דנינו, מנסה לשדר עסקים כרגיל. הוא עובר בין תחנות המשטרה כדי לבדוק מקרוב את השגיהן. יש שמותחים על כך ביקורת, בטענה שזה לא הזמן לביקורים. אחרים טוענים כי המפכ"ל מנצל את הביקורים כדי לשוחח עם השוטרים, לשמוע אותם ולחזקם.

בתוכנית "בוקר טוב ישראל" בגלי צה"ל אמרה תת-ניצב זיוה אגמי, לשעבר ראש היחידה הארצית לחקירות הונאה, כי היא דווקא תומכת בדנינו. "תחושת החירום והפאניקה נוצרה כתוצאה מרצף של אירועים אקראיים. התפקיד של משטרת ישראל הוא לתפוס אותם, מה שלוקח זמן".

לדבריה, "להוציא שוטרים מהמשרדים זה לא יעיל ולא אפקטיבי. המשטרה עושה כל מה שהיא יכולה ולדעתי שומרת ברמה מאוד סבירה על רמת הפשיעה".

כמו כן, אגמי גם מתחה ביקורת על בתי המשפט, שלטענתה מקלים על העבריינים.

על דבר אחד כולם מסכימים - במשטרה ישראל צריכים למעט בישיבות ולצאת יותר לרחובות. הישיבות הבלתי נגמרות של כל הקצינים - ישיבות שמתחילות במטה הארצי וגולשות למחוזות למרחבים ולתחנות - משאירות מעט מאוד זמן לעבודה האמיתית, כך מתלוננים קצינים. אז אולי זה הזמן להכריז על מצב חירום, לצמצם את הישיבות ולצאת לרחובות.

שפירא: "אווירת טרור"

בתוך כך, מבקר המדינה יוסף שפירא קרא לטיפול מיידי בתופעת ההתנקשויות - כך דווח בגלי צה"ל. "אנחנו בתקופה של אווירת טרור אנשים מפחדים לצאת מהבית", אמר שפירא בדיון בוועדה לענייני ביקורת המדינה, "זה משליך גם על החיים הכלכליים - אנשים נכנסים לחרדות, וזה מצב שצריך לטפל בו. זה מצטבר, והימים האחרונים מדברים בעד עצמם".

גם ניצב מני יצחקי הגיב בוועדה לתופעה ואמר כי לא הוא ולא ילדיו מבטלים תוכניות. "אני מרגיש מאוד בטוח", אמר יצחקי, "אין לי בעיה להסתובב - הייתי מציע שתלכו למקומות אחרים בעולם ותראו איך זה שם. פה אף אחד לא מסתגר בבתים, בשתיים בלילה יש פקקים באיילון".

בהמשך הגיב ניצב יצחקי לשאלת מבקר המדינה האם הוא חש באווירת המתח בימים האחרונים, ואמר: "אני חש בכך, אבל זה לא מפריע לי ללכת לסרט".