נוירוניקס שמטפלת באלצהיימר גייסה 5.5 מיליון דולר

שוק המכשור הרפואי משגשג ■ חברת אורנים שמנטרת את זרימת הדם במוח גייסה עוד 10 מיליון דולר מ-GE, אורבימד ואגיית

שתי חברות מכשור רפואי, שפעילות בתחום המוח, הודיעו היום (ג') על גיוסים בהיקפים גדולים יחסית. הגיוסים הללו הם חלק ממגמה של התחממות תחום הטיפול במוח, בין היתר על ידי מכשור רפואי. בין החברות האחרות הפועלות בזירה זו ניתן למצוא למשל את אינסייטק, בריינסווי, אלמינדה ו-וויידמד.

אורנים היא חברה שעוסקת במדידה של זרימת הדם ורוויון החמצן בדם בתוך המוח. הגיוס הנוכחי הוא השני שלה מתאגיד GE, קרן אורבימד וקרן אגיית. ב-2012 גויסו 10 מיליון דולר, והובטח לחברה סכום נוסף, בכפוף להשגת אבני דרך, שהחברה אכן השיגה.

אורנים היא החברה היחידה אשר מאפשרת בדיקה כזו באופן לא פולשני. בשוק קיים מוצר אשר מודד את הפרמטרים הללו לאחר קידוח של חור בגולגולת של המטופל והחדרת שתי אלקטרודות אשר אוספות את הנתונים ישירות ממוחו - פתרון פחות מועדף מסיבות מובנות, אך כזה המעיד על הצורך שרואה השוק באיסוף המידע שיכולה לספק גם אורנים, בדרך פחות פולשנית כאמור.

המוצר של אורנים מפיק את המידע על ידי מיקוד קרן אולטרה סאונד באזור בו מעוניינים לאבחן את רוויון החמצן, ואז פענוח של החזר האור מאותו המקום. רמות החמצן בדם משנות את האופן שבו מוחזר האור מכלי הדם. באמצעות הבדיקה הזו ניתן לזהות מראש, ולעיתים אף למנוע התדרדרות במצבו של החולה, שיכולה להוביל לנזק מוחי.

לדברי מנכ"ל החברה ישראל שרייבר: "אנחנו מאוד מרוצים מן ההתקדמות של החברה בכל הרמות, ובמיוחד מהתוצאות הקליניות שראינו בקרב משתמשים במוצר שלנו. אנחנו מאוד מרוצים מהאמון שנתנו לנו המשקיעים. ההשקעה תאפשר לנו לתמוך בתהליכי פיתוח נוספים וגם בשיווק בינלאומי".

אורנים הוקמה ב-2004, לאחר שקיבלה השקעה מקרן ההון סיכון של דוידי גילה. את החברה הקימו ד"ר רויטל שכטר וד"ר מיכל בלברג.

נוירוניקס מוותרת על הנפקה

כפי שפרסמנו לפי כשנה, עם הפסקת מאמצי הגיוס של חברת נוירוניקס בבורסה בתל-אביב, נכנסה החברה לתהליך של גיוס פרטי. התהליך הושלם לאחרונה עם גיוס של 5.5 מיליון דולר לחברה. "זה בערך היקף הגיוס אליו שאפנו גם בהנפקה", אומר מנכ"ל החברה איל בר אור, "ובגיוס הפרטי הצלחנו להשיג אותו בשווי גבוה יותר מאשר יכולנו להשיג בגיוס ציבורי בתל-אביב".

השווי בגיוס הנוכחי הוא 26 מיליון דולר אחרי הכסף (100 מיליון שקל), נוירוניקס כיוונה בתחילת שנה שעברה לגיוס לפי שווי של כ-14 מיליון דולר לפני הכסף (50 מיליון שקל), ולא ברור אם אכן הייתה מקבלת אותו, כך שנראה שעשתה עסקה משתלמת.

נוירוניקס עוסקת בטיפול באלצהיימר באמצעות שילוב של עוררות מגנטית של המוח וביצוע מטלות קוגניטיביות על גבי מסך מחשב, בזמן העוררות. החברה ביצעה ניסויים קליניים המראים כי הטיפול במערכת שלה משפר משמעותית את מצבם של החולים כשהוא מתווסף לתרופה, לעומת טיפול תרופתי בלבד.

בשלב זה מבצעת נוירוניקס ניסוי רב מרכזי ב-120 חולים בשישה מרכזים מובילים בארה"ב, לשם קבלת אישור ה-FDA לשיווק מוצריה בארה"ב. היא מקווה לקבל את האישור ב-2015. "אם נקבלו, זה יהיה המכשור הרפואי לאלצהיימר שמאושר על ידי ה-FDA", אומר בר אור.

"הצורך של החולים והרופאים הוא עצום", הוא מוסיף. "בכל שבוע אנחנו מקבלים פניות מעוד מרכזים רפואיים שרוצים להצטרף לניסוי האמריקאי. כאן בישראל המוצר כבר מאושר לשימוש, וכשליש מהמטופלים באים מחו"ל". ב-2013 מהיקף המכירות היה חצי מיליון דולר.

- מה צריך כדי למכור יותר?

"עוד דאטה בעיקר, ואישור FDA, אחרי כן שיפוי ביטוחי, אבל הקפיצה הראשונה תגיע גם בלעדיו, לאחר שייאסף עוד מידע קליני".

- ואז תחזרו לבורסה בתל-אביב?

"אני לא חושב שאחרי אישור FDA למוצר לטיפול באלצהיימר, אחזור לבורסה בתל-אביב".