ישראל וארה"ב ישתפו פעולה בנושא העלמות המס

ההסכם עם משרד האוצר האמריקאי יכלול העברת מידע על חשבונות בנק של תושבי חוץ ■ לצורך ההסכם נדרשים שינויים בחקיקה ושינויים בתחום המחשוב

משרד האוצר מנהל מגעים מתקדמים עם משרד האוצר האמריקאי לגיבוש הסכם שיכלול העברת מידע על חשבונות בנק של תושבי חוץ. לפי הערכות, ההסכם צפוי להיחתם תוך חודשים ספורים - כך נודע ל"גלובס".

במסגרת ההסכם יעבירו הבנקים לרשויות המס בישראל מידע על לקוחות אמריקאים, שיעבירו זאת לרשויות בארה"ב. בד-בבד יעבירו הרשויות בארה"ב מידע לרשויות המס הישראליות בנוגע לישראלים המנהלים את חשבונותיהם בארה"ב.

עוד נודע כי במסגרת שיתוף-הפעולה רשויות המס הישראליות כבר קיבלו את ספרי האפיון, קרי המתכונת שלפיה האמריקאים דורשים את המידע.

במשרד האוצר וברשות המסים ניסו לקדם יוזמה זו במשך יותר משנה, ומסתמן שקיים סיכוי גדול שתישא פרי. מקורות בירושלים מציינים כי בימים אלה כבר החלו בפיילוט כדי לראות כיצד יעבוד מנגנון שכזה.

המגעים להסכם החלו בעקבות דרישת הרשויות האמריקאיות מהבנקים בעולם ליישם את כללי ה-FATCA, שכוללים העברת מידע על לקוחות אמריקאים בבנקים. במסגרת כללי ה-FATCA, נדרשים הבנקים בעולם להחתים את לקוחותיהם על טפסים שלפיהם הצהירו על הכספים בחשבון לרשויות המס האמריקאיות, וכן להעביר את פרטי החשבונות לרשויות בארה"ב.

אחת הדרכים להתמודד עם הדרישות הדרקוניות של הרשויות האמריקאיות היא באמצעות חתימה על הסכם בין המדינות. במצב שכזה לא יהיה מגע בין הבנקים הישראלים לרשויות האמריקאיות, אלא הבנקים הישראלים יהיו כפופים לרשויות המס הישראליות.

התוצאה היא שגם במקרה של תקלה, מי שיטיל על הבנקים סנקציות הם הרשויות המקומיות. מדובר אם כך בבשורה טובה לבנקים, הואיל והרשויות בארה"ב ידועות כאגרסיביות למדי בדרישות ובעונשים שלהן.

אלא שזהו רק חלק אחד בהסכם. ההסכם אמור להיות הדדי, קרי גם הרשויות האמריקאיות יעבירו לרשויות המס הישראליות מידע על אזרחים ישראלים בעלי חשבונות בנק בארה"ב, במטרה לסייע במלחמה בהעלמות מס. מקורות במערכת הבנקאית העריכו כי להסכם שכזה יכולה להיות השפעה דרמטית על המלחמה בהעלמות מס והלבנות הון בישראל.

מאבק עולמי

הסכם שכזה אינו מיידי; ראשית, קיים צורך בביצוע שינויים בחקיקה - תהליך שנמשך זמן לא מועט. כמו כן, קיים צורך בביצוע שינויים בתחום המחשוב, הדורשים השקעות לא מבוטלות כדי שהמערכות הישראליות והאמריקאיות יוכלו לתקשר ביניהן בהחלפת המידע.

עוד נודע ל"גלובס" כי בימים אלה מבצעים בישראל פיילוטים וסימולציות בתחום המחשוב, כדי לראות כיצד יכול לעבוד שיתוף-פעולה שכזה.

שיתוף-הפעולה הצפוי בין ישראל לארה"ב הוא חלק ממאבק עולמי בהעלמות המסים. כאמור, ארה"ב מובילה את המגמה הזו, בין היתר באמצעות הטלת קנסות דרקוניים על בנקים שסייעו ללקוחות אמריקאים להעלים מס, וכן באמצעות חקיקת ה-FATCA.

בד-בבד נעשות יוזמות שונות במדינות בעולם לצמצום תופעת העלמות המס. כך לדוגמה, בצרפת הועלתה חומרת העבירה של העלמות המס. נוסף על כך, מקורות במערכת הפיננסית מציינים כי ישנה יוזמה במדינות ה-OECD לקדם הסכם העברת מידע בנושא אזרחים מעלימי מס בין כל המדינות החברות בארגון.

עם זאת, מדובר עדיין בשיחות ראשוניות, ולא ברור האם אכן יושג הסכם שכזה, שלצד הפוטנציאל שלו בהקטנת העלמות המס, הוא אינו פשוט ליישום.