איציק שמולי: "הקמת הותמ"ל היא הבעת חוסר אמון מוחלט"

ח"כ שמולי אמר את הדברים במסגרת בדיון השני שנערך בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת ועסק בהקמת הוועדה החדשה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל) ■ ח"כ דב חנין אמר כי "חייב להיות דיור ציבורי במסגרת התוכניות להשכרה"

"הקמת הותמ"ל היא הבעת חוסר אמון מוחלט במערכת התכנון של מדינת ישראל. אם אומרים שיש פגם במערכת התכנון הקיימת וזה הכשל העיקרי אז בזה צריך לטפל", כך אמר היום (ג') חבר הכנסת איציק שמולי (עבודה) בדיון השני שנערך בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת ועסק בהקמת הוועדה החדשה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל). "במקום לחזק את מערכת התכנון הקיימת", המשיך שמולי, "טומנים את הראש בחול ורק יוצרים כל פעם מסלולים עוקפים ומקבילים. יש חוסר אמון של הציבור בפעילות הממשלה בהורדת יוקר המחיה או מחירי הדיור. יש פער בין האמירות של שר האוצר לבין המעשים".

לאחר שאתמול הוצגו התנגדויות רבות לתוכנית הדיור הלאומית ולהקמת הותמ"ל המשיך הדיון גם היום, וחברי הכנסת כמו גם נציגי הציבור המשיכו להציף את ההתנגדויות לתוכנית האוצר.

עומר כהן, נציג המטה לתכנון אחראי והקואליציה לדיור בר השגה בדיון אמר: "נפגשנו עם צוות 90 הימים אבל כל מה שנאמר שם לא הוטמע בתוכנית. שר האוצר אמר שהחוק אגרסיבי כי צריך צעדים אגרסיביים לפתרון מצוקת הדיור. השאלה מול מי עושים צעדים אגרסיביים. במקרה הזה מדובר בצעדים כאלו שנעשו מול הציבור. החוק הזה מתכנן את המתחמים מעל גבו של הציבור מבלי להתייעץ ומוציא את הפרויקטים אל מחוץ לערים".

גם חבר הכנסת דב חנין (חד"ש) הביע את עמדתו והציג כמה בעיות בתוכנית: "חייב להיות דיור ציבורי במסגרת התוכניות להשכרה. גם במצע של מפלגת 'יש עתיד' נכתב 5% דירות לדיור הציבורי בפרוקטים לשכירות. זה מינימום ואני מציע שהתוכנית תכלול 20% לדיור ציבורי ו-30% לדיור בהישג יד בצורה של שכר דירה מפוקח. עוד בעיה בתוכנית הזו היא העובדה שבוןעדה החדשה יש רוב מכריע לנציגי הממשלה. מצב זה גורם לכך שנושאים מקצועיים עוברים להכרעתו של הדרג הפוליטי. זה מעקר את האפשרות של הדרג המקצועי להשפיע או להתריע. בנוסף, אין אפשרות להתנגד לפעולות הועדה וזה מהלך אנטי דמוקרטי. אם לא תתנו לאנשים להתנגד, הציבור הזה ייצא לרחובות ויפנה להליכים משפטיים ואז כל הקיצורים בהליכי התכנון יחזרו לממשלה כמו בומרנג".

עוד דובר שהביע את התנגדותו לתוכנית במהלך הדיון היה עו"ד שרגא בירן: "החוק הזה טוב כי הוא מאפשר לשבור את הבירוקרטיה התכנונית. אבל יש תיקון שיש לשקול בכובד ראש - את המתחמים המועדפים יש לסמן כשכונות העוני של מדינת ישראל ולא את השטחים הפתוחים. מדובר ב-185 שכונות הפזורות מדרום לצפון".

אמיר הלר, סמנכ"לומנהל אגף יזמות ובנייה בהתאחדות בוני הארץ הציג את עמדת הקבלנים שמבקשים להכניס את סמכות הותמ"ל גם לקרקע פרטית ולא רק לקרקע מדינה כפי שקובעת ההצעה היום: "חבל שהותמ"ל עוסק רק בקרקע מדינה. אני מבין שיש חשש של משרד המשפטים ממתן הטבות לגורמים פרטיים אבל כשמדברים על תוכניות של 500 יחידות דיור בדרך כל הן מרובות בעלים. מדוע לא לקדם תוכניות שיספקו היצע מספק של יחידות דיור?"

בינת שוורץ, ראש מינהל התכנון במשרד הפנים, הגיבה לכל הטענות שעלו נגד הועדה החדשה ואמרה: "אני לא מסכימה עם הטענות שהעלו כאן. למערכת התכנון יש כלים, ואלו כלים מצויינים. הבעיה היא שהועדות המחוזיות עובדות בהיקפים של פי 3 ממה שהן רגילות או עשו בשנים האחרונות. הועדות מצויינות אבל הן עמוסות. אם אנחנו רוצים לתכנן הרבה יותר צריך ועדה חדשה. גם ברמה הניהולית, להעמיד את הוועדות המחוזיות בפני האתגר שעומד בפני הותמ"ל זה להפוך אותן ללא אפקטיביות. המערכות הקיימות עמוסות מדיי בשביל לעמוד בזה".