קפטן ג'ורג': עו"ד שי ניצן הסתיר קלטת שניקתה אותי מכל חשד

חוקר השב"כ לשעבר דורון זהבי טוען כי פרקליט המדינה הנוכחי שי ניצן הסתיר מביהמ"ש העליון את קיומה של קלטת שנחשפה ב"עובדה" ב-2011, המתארת בזמן אמת את חקירתו של איש החיזבאללה מוסטפה דיראני ע"י זהבי

חוקר השב"כ לשעבר דורון זהבי, שנודע בכינוי "קפטן ג'ורג'", טוען כי פרקליט המדינה הנוכחי, עו"ד שי ניצן, הסתיר בעבר מבית המשפט העליון את קיומה של קלטת, שנחשפה על-ידי מקור אנונימי בשנת 2011 בתוכנית "עובדה", המתארת בזמן אמת את חקירתו של איש החיזבאללה מוסטפה דיראני על-ידי קפטן ג'ורג' - כך עולה בעקיפין מעיקרי הטיעון שהגישו באי-כוחו של זהבי היום (ד') לבית המשפט העליון, במסגרת ערעורו על פסק דינו של בית המשפט המחוזי בתל-אביב, שדחה את תביעתו נגד המדינה.

מדובר בקלטת שלטענת זהבי מנקה אותו לחלוטין מכל חשד או אשמה באשר לאופן ניהול חקירתו של דיראני.

"בפני בית המשפט המחוזי לא הובאו ראיות כלשהן, ולא נשמעו עדויות בדבר גילוי הקלטת ונסיבותיה, משמעותה ונפקותה", נכתב בעיקרי הטיעוןץ "לו היו נשמעות ראיות, הייתה התביעה מתקבלת".

עוד טוען זהבי כי "קלטת החקירה, שהוסתרה על-ידי המדינה, חושפת את השתלשלות האירועים בעת החקירה, מבססת את טיעונו של זהבי, מנקה אותו מכל חשד ומעידה כי הוא פעל באישור מלא, בין היתר מצד מפקדו".

כשנחשפה הקלטת ב"עובדה", המדינה מסרה אז בתגובה כי "זו הפעם הראשונה שגורמי החקירה, גורמי הפרקליטות הצבאית ופרקליטות המדינה נחשפים לקיומה של הקלטת הזו, ולאור גילוי זה ישקלו אילו צעדים משפטיים יש לנקוט".

יצוין כי הממונה בפרקליטות על עניינים ביטחוניים אלה היה במשך השנים עו"ד שי ניצן, שמונה לפני כחודשיים לפרקליט המדינה. ניצן אף ייצג את המדינה במסגרת עתירה שהגיש זהבי לבג"ץ בשנת 2002.

בעקבות עתירה זו התחייבה המדינה להעביר לעיונו את חומר החקירה המלא, והעבירה לידיו 46 קלטות וידיאו. ואולם לדברי קפטן ג'ורג', שאינו מזכיר במפורש את שמו של פרקליט המדינה, הצהרתה של המדינה כי העבירה את מלוא החומר מתבררת כלא נכונה - נוכח העובדה שקלטת החקירה הרלוונטית לא נכללה בחומר שהועבר לעיונו.

זהבי שירת כחוקר בכיר במשך 15 שנה ביחידת חקירות השבויים של אגף המודיעין בצה"ל. בשנת 1994 שימש כחוקרו של איש החיזבאללה מוסטפה דיראני, בחקירה שמטרתה הייתה לגלות מידע על גורלו של הנווט הישראלי השבוי רון ארד.

לדברי זהבי, "כל הפעולות שהתבצעו בחקירה, לרבות האסטרטגיה, נעשו כדין, בפיקוח, באישור ובידיעת מפקדיו והצמרת הביטחונית בישראל, תוך מעורבות ישירה של משרד ראש הממשלה".

לאחר שדיראני העלה האשמות חריפות כנגד האופן הברוטלי שבו נחקר, טוען זהבי כי המדינה הביאה לפיטוריו שלא כדין במאי 2002.

באפריל 2013 דחתה על סף שופטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, דליה גנות, את תביעתו של זהבי כנגד מדינת ישראל, וזאת בנימוק שתביעתו התיישנה. זהבי עירער לעליון, והיום (ד') הגיש את עיקרי טיעונו לשופטי העליון, במסגרת הליכי הערעור.

יש לציין, עם זאת, כי נוכח תגובת פרקליטות לתוכנית "עובדה" בשנת 2011, קיימת אפשרות שהסתרת הקלטת לא נעשתה בידיעתו של ניצן, בעת שזה ייצג את גופי הביטחון בבג"ץ ובערכאות נוספות, ושדבר קיומה של הקלטת הגיע לידיעתו בשלב מאוחר בהרבה.

לטענת זהבי, את סוגיית ההתיישנות יש לפרש בצמצום, ויש להעלות אותה בהזדמנות הראשונה בפרוצדורה הדיונית. במקרה הנוכחי קיים בית המשפט המחוזי 5 דיונים בתיק, תוך שהמדינה, הנתבעת, התייחסה בהרחבה לטיעוניו של זהבי לגופה של התביעה. זהבי אף נשלח לבדיקה על-ידי מומחה פסיכיאטרי מטעם המדינה לצורך מתן חוות-דעת נגדית, והמדינה אף הסכימה להעביר את התביעה להליך גישור.

זהבי מיוצג בידי עורכי הדין הילה בודיק ואפרים נוה ממשרד אטיאס-נוה. (ע"א 3349/13).

דובר משרד המשפטים מסר בתגובה: "בתשובת המדינה לבג"ץ הובהר בהרחבה הרקע העובדתי, וכן הודגש כי הפרקליטות הצבאית העבירה לג'ורג' את כלל החומר שנדרש לו כדי להציג כהלכה את עניינו בפני הוועדה להתרת התחייבויות. המידע שנמסר לבג"ץ התבסס על מידע שהתקבל ממצ"ח ומהפרקליטות הצבאית, שהיה נכון למיטב ידיעתם אנשיהם.

"לאחר פרסום הקלטת המדוברת בטלוויזיה, בחודש דצמבר 2011, נערך בירור שהעלה כי לכאורה, הפעם הראשונה שגורמי החקירה ממצ"ח, אנשי הפרקליטות הצבאית ואנשי פרקליטות המדינה נחשפו לקיומה של הקלטת המדוברת היה בדצמבר 2011, כ-9 שנים לאחר הגשת העתירה לבג"ץ (וכ-9 שנים לאחר השלמת חקירת מצ"ח)".