כמה קרביות ישיבות ההסדר?

הערב תיגש התוכנית "המקור" למקום שאיש לא העז לגעת בו

"המקור", יום ד' 21:00, ערוץ 10

לומר ש"המקור" היא תוכנית התחקירים הטובה ביותר על המסך, יעשה עוול לתוכנית הטובה הזאת, שהיא לא רק הטובה ביותר אלא היחידה. נכון, ישנם לפעמים בערוץ 10 מעין תחקירי צרכנות צעקניים, וגם בערוץ 2 יש תוכניות תחקיר נפוחות מחשיבות עצמית שמנסות להיות "60 דקות", אבל "המקור" היא היחידה שלא עושה חשבון, לא מבדילה בין שמאל לימין, בין עשיר לעני - ובמילים אחרות: לא רואה אף אחד ממטר, במובן הכי חיובי של המושג.

הערב (ד') ייגשו שם לנתח בגרזן נושא שאף אחד לא העז לגעת בו עד היום אפילו עם אזמל מנתחים: ישיבות ההסדר.

צריך להודות שיש לנו בעיה עם ישיבות ההסדר: אמנם מדובר בבזבוז כספי ציבור, לעיתים אף אפשר לתהות למי נתונה נאמנותם של הבוגרים - למפקד בשטח או לרב בישיבה; ועדיין, העובדה שחלק ניכר מבוגרי ישיבות ההסדר משרת ביחידות הקרביות ביותר וחולק עמנו, למרבה הצער, את החלקות הצבאיות בבתי העלמין, גרמה לביקורת הציבורית על השחיתות המובנית בהסדר להיות מתונה יחסית.

לא עוד: עצם הדיון על "השוויון בנטל" (גם אם מדובר בהצגת יחסי ציבור שבה כל מפלגה ממלאת את חלקה בהנאה גדולה) חשף את האמת שהיה נוח לרבים להדחיק: השירות הצבאי של בני ישיבות ההסדר, על אף "קרביותם", קצר משמעותית משל חיילת בקריה.

כדי שלא תואשם באיפה ואיפה, החליטה הוועדה להוסיף להם חודש תמים ולהאריך את השירות מ-16 ל-17 חודשים. כך, למשל, הילד שלכם שרוצה להיות מהנדס, וטרינר או פילוסוף ישרת 36 חודשים מלאים - בעוד ילד של משפחה דתית שרוצה להיות רב ישרת (אפילו במתווה המתוקן), פחות ממחצית התקופה, זאת למרות שרבנים יש לנו בשפע, לעומת מחסור במהנדסים.

"המקור" מרפרפת אמנם על העניין העקרוני, אך כדרכה של תוכנית תחקירים טובה, הולכת אל הפרקטיקה: התחקיר מעלה שגם במקום שנחשב לערכי כל-כך, עובדים על הקופה הציבורית בעיניים. מאות תלמידים שרשומים בישיבות לא נמצאים בישיבה בעת ביקורות, וכנראה שזה רק קצה הקרחון, כי אפילו אותן "ביקורות פתע", מדווחות מראש לרבני הישיבות על-ידי משת"פים מתוך המערכת הצבאית.

אז נכון שאין כאן תעשייה של מסחטת כספים כמו במקרה של תלמידי הישיבות החרדיות, אין כאן גם השתמטות כמובן, אבל יש כאן, מלבד שאלת ההצדקה העקרונית-מוסרית להסדר לא שוויוני שכזה, גם תעשייה שנדמה שההצדקה היחידה לקיומה היא האופן שבו היא משרתת מחנה פוליטי רב-השפעה.

הנה כי כן רכש לו רביב דרוקר עוד אויב. השאלה היא מתי ירכוש גם את אהדת הציבור (שתתבטא בטבלאות הרייטינג) - הגורם היחיד שהוא משרת באמונה.

* ציון: 9