עסקת כלל פיננסים: שפייזר טרם השיגה גוף מוסדי להשקעה

גורם בשוק: "נראה שהיא נתקלת בקשיים" ■ בינתיים, מחזיקי האג"ח גייסו את עו"ד גיא גיסין לנהל מו"מ על פיצוי ■ שפייזר: "מתקדמים בהתאם ללו"ז"

יותר מחודש חלף מאז שהודיעו כלל ביטוח וחברת קונספטים, של רות שפייזר, על העסקה למכירת הבעלות בשלד ובמזומנים של כלל פיננסים לידי יזמית הנדל"ן, ונראה כי עדיין לא התרחשה התפתחות מהותית בקידומה. זאת, על אף שמועד השלמת ההסכם נקבע ל-35-50 ימים ממועד הדיווח.

על פי תנאי העסקה, תשלם שפייזר תמורת הבעלות המלאה בכלל פיננסים כ-12 מיליון שקל, נוסף על ההון העצמי של החברה בעת השלמת העסקה. לכלל פיננסים היה בסוף הרבעון השלישי אשתקד הון עצמי של כ-300 מיליון שקל (נכסים בהיקף של כ-550 מיליון שקל, וחוב אג"ח בהיקף של כ-250 מיליון שקל).

במסגרת ההודעה של הצדדים מה-16 בינואר, נכתב כי "השלמת ההסכם כפופה להתקיימות תנאים מתלים, הכוללים בין היתר את התקשרות הרוכשת בהסכם מחייב עם גוף מוסדי, שלפיו ישקיע, במקביל להשלמת העסקה, סכומים בהונה של כלל פיננסים כנגד לפחות 5% מהונה של כלל פיננסים". עד כה שפייזר לא דיווחה על התקשרות עם גוף מוסדי, ובסביבתה משדרים שיש מגעים בנושא עם כמה גופים מוסדיים.

כמו כן, מיד לאחר ההודעה על העסקה בין שפייזר לבין כלל פיננסים, טענה אז הרוכשת כי תחתום בימים הקרובים עם קרנות השקעה זרות על הסכם למימון רכישת נכסי הנדל"ן, שאמורים לשרת את פעילותה החדשה של כלל פיננסים, אם וכאשר תושלם רכישתה, או שישרתו את קוסנפטים (לא מדובר במימון לטובת רכישת כלל פיננסים). ואולם, למרות הזמן שחלף מאז, עדיין לא הודיעה קונספטים על השלמת התקשרות עם משקיעים זרים לטובת המהלך האמור.

בסביבת שפייזר מסבירים בהקשר זה כי, לקונספטים היה הסכם עם הקרנות הזרות עוד קודם לעסקת כלל פיננסים, וכעת מתקיימים מגעים מתקדמים להתאמת מבנה המימון לעסקה. לדבריהם, שפייזר תקבל בקרוב את ההחלטה מי מהקרנות הללו תלווה אותה. עוד מוסיפים גורמים בסביבת שפייזר כי, מימון הגישור לרכישת כלל פיננסים מובטח בהסכם ממוסד פיננסי בנקאי אירופי.

גורם המעורה בעסקה ציין כי "העסקה מתקדמת לאיטה". גורם אחר בשוק, שאינו לוקח חלק פעיל במו"מ, ציין כי "לפי ההערכות בשוק שאני שומע, שפייזר נתקלת בקשיים".

"אין תספורת אך יש פגיעה במחזיקים"

לכלל פיננסים - שמניותיה נמחקו מהמסחר בת"א - יש עדיין התחייבויות בהיקף של כ-250 מיליון שקל למחזיקי האג"ח, המודאגים מהעסקה הנרקמת ומתלבטים כיצד ואיך לפעול. בינתיים שכרו האחרונים את שירותיו של עו"ד גיא גיסין, שינהל מטעמם מו"מ מול כלל פיננסים על הפיצוי המגיע להם, לדבריהם.

בכוונת המחזיקים לשפר את תנאי הפדיון לאג"ח של כלל פיננסים שבידם, מעבר לפארי - השווי שבו התחייבה כלל פיננסים לפדות את האג"ח, אם יותר מ-75% מהמחזיקים יאשרו את המתווה הזה, או לחלופין לשנות ולשפר את שטר הנאמנות של האג"ח.

"נכון שאין כאן תספורת, אבל יש כאן פגיעה במצבם של מחזיקי האג"ח ביחס לשווי האג"ח בשוק", אומר גורם מוסדי המחזיק באג"ח של כלל פיננסים. ביום חמישי הקרוב יקיים נאמן האג"ח של כלל פיננסים, חברת הרמטיק, פגישה עם מחזיקי האג"ח של החברה לצורך דיווח והתייעצות.

שפייזר אמרה היום כי "אנו מתקדמים בהתאם ללוחות הזמנים, נמצאים בעיצומם של מגעים מתקדמים עם מחזיקי האג"ח ופועלים על מנת להשלים את העסקה במועד. כפי שאמרנו, קונספטים מנהלת זה כשנה מגעים מתקדמים עם כמה גורמים פיננסים גלובליים למימון הפרויקט (וללא קשר לעסקת כלל פיננסים). לאחרונה נעשו ההתאמות הנדרשות למבנה החדש של החברה. לכשייחתם נדווח על כך בצינורות המקובלים". בד בבד, קונספטים הזמינה את מחזיקי האג"ח של כלל פיננסים לסיור בנחלת בנימין בעוד שבוע מהיום, על מנת להציג בפניהם את הנכסים שאמורים להיות בידה ולשרת את הפרויקט שבכוונתה להכניס לכלל פיננסים.