יאיר לפיד פונה לחרדים: "אנחנו לא מנסים להתנכל"

יו"ר יש עתיד התייצב כדי להסביר את חוק השוויון בנטל שאושר בוועדת שקד: "עיוות חוקי והיסטורי תוקן... הפצע הזה בלבה של החברה הישראלית נגמר" ■ ח"כ שלח: "על זה קיבלנו 19 מנדטים"

שעות ספורות לאחר שאושר מתווה השוויון בנטל בוועדת שקד, פנה היום (ה') שר האוצר יאיר לפיד, ממובילי המהלך, לחרדים וניסה להבהיר להם כי לא מדובר בניסיון לפגוע בהם. "השוויון בנטל לא נועד להתנכל באורח חייכם", אמר לפיד. "איש אינו רוצה לפגוע באורח חייכם או בכם".

הנוסח שאושר אמש כולל סנקציות פליליות נגד בחורי ישיבה שישתמטו משירות צבאי, הסעיף שעליו התעקשה יש עתיד והיה למוקד המחלוקת בתקופה האחרונה. מסיבת עיתונאים שערך יחד עם בכירי מפלגתו, אמר לפיד כי מדובר בתיקון של עיוות חוקי והיסטורי. "כולם הבינו שלא נתקפל, הציונות חזרה עם גאוות יחידה", הדגיש לפיד. "כולם ילכו לבקו"ם וישתלבו במעגל העבודה".

כבר אמול הגיעה התגובה החרדית למהלך - כשנודע שבשבוע הבא יתקיים כינוס היסטורי של כל ראשי הציבור הליטאי, החסידי והספרדי. שלושת הזרמים יתכנסו כדי להחליט על המשך הצעדים, כשהעיקרי והגדול שבהם צפוי להיות עצרת תפילה המונית כבר בשבועות הקרובים.

לפיד פנה בדבריו ישירות לחרדים בניסיון להפיג את החשש המקונן בהם לנוכח ההחלטה. "השוויון בנטל אינו ניסיון להתנכל לאורח חייכם, אנחנו מחויבים לכם כדי לעזור לכם לכלכל את משפחותיכם", הדגיש. "הפצע הזה בליבה של החברה הישראלית נגמר".

חובת הגיוס תביא לשינוי היסטורי. תם עידן חוק טל", אמר השר פרי לאחר שוועדת שקד אישרה סנקציות פליליות במסגרת החוק. "לא תהיה אפליה בין דם לדם והשינוי ישפיע גם על שילוב החרדים בכוח העבודה. לראשונה מאז קום המדינה, דין עריק חרדי יהיה כדין עריק חילוני. השירות הצבאי והאזרחי, יחד עם יציאת התלמידים מ'כלא הישיבות' מהווים גשר להשתלבות החרדים בכוח העבודה - דבר שישנה את פני הכלכלה הישראלית".

גם ח"כ שלח, שהיה חבר בוועדת שקד, בירך אתמול על אישור הסנקציות הפליליות: "חוק השוויון בנטל הוא שינוי מהמעלה הראשונה. הוא יוציא מיידית לשוק העבודה עשרות אלפי חרדים המתקיימים היום מקצבאות המדינה, ויביא להגדלה דרמטית במספר החרדים המשרתים בשירות צבאי ואזרחי. זו הייתה אחת מהבטחות הבחירות העיקריות של 'יש עתיד' והיא מומשה במלואה כפי שהוצגה במצע שלנו, ללא פשרות וויתורים".

"כל עוד לא מדובר בהסכמה עם החרדים - נמשיך להתנגד"

על אף שביעות רצונם של חברי "יש עתיד", היו גורמים בקואליציה שלא שמחו על אישור הסנקציות הפליליות. ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי), שהגיש רוויזיה על סעיף הסנקציות ביחד עם ראשת הוועדה ח"כ איילת שקד (הבית היהודי), אמר בתום הדיון: "כל עוד לא מדובר בהסכמה עם החרדים, אנחנו נמשיך להתנגד. זה לא יביא לתכלית החוק שהיא לגרום לכך שהחרדים יתגייסו. אם הדבר ייעשה בכוח, הם לא יעשו זאת. הדבר צריך להיות במשותף איתם".

ראשי עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון תקפו הלילה את סעיף הסנקציות הפליליות. "הנהגת סנקציות פליליות היא דוגמה קלאסית להונאת הציבור ולהעדפת שיקולי הישרדות של הקואליציה של פני טובת המדינה. היא מבטיחה שלא יושג בישראל שוויון בנטל אבל יושג קרע חברתי קשה ומיותר", הם אומרים. "מדובר בחוק לצורכי כותרות וסטטוסים בפייסבוק שאי אפשר ליישם. על פי יש עתיד, השוויון בנטל מורכב ממתן פטור גורף מיידי לכ-50 אלף תלמידי ישיבות".

צעירים חרדים ישתלבו בשוק העבודה

על פי סעיפי החוק, כל הצעירים החרדים מגיל 22 ומעלה יקבלו פטור מלא מגיוס ויוכלו להשתלב בשוק העבודה. חרדי שימלאו לו 18-22 בעת אישור החוק יקבל פטור משירות בגיל 24. במסגרת החוק תעמוד המכסה על כ-5,200 חרדים שיגויסו מדי שנה.

חברי הקואליציה הסכימו לפנות בוקר כי יישומו המלא של החוק על צעירי המגזר החרדי יחל רק בעוד ארבע שנים. האוכלוסייה החרדית שמתוכה ייגזרו יעדי הגיוס למגזר תכלול בני 18-26. החל מאמצע 2017, אם המגזר החרדי לא יעמוד במכסות שנקבעו לו, יופעלו הסנקציות הפליליות ותחול חובת גיוס על כולם.

סעיף נוסף בחוק השוויון בנטל, שאושר אתמול בשעות הבוקר, הוא הארכת שירות בני ישיבות ההסדר ל-17 חודשים בלבד, ולא ל-24 חודשים כפי שדרשו חברי יש עתיד תחילה. בהמשך יובא החוק שאושר בוועדת שקד להצבעה במליאת הכנסת.